Rendimiento en matemáticas y actitud hacia la materia en centros inclusivosestudio de la Comunidad de Madrid

  1. García García, Mercedes 2
  2. Biencinto López, Chantal 2
  3. Carpintero Molina, Elvira 2
  4. Núñez del Rio, María Cristina 1
  5. Arteaga Martínez, Blanca
  1. 1 Universidad Politécnica de Madrid
    info

    Universidad Politécnica de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/03n6nwv02

  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Revista de investigación educativa, RIE

ISSN: 0212-4068 1989-9106

Year of publication: 2013

Volume: 31

Issue: 1

Pages: 117-132

Type: Article

More publications in: Revista de investigación educativa, RIE

Abstract

This article deals with the problem of low achievement in instrumental subjects such as Mathematics from the perspective of Adaptive Theory. It was assumed that schools, aware of diversity in their classrooms, would plan educational strategies accordingly in order to cater for different students, thus achieving better results than schools which focus on groups as a whole. Using a quasi-experimental research design, three types of interventions were compared in terms of the degree of inclusiveness of their projects. The sample comprised 437 second year Compulsory Secondary Education students from different schools in Madrid. Mathematics performance and attitude towards the subject were measured. Contrastive analyses were carried out before and after the intervention. Results show differences in mathematics performance in favour of inclusive schools; however, no improvement in the attitude toward the subject was observed.

Bibliographic References

  • Arteaga, B., (2006) La Educación Adaptativa: Una Propuesta Para la Mejora del Rendimiento en Matemáticas de los Alumnos de Enseñanza Secundaria Obligatoria (Tesis Doctoral), , http://www.ucm.es/BUCM/tesis/edu/ucm-t29532.pdf, Recuperado de;
  • Arteaga, B., García-García, M., La formación de competencias docentes para incorporar estrategias adaptativas en el aula (2008) Revista Complutense de Educación, 19 (2), pp. 253-274;
  • Arteaga, B., García-García, M., Diseño y evaluación de estrategias adaptativas para la mejora del rendimiento en matemáticas en educación secundaria (2010) Bordón, 62 (4), pp. 25-35;
  • Arteaga, B., García-García, M., Núñez-del- Río, M.C., García-Corona, D., Biencinto-López, Ch., Carpintero-Molina, E., Serrano, S., (2010) Formación Del Profesorado En Estrategias Adaptativas: Una Experiencia En Geometría, , Ponencia Presentada Al V Encuentro Iberoamericano De Educación Guadalajara (México);
  • Booth, T., Ainscow, M., Dyson, A., Understanding inclusion and exclusion in the english competitive education system (1997) International Journal of Inclusive Education, 1 (4), pp. 337-354;
  • Booth, T., & Ainscow, M. (2002). Index for inclusion: Developing learning and participation in schools. Recuperado de http://www.eenet.org.uk/resources/ docs/Index%20English.pdf
  • Cardona, M.C., Inclusión y cambios en el aula vía adaptaciones instructivas (2003) Revista de Investigación Educativa, 21 (2), pp. 465-487;
  • Coll, C., Miras, M., Diferencias individuales y atención a la diversidad en el aprendizaje escolar (2001) Desarrollo Psicológico y Educación, 2, pp. 157-188. , En C. Coll, J. Palacios y A. Marchesi (Eds.) Madrid: Alianza;
  • Corno, L., Snow, R.E., Adapting teaching to individual differences among learners (1986) III Handbook of Research on Teaching, pp. 605-629. , En M. C. Wittrock (Ed.) Nueva York: MacMillan;
  • Elboj, C., Puigdellivol, I., Soler, M., Valls, R., (2002) Comunidades de Aprendizaje. Transformar la Educación, , Barcelona: Graó;
  • Flecha, J.R., Puigvert, L., Las comunidades de aprendizaje: Una apuesta por la igualdad educativa (2002) REXE: Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 1, pp. 11-20;
  • Gairín, J., (1990) Las Actitudes en Educación. Un Estudio Sobre Educación Matemática, , Barcelona: Ediciones Boixareu Universitaria;
  • García-Corona, D., García-García, M., Biencinto-López, Ch., Pastor, L., Juárez, G., Propuestas educativas para favorecer la equidad en eso: Respuestas educativas inclusivas a la diversidad (2010) C&E: Cultura y Educación, 22 (3), pp. 297-312;
  • García-Corona, D., Pastor, L., Juárez, G., García- García, M., Evaluación de las prácticas inclusivas en educación secundaria obligatoria. Estudio de un caso (2011) Educación y Diversidad, 5 (1), pp. 45-57;
  • García-García, M., Educación adaptativa (1997) Revista de Investigación Educativa, 15 (2), pp. 247-271;
  • García-García, M., Educación adaptativa y escuela inclusiva: Una forma de atender las diferencias de todos los estudiantes (2010) Pedagogía Diferencial, pp. 3-31. , En C. Jiménez (Coord.), Madrid: Pearson Education;
  • García-García, M., Asensio, I., Biencinto-López, Ch., García-Corona, D., García-Nieto, N., Mafokozi, J., Ramos, J., Innovación y eficacia en atención a la diversidad en educación secundaria obligatoria: ¿qué hace que las experiencias de atención a la diversidad funcionen en los centros de la comunidad autónoma de madrid? (2005) Contextos Educativos, 8-9, pp. 15-32;
  • García-García, M., García-Corona, D., Biencinto-López, Ch., González-Barberá, C., De la exclusión a la inclusión: Una forma de entender y atender la atención a la diversidad (2009) Revista Psicopedagogía, 26 (79), pp. 108-123;
  • García-García, M., García-Corona, D., García-Nieto, N., Biencinto-López, Ch., Asensio, I., Mafokozi, J., (2007) Análisis Diferencial de la Problemática Generada por los Altos Índices de Alumnado Inmigrante en los Centros de Secundaria de la Comunidad Autónoma de Madrid y Propuestas de Mejora (Informe de Investigación), , Documento no publicado, Universidad Complutense de Madrid;
  • Jiménez-Trens, M.A., (2003) El Profesorado de la Educación Secundaria ante la Diversidad del Alumnado en la Etapa Obligatoria (Tesis Doctoral), , http://www.ucm.es/BUCM/tesis/edu/ucm-t26875.pdf, Recuperado de;
  • Marchesi, A., Martín, E., (2002) Evaluación de la Educación Secundaria: Fotografía de una Etapa Polémica, , Madrid: IEAE;
  • (2010) Sistema Estatal de Indicadores de la Educación, , Ministerio de Educación y Ciencia (MEC) Edición 2010. Madrid: Instituto de Evaluación;
  • Moliner, L., Moliner, M.O., Sales, A., Conocer la cultura de un centro y las miradas del profesorado sobre la diversidad sociocultural y personal de la comunidad como punto de arranque para la transformación educativa (2010) C&E: Cultura y educación, 2 (3), pp. 283-296;
  • Moriña, A., Cómo hacer que un centro sea inclusivo? Análisis del diseño, desarrollo y resultados de un programa formativo (2008) Revista de Investigación Educativa, 26 (2), pp. 521-538;
  • Olson, J.F., Martin, M.O., Mullis, I.V.S., (2008) TIMSS 2007, , Technical Report. Chestnut Hill, MA: TIMSS & PIRLS International Study Center, Boston College;
  • (2010) PISA 2009. Programa Para la Evaluación Internacional de los Alumnos, , Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE) Informe Español. Madrid: MEC -Instituto de Evaluación;
  • Parrilla, A., Acerca del origen y el sentido de la educación inclusiva (2002) Revista de Educación, 327, pp. 11-30;
  • Ramírez-García, A., Muñoz-Fernández, M.C., Prácticas inclusivas de los docentes en la convivencia escolar y en la organización y funcionamiento de los centros de educación primaria de la zona norte de córdoba (2012) Revista de Investigación Educativa, 30 (1), pp. 197-222;
  • Romero, S., Correa, J., Gil, J., García, E., García, J., Álvarez-Rojo, V., Padilla, M.T., López, I., La atención a la diversidad en los centros de enseñanza secundaria: Estudio descriptivo en la provincia de sevilla (2002) Revista de Investigación Educativa, 20, pp. 225-245;
  • Sales, A., Moliner, O., Moliner, L., Estudio de la eficacia académica de las medidas específicas de atención a la diversidad desde la percepción de los implicados (2010) Estudios sobre Educación, 19, pp. 119-137;
  • Sandoval, M., López, M.L., Miquel, E., Durán, D., Giné, C., Echeita, G., Index for inclusión. Una guía para la evaluación y mejora de la educación inclusiva (2002) Contextos Educativos, 5, pp. 227-238;
  • Stainback, S., Stainback, W., (2007) Aulas Inclusivas. Un Nuevo Modo de Enfocar y Vivir el Curriculum, , Madrid: Narcea;
  • Verdugo, M.A., El cambio educativo desde una perspectiva de calidad de vida (2009) Revista de Educación, 349, pp. 23-43;
  • Wang, M.C., (2001) Atención a la Diversidad del Alumnado, , Madrid: Narcea;
  • Wang, M.C., Walberg, H.J., (1985) Adapting Instruction to Individual Differences, , Universidad de Michigan: MacCutchan Pub.Corp