Metafísica: crisis y posibilidad

  1. Segura Peraita, Carmen
Journal:
Daimon: revista internacional de filosofía

ISSN: 1130-0507

Year of publication: 2011

Issue Title: Razón, crisis y utopía. (V Congreso Internacional de la Sociedad Académica de Filosofía)

Issue: 4

Pages: 335-344

Type: Article

More publications in: Daimon: revista internacional de filosofía

Abstract

Western metaphysics arose as ontotheology from its Aristotelian beginnings. Nietzsche sentenced the Death of God after Hegelian system collapsed. Heidegger, stated Metaphysics was no longer claiming God was nothing but a proto-being. Both thinkers calculated the impossibility of prosecuting the Metaphysical Project in the nihility of the metaphysical God. So, if the rationalist God, i.e. the absolute systematic base is unable to rationalize sufficiently, does that mean the human philosophical attempt at comprehension of reality should be aborted? Can metaphysics be understood as a comprehension and therefore, say what it is. Thus the question of being should be posed from language, i.e. philosophical hermeneutics, despite itself, perhaps enables the possibility of prosecution. Thus leads to valuation of the being-language bond, pertaining by right to the Greek origin of metaphysics.

Bibliographic References

  • Aristóteles, Metafísica, ed. trilingüe (greco-latino-española), Valentín García Yebra, 2 a ed., Gredos, Madrid, 1982.
  • Segura Peraita, Carmen «Crónica de una muerte anunciada: Kant, precursor del final de la metafísica», en Kant. Razón y experiencia, Bibliotheca Salmanticensis, Estudios 274, Universidad Pontificia de Salamanca, 2005, pp. 607-613
  • Nietzsche, F., La Gaya Ciencia, Arganda del Rey (Madrid), EDIMAT, 2004, trad. Luis Díaz Marín, tercera parte, p. 125.
  • Nietzsche, F., El ocaso de los ídolos, Tusquets, Barcelona, 1998, prólogo y trad., Roberto Echevarren, p. 55.
  • Kierkegaard, S., El concepto de la angustia, introd., J. L. Aranguren, Espasa-Calpe, Madrid, 1982.
  • Zubiri, X., Los problemas fundamentales de la metafísica occidental, Alianza, Fundación Xavier Zubiri, Madrid, 1994.
  • Platón, Gorgias, 527e. Gredos, Madrid, Biblioteca Clásica, Vol. II, 1983, trad., introd. y notas, J. Calonge Ruiz,
  • Heidegger, M., ¿Qué es metafísica?, trad. X. Zubiri, Fausto, Buenos Aires, 1996.
  • Heidegger, M., «Introducción a '¿Qué es metafísica'», en Hitos, traducción y notas, Helena Cortés y Arturo Leyte, Alianza, Madrid, 2000.
  • Heidegger, M., «La constitución onto-teo-lógica de la metafísica», en Identidad y diferencia, Anthropos, Barcelona, 1988, trad., Helena Cortés y Arturo Leyte.
  • Heidegger, M., "Phänomenologische Interpretationen zu Aristoteles. Anzeige der hermeneutischen Situation", GA 62, Klostermann, Frankfurt am Main.
  • Heidegger, M. Interpretaciones fenomenológica sobre Aristóteles. Indicación de la situación hermenéutica, Trotta, Madrid, 2002, trad., Jesús Adrián Escudero.
  • Rilke, R. M., Elegías de Duino, «Novena elegía» , ed. bilingüe, trad., y prólogo, José María Valverde, Lumen, Barcelona, 1980.
  • Gadamer, H.-G., Wahrheit und Methode, Mohr, Paul Siebeck, Tübingen, 1975, cap. 14, 2.