Diagnóstico del déficit de atención versus la familia como recurso terapéutico

  1. Domínguez Sánchez, Cristina
  2. Rodríguez Rodríguez, Alfonsa
Journal:
Cuadernos de trabajo social

ISSN: 0214-0314 1988-8295

Year of publication: 2013

Issue Title: La familia como recurso de la intervención

Volume: 26

Issue: 2

Pages: 295-303

Type: Article

DOI: 10.5209/REV_CUTS.2013.V26.N2.42497 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Cuadernos de trabajo social

Abstract

This article is a reflection on the paradigm shift in the conceptualization of attention deficit disorder, having incorporated family assessment from a systemic perspective into the therapeutic approach, working not only with the patient exhibiting the symptoms, but also with the system within which the patient is embedded, that is, the nuclear family. The procedure done with a family who came to our office, desperate after years of enrollment in different treatments and therapeutic styles due to the illness of one of its members, will be analyzed

Bibliographic References

  • Blais, L. (1995). Étiologie sociale et santé mentale: ouvertures et fermetures des modèles explicatifs dominants. Reflets, 1(2), 138-162. Recuperado de: http://id.erudit.org/iderudit/026080ar.
  • Bowen, M. (1991). De la familia al individuo. Barcelona: Paidós.
  • Freire, H. (2012). Infancia y trastorno. ¿Niñas y niños hiperactivos? Cuadernos de Pedagogía, 419. Disponible en: http://www.cuadernosdepedagogia.com/content (consultado el 12/04/2013).
  • Harwood, V. (2009). El Diagnóstico de los niños y adolescentes «problemáticos»; una crítica a los discursos sobre los trastornos de la conducta. Madrid: Morata.
  • Minuchin, J., Colapinto, J. y Minuchin, S. (2002). Pobreza, institución, familia. Buenos Aires: Amorrortu.
  • Minuchin, S. (1974). Familias y terapia familiar. Barcelona: Gedisa.
  • Minuchin, S. y Fishman H. (1983). Técnicas de Terapia Familiar. Barcelona: Paidós.
  • Ortiz Lobo, A. (2011). Iatrogenia y prevención cuaternaria en los trastornos mentales menores, 313-323. Recuperado de: www.alansaludmental.com (consultado el 08/012013).
  • Ubieto, J. R. (22 de abril de 2013). La «institución» del TDAH. El blog de José Ramón Ubieto. [On line]. Disponible en: http://joseramonubieto.blogspot.com.es/ (consultado el 23/04/2013).
  • Wachtel, E. F. (1994). La clínica del niño con problemas y su familia. Buenos Aires: Amorrortu.
  • Watzlawick, P., Beavin J. y Jackson D.D. (1981). Teoría de la Comunicación Humana. Barcelona: Herder.
  • White, M. (1994). Guías para una terapia familiar sistémica. Barcelona: Gedisa.
  • White, M. (2002). El enfoque narrativo en la experiencia de los terapeutas. Barcelona: Gedisa.
  • White, M. (2002). Rescribir la vida. Barcelona: Gedisa.
  • White, M. y Epston, D. (1993). Medios narrativos para fines terapéuticos. Barcelona. Paidós.