El papel de la clase teórica en el Espacio Europeo de Educación Superior

  1. Danvila del Valle, Ignacio 1
  2. Moya Velasco, Jorge 2
  3. Carabante Muntada, José María 2
  4. Velayos Vega, Juan 2
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  2. 2 Universidad Villanueva
    info

    Universidad Villanueva

    Madrid, España

Journal:
Estudios sobre el mensaje periodístico

ISSN: 1988-2696

Year of publication: 2013

Issue Title: La enseñanza de la Comunicación en el Espacio Europeo de Educacion Superior (EEES)

Issue: 19

Pages: 701-709

Type: Article

DOI: 10.5209/REV_ESMP.2013.V19.42153 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Estudios sobre el mensaje periodístico

Abstract

The new curricula in the university introduce a particular combination of theoretical and practical classeswhich are a great challenge for the correct teaching of theoretical knowledge. This paper shows somestrategies in order to approach this challenge from the point of view of the formal and theoretical subjects, encouraging the development of skills and abilities established by the European Higher EducationArea. The practical strategies for teachers presented in this paper are focused to provide learning formulasfor the students to acquire the abstract and theoretical knowledge that will be later the base of an experiential knowledge. We think that the pragmatic orientation in the curricula of the university studies mustsupport the essential theoretical learning too. In order to facilitate this objective we offer some innovative responses.

Bibliographic References

  • BLAUG, Mark (1981): Educación y Empleo. Madrid, Instituto de Estudios Econó­micos.
  • BONO, Edward (1970): Lateral thinking. New York, Harper & Row.
  • BONO, Edward (1995): Teaching Thinking. New York, Penguin.
  • GUARDINI, Romano (2012): Tres textos sobre la universidad. Pamplona, Eunsa.
  • HAUG, Gerald (2008): “Legislación europea y legislaciones nacionales”. Revista de Educación, número extraordinario. Madrid, Servicio de Publicaciones del Minis­terio de Educación, Políticas Sociales y Deporte, pp. 285­-305.
  • INFORME PISA 2009 OCDE (2010): Lo que los estudiantes saben y pueden hacer­ rendimiento de los estudiantes en lectura, matemáticas y ciencia, Vol. I. Madrid, Ediciones Santillana.
  • LLOVET, Jordi (2011): Adiós a la universidad. Barcelona, Galaxia Gutenberg.
  • MENDÉZ CEA, Cecilia (2012): Convergencia educativa y diversidad cultural en el EEES. Salamanca, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Salamanca.
  • OAKESHOTT, Michael (2009): La voz del aprendizaje liberal. Madrid, Katz.