Evaluación de las necesidades de formación continua de docentes no universitarios

  1. González Barberá, Coral
  2. Castro Morera, María
  3. Lizasoain Hernández, Luis
Revista:
Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa

ISSN: 1989-0397

Año de publicación: 2012

Volumen: 5

Número: 2

Páginas: 245-264

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa

Resumen

The training needs of primary school teachers (kindergarten, primary, secondary school and high school) are of concern for public administrations in charge of vocational training. Consequently, the outcome of its assessment is a starting point for making decisions about the amount and type of offer made. Thus the purpose of this study is to assess the training needs of non-university teachers in the Autonomous Community of Madrid tight professional performance through the perception of those involved. The methodology consists of two distinct phases, the first a qualitative study based on interviews and focus groups and, in addition, a quantitative study in order to give consistency and to generalize the results. Following identification variables such teachers as age, sex, stage in which academic qualifications taught and identifies two types of teachers who perceive their training needs in different ways. The valuation of the last three training sessions received and the areas of greatest interest to the teacher, school and educational level are discussed in detail in the article.

Referencias bibliográficas

  • Biencinto, M.C. (2007). La formación permanente del profesorado: situación actual y prospectiva. Revista Innovación y Formación, 2, pp. 4-5.
  • Dipboye, R.L., Smith, C.S. y Howell, W.C. (1994). Understanding Industrial and Organizational Psychology. An Integrated approach. Orlando, FL, US: Harcourt Brace College Publishers.
  • Gage, N.L. (1992). Investigación sobre métodos de enseñanza. En M.L. Sevillano y F. Martín Molero (Coord.). Estrategias metodológicas en la formación del profesorado. Madrid: UNED.
  • Gaviria, J.L., Manzanares, A. y Rodríguez, A. (2001). La formación de los creadores. Un análisis de las necesidades de formación de los autores. Madrid: Fundación autor.
  • Goldstein, I.L. (1993). Training in Organizations. Tercera Edición. Pacific Grove, California:Brooks/Cole.
  • Janesick, V. (1994). The dance qualitative research design. In N. K. y. L. Denzin, Y.S. (Ed.), Handbook of mixed methods research. pp. 209-219. London: Sage Publication.
  • Marshall, C. (1985). Appropiate criteria trustworthiness and goodness for qualitative research on education organization. Quality and Quantity 19, pp. 353-373.
  • Ostroff, C. y Ford, J.K (1989) Assessing Training Needs: Critical Levels of Analysis. En I. L. Goldstein, (Ed.). Training and Development in Organizations. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
  • Rodríguez, J.L. y Medrano, G. (1993) La formación en las Organizaciones. Madrid: Eudema.
  • Rodríguez, C., Pozo, T., y Gutiérrez, J. (2006). La triangulación analítica como recurso para la validación de estudios de encuesta recurrentes e investigaciones de réplica en Educación Superior. RELIEVE, 12(2), pp. 289-305.
  • Rodríguez Ruiz, O. (2005). La triangulación como estrategia de investigación en Ciencias Sociales. Tribuna Debate, 31. [Recuperado el día 20 de noviembre de 2011]. Disponible en: http://www.madrimasd.org/revista/revista31/tribuna/tribuna2.asp. http://www.madrimasd.org/revista/revista31/tribuna/tribuna2.asp�