Oficinas pedagógicas en red como estrategia de mejora de la formación del profesorado en Mozambique

  1. Irene Martínez Martín 1
  2. María Josefa Cabello Martínez 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid, España
Revista:
Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado

ISSN: 1575-0965

Any de publicació: 2015

Títol de l'exemplar: Estrategias innovadoras en la formación del profesorado

Volum: 18

Número: 3

Pàgines: 1-12

Tipus: Article

DOI: 10.6018/REIFOP.18.3.193791 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado

Resum

Development, in the sense of empowering underprivileged populations, is one of the objectives to be achieved through education, understood as a mean of improving the quality of people’s life, and using that development to transform and foster the capabilities of each person. Raising standards of teacher training improves educational initiatives aimed at promoting and encouraging integrated development. Based on this approach, we have done different qualitative researches and inter-university cooperation projects in Mozambique, whose goals have been to improve the education. In this paper we develop a plan to setting-up a network of Pedagogical Offices which can expand teacher training resources. The network of Pedagogical Offices is based on the critical and emancipatory teacher training theories. This network is also based on the contextual features, community action and sustainability approach.

Referències bibliogràfiques

  • Roca, A. y Ferrán, I. (2013). Raíces: ¿por qué la historia es un conocimiento vital en el África del S. XXI? En A. Santamaría y García, J. (coord.), Regreso al futuro. Cultura y desarrollo en África (pp. 13-56). Madrid: La Catarata.
  • Bernabé, M.M. (2012). Análisis de las necesidades de la formación docente para contextos pluriculturales. Revista Electrónica de Formación del Profesorado (REIFOP), 15 (4), 79-88.
  • Carballo, M. (2006). Género y desarrollo. El camino hacia la equidad. Madrid: La catarata.
  • Cabello, M.J., Martínez, I. y Sánchez, J.M. (2012). Formación continua del profesorado a través de una red de oficinas pedagógicas en Mozambique. Una propuesta desde los vínculos educación-desarrollo. Revista Educaçao y cultura contemporánea, 9, 4- 24.
  • Cabello, M.J. y Martínez, I (2013). Inclusión de una perspectiva de género para la mejora de la educación básica en Mozambique. Revista Polifonías, 3, 79-96.
  • Castro, M.L., Rodríguez, M.J. y Urteaga, E. (2013). Abriendo las aulas: la vinculación entre docencia, investigación y cooperación comunitaria. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado (REIFOP), 16 (3), 33-47.
  • Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. España: Santillana
  • Freire, P. (2012). Pedagogía de la indignación. Buenos Aires: Editorial Siglo XXI.
  • Freire, P. (1969). La educación como práctica de libertad. España: Siglo XXI.
  • Kabunda, M. (2013). Las relaciones interafricanas o la apuesta por los saberes y prácticas domésticos. En A. Santamaría y García, J. (coord.), Regreso al futuro. Cultura y desarrollo en África (pp. 108-140). Madrid: La Catarata.
  • Machele, G. (2006). Conferencia el Encuentro de Mujeres por un mundo mejor. Maputo, Mozambique. Extraído el 10 de Enero de 2013 desde http://www.mujeresporunmundomejor.org/
  • MEC de Mozambique (2012-2016), “Vamos a aprender. Construindo competencias para o desenvolvimento de Moçambique”. Plano Estratégico de Educaçao e Cultura. 2012- 2016. Maputo, Mozambique.
  • PNUD (2014). Informe Anual sobre Desarrollo. New York: ONU. Extraído el 25 de Enero de 2013 desde http://hdr.undp.org/es/estadisticas/
  • Tomasevski, K. (2004). El asalto a la educación. Barcelona: Intermon Oxfam.
  • UNICEF. (2009). Informe sobre el Estado Mundial de la Infancia. Nueva York: UNICEF.
  • Universidad Pedagógica de Mozambique (2010), Reglamento Académico de la Universidad Pedagógica de Maputo. Maputo: UP Mozambique.
  • Vieitez, S. y Manzanera, R. (2014). Género en el desarrollo y empoderamiento. En J. Ortega y C. Lubian, (coords.), Manual de educación para el desarrollo: orientaciones didácticas para el aula (pp.53-68). España: Universidad de Jaén.
  • Santamaría, A. y García, J. (coord.) (2013). Regreso al futuro. Cultura y desarrollo en África. Madrid: La Catarata