Educación inclusiva¿cuestión de competencias?

  1. Francisco Javier Ramos Pardo 1
  2. Irene Martínez Martín 2
  1. 1 Universidad de Castilla-La Mancha
    info

    Universidad de Castilla-La Mancha

    Ciudad Real, España

    ROR https://ror.org/05r78ng12

  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación

ISSN: 1988-8430

Year of publication: 2013

Issue Title: Comunicación social y Educación

Issue: 8

Pages: 10-17

Type: Article

More publications in: Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación

Abstract

The paper discusses how to build the concept of academic failure and what it means for young people who have failed to successfully complete compulsory education starting from different research with these young people. It also discusses some of the public education policies that have been implemented in order to overcome this gap of the educational system and whether they can be considered actions of inclusive education. Then it assesses whether a competency-based educational system could help overcome the problem of educational backwardness that becomes dropout and suggests some features that would have to meet for it.

Bibliographic References

  • BAUMAN, Z. Vidas desperdiciadas: la modernidad y sus parias, Paidos, Barcelona, 2005.
  • BAUMAN, Z. Los retos de la educación en la modernidad líquida, Gedisa, Barcelona, 2007.
  • BLANCO, M., y RAMOS, F. J. “Escuela y fracaso: Cambiar el color del cristal con que se mira”, Revista iberoamericana de educación, 50, 2009, pp. 99-112.
  • CABELLO, M. J., y RAMOS, F. J. “Protección social e inserción laboral de trabajadores jóvenes con carencias de titulación y cualificación”, Revista de educación, 349, 2009, pp. 243-267.
  • CONTRERAS, J. La autonomía del profesorado, Morata, Madrid, 1997.
  • CHARLOT, B. La relación con el saber, Libros del zorzal, Buenos Aires, 2006.
  • ESCUDERO, J. M., y LUIS, A. (Eds.). La formación del profesorado y la mejora de la educación, Octaedro, Barcelona, 2006.
  • FULLAN, M. Las fuerzas del cambio. Explorando las profundidades de la reforma educativa, Akal Madrid, 2002.
  • GENTILI, P. Desencanto y utopía. La educación en el laberinto de los nuevos tiempos, Homo Sapiens, Rosario, 2007.
  • GIMENO, J. (Ed.). Educar por competencias: ¿Qué hay de nuevo? Morata Madrid, 2008.
  • IMBERNÓN, F. 10 Ideas Clave: La formación permanente del profesorado: Nuevas ideas para formar en la innovación y el cambio, Graó, Barcelona, 2007.
  • MORIN, E. Los siete saberes necesarios para la educación del futuro, Paidós, Barcelona, 2001.
  • MORIÑA DÍEZ, A., y PARRILLA LATAS, Á. “Criterios para la formación permanente del profesorado en el marco de la educación inclusiva”, Revista de educación, 339, 2006, pp. 517-539.
  • PERRENOUD, P. Diez nuevas competencias para enseñar: Invitación al viaje, Graó, Barcelona, 2004. TORRES, J. Educación en tiempos de neoliberalismo, Morata, Madrid, 2001.
  • TORRES, J. “Obviando el debate sobre la cultura en el sistema educativo: Cómo ser competentes sin conocimientos, J. Gimeno (Ed.), Educar por competencias: ¿Qué hay de nuevo?, Morata, Madrid, 2008.