Cuestionario de Actitudes Hacia la Estadística (CAHE)evidencias de validez y fiabilidad de las puntuaciones en una muestra de alumnos de educación

  1. Xavier G. Ordoñez 1
  2. Sonia J. Romero 2
  3. Covadonga Ruiz de Miguel 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  2. 2 Universidad a Distancia de Madrid
    info

    Universidad a Distancia de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01r9skd65

Journal:
Bordón: Revista de pedagogía

ISSN: 0210-5934 2340-6577

Year of publication: 2016

Volume: 68

Issue: 4

Pages: 121-136

Type: Article

DOI: 10.13042/BORDON.2016.41826 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Bordón: Revista de pedagogía

Abstract

INTRODUCTION. Attitudes may be defined as a set of inferred predispositions that guide the personal actions. The study of the attitudes towards statistic is relevant by its effects in the teaching-learning process and in the academic/professional performance of the students. About 17 different instruments to test this construct were found, but there is few consensus regar-ding its factor structure, requiring greater depth. For that reason, the main goal of the present work is to propose a new test that combines items of SATS (Schau, Stevens, Dauphinee y Del Vecchio, 1995) and EAE (Auzmendi, 1992) tests and to analyses the psychometric properties of the test scores. METHOD. The tests SATS and EAE were applied to a sample of 836 university students. First, a detailed exploration of the dimensionality was made taking into account the 53 items that compose both scales using Confirmatory-Factor-Analysis (CFA), the found structure was different to the expected, for that reason, a new test (QATS), composed by 24-items and 3-dimensions, was proposed. In a second phase, the proposed factor structure was confirmed by Confirmatory-Factor-Analysis (CFA) using the robust-maximum-likelihood method and the asymptotic covariance matrix. Following the modification indices, it intends a test of 16-items with three-dimensional structure and excellent fit to the second order model. The third phase includes the reliability analysis. RESULTS.The results confirm the three-dimensional structu-re (positive emotions, negative emotions and usefulness), with a second order factor (attitu-de) in which they are subsumed. The model has an excellent fit (χ²=123.20; 101df; p=.066, RMSEA=.024; CFI=NNFI=1; SRMR=.045) and all the loadings are significant. The reliability of scores of all the scales is greater than those of the original tests. DISCUSSION. This study has allowed clarify the factor structure of the construct by means of the construction of the QATS, an instrument simple and quick with adequate psychometric properties and a solid factor structure.

Bibliographic References

  • Auzmendi, E. (1992). Las actitudes hacia la matemática-estadística en las enseñanzas medias y universitarias. Bilbao: Mensajero.
  • Blanco, A. (2008). Una revisión crítica de la investigación sobre las actitudes de los estudiantes universitarios hacia la estadística. Revista Complutense de Educación, 19 (2), 311-330.
  • Boomsma, A., y Hoogland, J. J. (2001). The robustness of LISREL modeling revisited. En R. Cudeck, S. du Toit y D. Sörbom (eds.), Structural equation models: Present and future. A Festschrift in honor of Karl Jöreskog (pp. 139-168). Chicago: Scientific Software International.
  • Brown, T. A., y Moore, M. T. (2014). Confirmatory Factor Analysis. En R. H. Hoyle (ed.), Handbook of structural equation modeling (pp. 361-379). New York: Guilford.
  • Carmona, J. (2004). Una revisión de las evidencias de fiabilidad y validez de los cuestionarios de actitudes y ansiedad hacia la estadística. Statistics Education Research Journal, 3 (1), 5-28.
  • Darias, E. J. (2000). Escala de actitudes hacia la estadística. Psicothema, 12 (2), 175-178.
  • Dauphinee, T. L., Schau, C., y Stevens, J. J. (1997). Survey of attitude towards statistics: Factor structure and factorial invariance for women and men. Structural Equation Modeling A Multidisciplinary Journal, 4 (2), 129-141. doi: 10.1080/10705519709540066
  • Estrada, A. (2002). Análisis de las actitudes y conocimientos estadísticos elementales en la formación del profesorado. Tesis doctoral, Universitat Autónoma de Barcelona.
  • Estrada, A., Bazán, E., y Aparicio, A. (2013). Evaluación de las propiedades psicométricas de una escala de actitudes hacia la estadística en profesores. Avances de Investigación en Educación Matemática, 3, 5-23.
  • Ferrando, P. F., y Anguiano, C. (2010). El análisis factorial como técnica de investigación en psicología. Papeles del psicólogo, 31 (1), 18-33.
  • Figueroa, S., Pérez, M. A., Baccelli, S., Prieto, G., y Moler, E. (2012). Actitudes hacia la Estadística en estudiantes de Ingeniería. Revista Premisa, 52, 37-49.
  • Finney, S. J., y Schraw, G. (2003). Self-efficacy beliefs in college statistics courses. Contemporary Educational Psychology, 28 (2), 161-186. doi: 10.1016/S0361-476X(02)00015-2
  • Gal, I., y Garfield J. B. (1997). Monitoring attitudes and beliefs in statistics education. En I. Gal y J. B. Garfield (eds.), The assessment challenge in statistics education (pp. 37-51). IOS Press, Voorburg.
  • Gil, J. (1999). Actitudes hacia la estadística. Incidencia de las variables sexo y formación previa. Revista Española de Pedagogía, 214, 567-590.
  • Gómez, I. M. (2000). Matemática emocional. Los afectos en el aprendizaje matemático. Madrid: Nercea.
  • Harman, H. H., y Jones, W. H. (1966). Factor analysis by minimizing residuals (minres). Psychometrika, 31, 351-368. doi: 10.1007/BF02289468
  • Horn, J. L. (1965). A rationale and test for the number of factors in factor analysis. Psychometrika, 30, 79-185.doi: 10.1007/BF02289447
  • IBM Corp. (2012). IBM SPSS Statistics for Windows, Version 21.0. Armonk, NY: IBM Corp.
  • Jöreskog, K. G., y Sörbom, D. (2006). LISREL 8.80 for Windows [Computer Software]. Lincolnwood, IL: Scientific Software International, Inc.
  • Kaiser, H. F. (1970). A second generation little jiffy. Psychometrika, 35, 401-415. doi: 10.1007/BF02291817
  • Méndez, D., y Macía, F. (2007). Análisis factorial confirmatorio de la escala de actitudes hacia la estadística. Cuadernos de Neuropsicología, 3 (1), 174-371.
  • Messick, S. (1995). Validity of psychological assesment: Validation of inferences from persons' responses and performances as scientific inquiry into score meaning. American Psychologist, 50 (9), 741749. doi:10.1037/0003-006X.50.9.741
  • Mondéjar, J. J., Vargas, M., y Bayot, A. (2008). Medición de la actitud hacia la estadística. Influencia de los procesos de estudio. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 16 (3), 729-748.
  • Mondéjar, J., Vargas, M., y Mondéjar, J. A. (2007). Impacto del uso del e-learning en las actitudes hacia la estadística. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 6 (2), 31-47.
  • Montero, Y. H., Pedroza, M. E., Astiz, M. S., y Vilanova, S. L. (2015). Caracterización de las actitudes de estudiantes universitarios de Matemática hacia los métodos numéricos. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 17 (1), 88-99.
  • Muñoz, I. (2002). Actitudes hacia la estadística y su relación con otras variables en alumnos universitarios del área de las Ciencias Sociales. Universidad Comillas. Tesis doctoral.
  • R Core Team (2012). R: A language and environment for statistical computing. Vienna, Austria: R Foundation for Statistical Computing. Recuperado de: http://www.R-project.org/
  • Rizopoulos, D. (2006) ltm: An R package for latent variable modelling and item response theory analyses. Journal of Statistical Software, 17 (5), 1-25. Recuperado de: http://www.jstatsoft.org/v17/i05/
  • Roberts, D. M., y Bilderback, E. W. (1980). Reliability and Validity of a “Statistics Attitude Survey”. Educational and Psychological Measurement, 40, 235-238. doi: 10.1177/001316448004000138
  • Ruiz, M. A., Pardo, A., y San Martín, R. (2010). Modelos de ecuaciones estructurales. Papeles del Psicólogo, 31 (1), 34-35.
  • Sánchez-López, C. R. (1996). Validación y análisis ipsativo de la Escala de Actitudes hacia la Estadística (EAE). Análisis y modificación de conducta, 22, 799-819.
  • Schau, C., Dauphinee, T. L., y Del Vecchio, A. (1993). Evaluation of two surveys measuring students’ attitudes toward statistics. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association. Atlanta, GA.
  • Schau, C., Stevens, J., Dauphinee, T. L., y Del Vecchio, A. (1995). The development and validation of the Survey of Attitudes toward Statistics. Educational and Psychological Measurement, 55, 868-875.
  • Tejero, C. M., y Castro, M. (2011). Validación de la escala de actitudes hacia la estadística en estudiantes españoles de ciencias de la actividad física y del deporte. Revista Colombiana de Estadística, 34 (1), 1-14.
  • Vanhoof, S., Kuppens, S., Castro, A. E., Vershaffel, L., y Onghena, P. (2011). Measuring statistics attitudes: structure of the survey of attitudes towards statistics (SATS-36). Statistics Education Research Journal, 10 (1), 35-51.
  • Velicer, W. F. (1976). Determining the number of components from the matrix of partial correlations. Psychometrika, 41, 321-337. doi: 10.1007/BF02293557
  • Waters, L. K., Martelli, T. A., Zakrajsek, T., y Popovich, P. M. (1988). Attitudes toward statistics: An evaluation of multiple measures. Educational and Psychological Measurement, 48 (2), 513-516. doi: 10.1177/0013164488482026