Servicios de Orientación Universitariavisibilidad y propuestas de mejora

  1. Chantal Biencinto López 1
  2. Mercedes García-García 1
  3. Elvira Carpintero Molina 1
  4. Mª Cristina Núñez del Río 2
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid, España
  2. 2 Universidad Politécnica de Madrid, España
Journal:
Revista de orientacion educacional

ISSN: 0716-5714 0719-5117

Year of publication: 2014

Volume: 28

Issue: 54

Pages: 15-30

Type: Article

More publications in: Revista de orientacion educacional

Abstract

The paper main objective is to test the freshmen perception of theoretical -legal college counseling carry out by the University Counseling Service (SOU) in the Faculty of Education at the University Complutense of Madrid. 561 freshmen answered the survey about the importance of the guidance, the knowledge of the activities developed in the SOU, and the matching with their needs and suggestions for improvement. The results show that the service activities are visible and adequate to most of the needs identified by freshmen, so the importance of guidance services at the University was recognized. It was also identified that the activities match their interests to integrate although they lack going beyond the institution and have been more related to the socio - emotional and cultural scope and not just the strictly academic.

Bibliographic References

  • Referencias bibliográficas
  • Arias, M., Álvarez, P., García, M., Cabrera, J., Martín, A. & Robayno, M. (2005). La tutoría como respuesta a las necesidades del alumnado universitario. Un estudio en el primer curso de enfermería de la ULL. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 16 (2), 319-331. http://www.uned.es/ reop/pdfs/2005/16-2-%20%20Arias%20Herandez
  • PDF
  • Bisquerra, R. (1996). Orígenes y desarrollo de la orientación
  • Psicopedagógica. Madrid: Narcea.DF
  • Campoy, T.J. & Pantoja, A. (2000). La orientación en la Universidad de Jaén. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 11 (19), 77-106. http://www.uned.es/reop/pdfs/2000/11-19-1—077-Tomas%20Campoy%20Aranda.PDF
  • Carpintero, E., Fontana, M., Biencinto, Ch., Díaz, E. & García, M. (2013). Necesidades de los estudiantes universitarios: la respuesta del SOU. IV Seminario de la Red Interuniversitaria de Profesores de Orientación. La Laguna, Santa Cruz de Tenerife, España.
  • Díaz Allúe, M.T. (1989). La orientación universitaria ante la problemática académica y profesional del estudiante. Madrid: Narcea.
  • García, M., Carpintero, E., Biencinto, Ch. & Núñez, C. (2014, en prensa). Evaluación del proyecto SOU-estuTUtor. Revista Complutense de Educación, 25(2), 433-455.
  • http://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/41661
  • González, M., Guzmán, R., Sánchez, J. & González, D. (2006). Estudiantes discapacitados en la universidad: percepción sobre las respuestas a sus necesidades educativas. Qurriculum, 19, 173-188. http://publica.webs.ull.es/upload/REV%20QURRICULUM/19%20-%202006/08%20(Miriam%20C_%20Gonz%C3%A1lez%20Afonso,%20Remedios%20Guzm%C3%A1n%20Rosquete%20y%20otros).pdf
  • Echeverría, B., Figuera, P. & Gallego, S. (1996). La orientación universitaria: del diseño a la realidad. Revista de Orientación Psicopedagógica, 7 (12),207-220.
  • Echeverría, B. (1997). Los servicios de orientación universitarios. En P. Apocada & C. Lobato (eds.), Calidad en la Universidad: Orientación y evaluación (pp. 112-136). Barcelona: Laertes.
  • Marín, M. A. & Rodríguez, S. (2001). Prospectiva del diagnóstico y la orientación. Revista de Investigación Educativa, 19 (2), 315-362.
  • Repetto, E,. & Malik, B. (1998). New skills for new futures: Higher education guidance and counselling services in Spain. Bruselas: Fedora/Vubpress.
  • Rodríguez Espinar, S. (1990). Problemática y tendencias de la orientación universitario en la Reforma Educativa: Un reto para la orientación. Actas (1989, nov.) V. Jornadas Nacionales de Orientación Educativa (pp. 107-122). Valencia: A.E.O.E.P.
  • Rodríguez Moreno, M.L. & Torre, S. de la (1989, abr. 6-7). Resultados del cuestionario sobre servicios de información y orientación académica y profesional en las universidades españolas. En 1er. Simposio sobre Orientación Académica y Profesional en la Universidad. Barcelona, España.
  • Salmerón, H. (2001). Los servicios de orientación en la universidad. Procesos y desarrollo. Ágora digital, (2.) Granada: Universidad de Granada.
  • Sánchez García, M.F. (1999). La orientación universitaria, veinticinco años después. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 10 (17), 193-206.
  • Sánchez García, M.F., Guillamón Fernández, J. R., Ferrer Sama, P., Villalba Vílchez, E., Martín Cuadrado, A. M. & Pérez González, J. C. (2008). Situación actual de los Servicios de Orientación Universitaria: estudio descriptivo.Revista de Educación, 345, 329-352.
  • http://www.revistaeducacion.mec.es/re345/re345_14.pdf
  • Sanz, G. (2011, mayo 5). Prospectiva y análisis de los SIOU. Síntesis de resultados RUNAE-SIOU Síntesis de resultados. X. Encuentro de los Servicios de Información y Orientación Universitarios. Oviedo. Recuperado de http:/
  • /www.um.es/documents/1452701/1464662/prospectiva-siou.pdf/
  • b49a7f3-d50f-4f52-94c1-de4e6be35518
  • Saúl, L.A., López-González, M.A. & Bermejo, B.G. (2009a). La orientación educativa
  • en las universidades españolas: de la orientación laboral y vocacional a
  • la atención psicológica. Acción Psicológica, 6 (1), 7-15. http://
  • revistas.uned.es/index.php/accionpsicologica/article/view/226
  • Saúl, L.A., López-González, M.A. & Bermejo, B.G. (2009b). Revisión de los servicios de atención psicológica y psicopedagógica en las universidades españolas. Acción sicológica, 6 (1), 17-40. http://revistas.uned.es/index.php/accionpsicologica/article/view/227
  • Valverde, A., Ruiz de Miguel, C., García, E. & Romero, S. (2003). Innovación en la orientación universitaria: la mentoría como respuesta. Contextos Educativos, 6-7, 87-112.file:///C:User/user/Downloads/
  • Dialnet-InnovacionEnLaOrientacionUniversitaria-1049470.pdf
  • Vidal, J., Díez, G.M. & Vieira, M.J. (2002). La oferta de los Servicios de Orientación en las Universidades españolas: innovación y ajuste a las necesidades de la comunidad universitaria. Revista de Investigación Educativa, 20(2), 431-448. http://revistas.um.es/rie/
  • article/view/99001/94591
  • Watts, A., Guichard, J., Plant, P. & Rodríguez, M. L. (1994). Los servicios de orientación académica y profesional en la Comunidad Europea. Bruselas: Oficina de publicaciones Oficiales de las Comunidades Europeas.
  • Watts, A.G., & Van Esbroeck, R. (1998). New skills for new futures: Higher education guidance and counseling services in the European Union. Bruselas: Fedora/Vuppress.