Friedrich Nietzschesobre la educación. Una consideración intempestiva

  1. BÁRCENA ORBE, Fernando 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Zeitschrift:
Teoría de la educación

ISSN: 1130-3743

Datum der Publikation: 2016

Ausgabe: 28

Nummer: 2

Seiten: 113-138

Art: Artikel

DOI: 10.14201/TEOREDU282113138 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Teoría de la educación

Zusammenfassung

It is proposed in this paper an educational’ unfashionable observation, from an nietzschean point of view. The main purpose thinking about certain contemporary dispossession of the educational experiencie between generations. When the only thing to transmit is that which is soccialy demanded, the erosion of education as an unpredictable experience of Bildung turns out unavoidable. With the rise of the so called «Learning Society», the insistence on the democratic function of schoolastic education has been accompanied by a set of pedagogical demands, coming from society and the market, whose most immediate effect is a feeling of a suffocation on educational experience of apprenticeship. As is to be held in this text, education has to do, not with possibilities, but with the impossibilities, not with the continuities, but with interruptions, not only with action, but with passivity and delay.

Bibliographische Referenzen

  • Agamben, G., (2001) Desnudez, , Barcelona, Anagrama
  • Agamben, G., (2005) Lo Abierto. El Hombre y el Animal, , Valencia, Pre-Textos
  • Agamben, G., (2015) ¿Qué Es un Dispositivo?, , Barcelona, Anagrama
  • Antelo, E., Notas sobre la (incalculable) experiencia de educar (2005) Educar: Ese Acto Político, pp. 173-183. , FRIGERIO, G. y DIKER, G. comps., Buenos Aires, Del Estante Editorial
  • Arendt, H., (2005) La Condición Humana, , Barcelona, Paidós
  • Arendt, H., (2006) Between Past and Future, , New York, Penguin Press
  • Aristóteles, (2011) Metafísica, , Madrid, Gredos
  • Astor, D., (2014) Nietzsche. Le Détresse du Présent, , París, Gallimard
  • Bárcena, F., (2016) Busca de una Educación Perdida, , Rosario Argentina, Homo Sapiens Ediciones
  • Barthes, R., (2003) Cómo Vivir Juntos. Situaciones Novelescas de Algunos Espacios Cotidianos. Notas de Cursos y Seminarios en el Collège de France, 1976-77, , Buenos Aires, Siglo XXI Editores
  • Chambers, J., (2010) La Sociedad de Aprendizaje [En Línea], , http://www.cisco.com/c/dam/en_us/about/citizenship/socio-economic/docs/TLS_Spanish.pdf, Consultado el 16 de mayo de 2016
  • Derrida, J., (2010) La Verdad en Pintura, , Buenos Aires, Paidós
  • Fink, E., (1969) La Filosofía de Nietzsche, , Madrid, Alianza Editorial
  • Foucault, M., (2005) Hermenéutica del Sujeto. Curso del Collège de France (1982), , Madrid, Akal
  • Fuentes Megías, F., (2015) Una Educación Filosófica. Arte de Vivir, Experiencia y Educación, , Tesis doctoral. Universidad Complutense de Madrid
  • Gary, R., (2010) Europa, , Barcelona, Galaxia Gutenberg/Círculo de Lectores
  • González Marín, C., (2013) Ciudadano Ready-made. La Formación Humanística y la Recuperación de la Experiencia, , Madrid, Díaz & Pons
  • Greish, J., (2015) Vivre en Philosophant. Espérience Philosophique, Exercises Spirituels et Thérapies de l'Âme, , París, De Visue
  • Heidegger, M., (2005) ¿Qué Significa Pensar?, , Madrid, Trotta
  • Jódar, F., (2007) Alteraciones Pedagógicas. Educación y Políticas de la Experiencia, , Barcelona, Laertes
  • Kafka, F., (1953) Él. Anotaciones Fragmentarias del Año 1920, en la Muralla China, , Madrid, Alianza
  • Kouba, P., (2009) El Mundo Según Nietzsche, , Barcelona, Herder
  • Lemm, V., (2009) La Filosofía Animal de Nietzsche. Cultura, Política y Animalidad del Ser Humano, , Chile, Ediciones Universidad Diego Portales
  • Lemm, V., (2013) Nietzsche y el Pensamiento Político Contemporáneo, , México, FCE
  • Lepenies, W., (2008) La Seducción de la Cultura en la Historia Alemana, , Buenos Aires, Emecé editores
  • Lorenzini, D., (2015) Éthique et Politique de Soi. Foucault, Hador, Cavell et les Techniques de l'Ordinaire, , París, Librarie Philosophique J. Vrin
  • Masschelein, J., The discourse of the learning society and the loss of childhood (2001) Journal of Philosophy of Education, 35 (1), pp. 1-20
  • Mondzain, M.J., (2007) Homo Spectator, , París, Bayard
  • Morice, J., (2016) Le Monde ou la Bibliohèque. Voyage et Éducation à l'Âge Clasique, , París, Les Belles Lettrres/essais
  • Murdoch, I., (2016) El Fuego y el Sol. Por Qué Platón Desterró a los Artistas, , Madrid, Siruela
  • Nehamas, A., (2005) El Arte de Vivir, , Valencia, Pre-Textos
  • Nietzsche, F., (2000) El Gay Saber o la Gaya Ciencia, , Madrid, Espasa Calpe
  • Nietzsche, F., (2001) Sobre el Porvenir de Nuestras Escuelas, , Barcelona, Tusquets
  • Nietzsche, F., (2004) Fragmentos Póstumos. Una Selección, , Madrid, Abada Editores
  • Nietzsche, F., (2005) Nosotros, los Filólogos, , Madrid, Biblioteca Nueva
  • Nietzsche, F., (2006) La Genealogía de la Moral, , Madrid, Alianza
  • Nietzsche, F., (2007) Fragmentos Póstumos, 2. , Madrid, Tecnos
  • Nietzsche, F., (2008) Friedrich Nietzsche Sämtliche Werke, 15 Bänden, , München, Deutscher Taschenbuch Verlag
  • Nietzsche, F., (2009) Fragmentos Póstumos, 4. , Madrid, Tecnos
  • Nietzsche, F., (2011) Obras Completas. Volumen I: Escritos de Juventud, , Madrid, Tecnos
  • Nietzsche, F., (2011) Ecce Homo. Cómo Se Llega a Ser lo Que Se Es, , Madrid, Alianza
  • Nietzsche, F., (2013) Crepúsculo de los Ídolos, o Cómo Se Filosofa a Martillazos, , Madrid, Alianza
  • Nietzsche, F., (2015) Humano, Demasiado Humano, , Madrid, Edaf
  • Nietzsche, F., (2015) Así Habló Zaratustra, , Madrid, Valdemar
  • Pardo, J.L., (2004) La Regla del Juego. Sobre las Dificultades de Aprender Filosofía, , Barcelona, Galaxia Gutenberg-Círculo de Lectores
  • Pavie, X., (2012) Exercices Spirituels. Leçons de la Philosophique Antique, , París, Les Belles Lettres
  • Perán, M., (2016) Indisposición General. Ensayo Sobre la Fatiga, , Hondarribia, Editorial Hiru
  • Pizarnik, A., (2007) Diarios, , Barcelona, Lumen
  • Platón, (2002) Teeteto, en Diálogos, V, , Madrid, Gredos
  • Platón, (2003) República, en Diálogos, IV, , Madrid, Gredos
  • Rancière, J., La lengua de la emancipación (2008) Lengua Materna. La Enseñanza Universal, pp. 11-22. , JACOTOT, J, Buenos Aires, Editorial Cactus
  • Rancière, J., (2009) Et Tan Pis pour les Gens Fatigués, , París, Éditions Amsterdam
  • Revault D'Allonnes, M., (2005) L'Homme Compassionnel, , París, Éditions du Seuil
  • Safranski, R., (2001) Nietzsche. Biografía de su Pensamiento, , Barcelona, Tusquets
  • Sala Rose, R., (2007) El Misterioso Caso Alemán. Un Intento de Comprender Alemania a Través de Sus Artes, , Barcelona, Alba
  • Sánchez-Meca, D., (2015) Nietzsche. La Experiencia Dionisíaca del Mundo, , Madrid, Tecnos
  • Sánchez-Meca, D., (2016) Conceptos en Imágenes. La Expresión Literaria de las Ideas, , Madrid, Avarigani Editores
  • Séneca, (2014) Epístolas Morales a Lucilio, I, , Madrid, Gredos
  • Skliar, C., (2014) Desobedecer a Linguagem, , Educar. São Paulo, Autêntica
  • Stigltz, J., Greenwald, B., (2016) La Creación de una Sociedad del Aprendizaje. Una Nueva Aproximación Al Crecimiento, el Desarrollo y el Progreso Social, , Madrid, La Esfera de los Libros
  • Stirner, M., (2013) El Único y su Propiedad, , Madrid, Valdemar
  • Zweig, S., (1999) La Lucha Contra el Demonio (Hölderlin, Kleist, Nietzsche), , Barcelona, El Acantilado