Educación cívica y regeneración democrática

  1. Juan Antonio Fernández Manzano 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid (España)
Journal:
Sistema: revista de ciencias sociales

ISSN: 0210-0223

Year of publication: 2015

Issue: 239

Pages: 119-129

Type: Article

More publications in: Sistema: revista de ciencias sociales

Abstract

The article examines the foundations of stability of modern contemporary democracies and affirms that, in addition to the necessary institutional basis, it is also required an attitudinal foundation linked to the citizen’s loyalty to their political society. From this perspective, it is discussed the adequacy and scope of official programs of citizenship education, noting that there are several objections which question its relevance (bias, indoctrination, uncertainty, interference). Each of these objections is answered and the paper concludes by backing up the relevance of supporting a model of civic education that pursues above all the defense and strengthening of democratic values.

Bibliographic References

  • Andrés de Francisco, La mirada republicana, Catarata, Madrid, 2012.
  • Anne Colby, Elizabeth Beaumont y Thomas Ehrlich. Educating for Democracy. Preparing Undergraduates for Responsible Political Engagement, Jossey Bass, San Francisco, 2007.
  • Antonio Trinidad Requena y Rosario Pozo Gordalina, «La institución educativa», en Jesús A Valero Matas (coord.), Las instituciones y organizaciones sociales. Un análisis sociológico, págs. 113-147, Ediciones Pirámide, Madrid, 2008.
  • Aristóteles, Etica Nicomáquea, Editorial Gredos, S. A., Madrid,1988.
  • Aristóteles, Política, Editorial Gredos, S. A., Madrid, 2000.
  • Carlos Fernández Liria, Pedro Fernández Liria y Luis Alegre Zahonero, Educación para la ciudadanía, Akal, Madrid, 2007, pág. 10.
  • Carmen Rodríguez Martínez, Educar a la ciudadanía. Un proyecto político, Miño y Dávila, Buenos Aires, 2008, pág. 20.
  • Conrad Phillip Kottak, Antropologia cultural undécima edición, McGraw-Hill, Madrid, 2006.
  • Emile Durkheim, Educación y Sociología, Península, Barcelona, 1996.
  • Gloria Pérez Serrano, Cómo educar para la Democracia, Editorial Popular, Madrid, 1997.
  • Gregorio Peces-Barba, Educación para la Ciudadanía y Derechos Humanos, Espasa, Madrid, 2007.
  • H.L.A. Hart, The Concept of Law, Clarendon Press, Oxford, 1997.
  • Immanuel Kant, Fundamentación para una metafísica de las costumbres, Alianza Editorial, Madrid, 2002.
  • Immanuel Kant, Ideas para una historia en clave cosmopolita, Tecnos, Madrid, 1987.
  • Isaiah Berlín, Cuatro ensayos sobre la libertad, Alianza Editorial, Madrid, 1996, pág. 233.
  • Jaime Rodríguez-Arana Muñoz, «Gobierno, Administración Pública y servicio», en Javier Vergara (coord.), Formación para la ciudadanía, págs. 23-40, Ariel, Barcelona, 2008.
  • Javier Vergara (coord.), Formación para la ciudadanía, Ariel, Barcelona, 2008.
  • John Locke, A Letter Concerning Toleration. Latin and English Texts Revised and Edited with Variants and an Introduction by Maria Montuori; Martínus Nijhoff, The Bague, 1963, pág. 99.
  • John Rawls, El liberalismo político, Crítica S. L., Barcelona, 1996.
  • John Stuart Mili, El utilitarismo, Alianza Editorial, Madrid,1997.
  • John Stuart Mili, On Liberty, Longmans, Green, Reader and Dyer, Londres, 1869.
  • José Luis García Garrido, «Derechos Humanos: base de la convivencia y la educación cívica», en Javier Vergara (coord.), Formación para la ciudadanía, págs. 127-138, Aríel, Barcelona, 2008.
  • José Ortega y Gasset, El hombre y la gente, Alianza, Madrid, 2010.
  • Kwame Anthony Appiah, Cosmopolitismo. La ética en un mundo de extraños, Katz, Buenos Aires-Madrid, 2007.
  • Lutz Wingert, «Citizenship and the market economy. Or: what is really systemically important in democracy?», Las Torres de Lucca, Grupo de Investigación Etica, Política y Derechos Humanos en la Sociedad Tecnológica, nº 1 (julio-diciembre, 2012), págs. 7-56.
  • Montesquieu, Del espíritu de las leyes, Editorial Porrúa, México, 2001.
  • Platón, Protágoras, Biblioteca Básica Gredos, Madrid, 2000.
  • Ramón Vargas-Machuca, «Solidaridad», en Democracia y virtudes cívicas, Biblioteca Nueva, Madrid, 2005, págs. 311-336.
  • Terence Mclaughlin, «Teaching Controversial Issues in Citizenship Education», en Andrew Lockyer, Bernard Crick y John Annette, Education for Democratic Citizenship. Issues of Theory and Practice, Ashgate Publishing Limited, Hant, 2003.
  • UIrich Beck, «Las raíces cosmopolitas de la democracia: el caso de la Unión Europea», Sistema, n 206 (Julio-septiembre 2008), págs. 3-20.
  • Voltaire, Sarcasmos y agudezas, Círculo de lectores, Barcelona, 2004, pág. 70.
  • Will Kymlicka, Contemporary Political Philosophy. An Introduction, Oxford University Press, Nueva York, 2002.