El mundo de la fantasía y el mundo del mitoLos cuentos de hadas

  1. José Manuel Losada 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid (ESP)
Revista:
Çédille: Revista de Estudios Franceses
  1. Bautista Naranjo, Esther (ed. lit.)

ISSN: 1699-4949

Ano de publicación: 2016

Título do exemplar: Literatura fantástica hispano-francófona actual / Contemporary Spanish and Francophone Fantastic Literature

Número: 6

Páxinas: 69-100

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Çédille: Revista de Estudios Franceses

Resumo

In the midst of the uncertainty that prevails on the concepts of fantasy and myth, this article aims to clarify their points of convergence and divergence. It does so from wellknown fairy tales (Tom Thumb, The Sleeping Beauty) in both traditional (Perrault) and contemporary (Tournier) versions. The angle of focus, transcendence, allows to offer a series of safe criteria to analyse these and many other similar.

Referencias bibliográficas

  • ANÓNIMO (1993): Perceforest. Edición de Gilles Roussineau. Ginebra, Droz (“Textes littéraires français”), t. III.
  • BARTHES, Roland (2002): «Sur Racine», in Éric Marty (ed.), Œuvres complètes, vol. 2 : 1962- 1967. París, Éditions du Seuil, 51-196.
  • BASILE, Giambattista (1788): Il Pentamerone del Cavalier Giovan Battista Basile overo Lo cunto de li cunte. Nápoles, Giuseppe-Maria Porcelli, 2 vols.
  • BAUTISTA NARANJO, Esther (2016): “Les mondes imaginaires de Mélanie de Coster, une écrivaine en proie à la fantaisie”, Çédille, revista de estudios franceses, 12, 477-485. Disponible en: http://cedille.webs.ull.es/12/24bautista.pdf.
  • COCTEAU, Jean (1960): Le Testament d’Orphée, ou ne me demandez pas pourquoi. Les Éditions Cinégraphiques, [Consulta en línea: https://www.youtube.com/watch?v=9jxSTv1jhXQ].
  • COCTEAU, Jean (1983): Le Passé défini, vol. 1 : 1951-1952. Journal. París, Gallimard.
  • FRANCISCO, Papa (2016): Amoris lætitia [Consulta en línea: http://w2.vatican.va/content/francesco/es/apost_exhortations/documents/papa-francesco_esortazioneap_20160319_amoris-laetitia.html].
  • GRIMAL, Pierre (1951): Dictionnaire de la mythologie grecque et romaine. París, Presses Universitaires de France.
  • GRIMM, Jacob & Wilhelm (2009): Contes pour les enfants et la maison. Edición y traducción de Natacha Rimasson-Fertin. París, José Corti, vol. 1.
  • GRIMM, Jacob & Wilhelm (2016): Kinderund Hausmärchen. 1812-1815. Introducción de Karl-Maria Guth. Berlín, Verlag der Contumax.
  • JAUSS, Hans Robert (1978): Pour une esthétique de la réception. Traducción de Claude Maillard, Prefacio de Jean Starobinski. París, Gallimard (“Tel”).
  • LABOULAYE, Édouard [ed.] (1969): Contes bleus. París, Charpentier, 4ª ed.
  • LIPSCOMB, Antonella (2016): “Jean Cocteau o el Poeta de Tracia del siglo XX”, in José Manuel Losada (ed.), Mitos de hoy, Ensayos de mitocrítica cultural. Berlín, Logos Verlag, 27-34.
  • LOSADA, José Manuel (2016) : “Los mundos del mito”, in José Manuel Losada (ed.), Mitos de hoy. Ensayos de mitocrítica cultural. Berlín, Logos Verlag, 109-188.
  • MILLÁN-PUELLES, Antonio (1990): Teoría del objeto puro. Madrid, Rialp.
  • PANCORBO, Luis (2008): El banquete humano. Una historia cultural del canibalismo. Madrid, Siglo XXI.
  • PERRAULT, Charles (2007a): “Le Petit Poucet”, in Les Contes de Perrault dans tous leurs états, edición de Annie Collognat y Marie-Charlotte Delmas. París, Omnibus, 896-908.
  • PERRAULT, Charles (2007b): “Préface à Contes en vers”, in Les Contes de Perrault dans tous leurs états, edición de Annie Collognat y Marie-Charlotte Delmas. París, Omnibus, XXI-XXIX.
  • PERRAULT, Charles (2007c): “La Belle au Bois Dormant”. Les Contes de Perrault dans tous leurs états, edición de Annie Collognat y Marie-Charlotte Delmas. París, Omnibus, 199-210.
  • SARTRE, Jean-Paul (1940): L’Imaginaire. Psychologie, phénoménologie de l’imagination. París, Gallimard.
  • STURLUSON, Snorri (2000): “Gylfaginning”, in Edda Menor. Edición de Luis Lerate. Madrid, Alianza Editorial (“Alianza Literaria”), 31-97.
  • TODOROV, Tzvetan (1970): Introduction à la littérature fantastique, París, Seuil (“Points”).
  • TODOROV, Tzvetan (2001a): “Definición de lo fantástico”, in David Roas (comp.), Teorías de lo fantástico. Madrid, Arco/Libros, 47-64.
  • TODOROV, Tzvetan (2001b): “Lo extraño y lo maravilloso”, in David Roas (comp.), Teorías de lo fantástico. Madrid, Arco/Libros, 65-81.
  • TOLKIEN, J.R.R. (2001): On Fairy-Stories, en Tree and Leaf. Londres, HarperCollins.
  • TOURNIER, Michel (2008): “La Fugue du Petit Poucet”, in Sept contes. Ilustraciones de Henri Galeron. París, Gallimard Jeunesse, 47-69.
  • ZERMATTEN, Maurice (2007): Contes des hauts pays du Rhône. Ginebra, Slatkine.