Los museos pedagógicos universitarios como espacios de memoria y educación

  1. Rabazas (Espanha), Teresa Romero
  2. Ramos (Espanha), Sara Zamora
Zeitschrift:
História da Educação

ISSN: 2236-3459

Datum der Publikation: 2017

Ausgabe: 21

Nummer: 53

Seiten: 100-119

Art: Artikel

DOI: 10.1590/2236-3459/72218 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: História da Educação

Zusammenfassung

This paper fits in the new emergent historiographical trend concerning historical-educative patrimony and pedagogical museums in Spain. Our focus is on pedagogical museums of Spanish universities as spaces that enable to reconstruct the educational collective memory and to foresee dynamic scenarios of learning for everyone. These institutions are promoted by researchers and university historians of education, who have stimulated the creation of these spaces in the institutions where they work. Specifically, this paper analyzes in more detail one of these museums, the Manuel Bartolomé Cossío Museum of History of Education, located in the Faculty of Education at Complutense University of Madrid.

Bibliographische Referenzen

  • ÁLVAREZ DOMÍNGUEZ, Pablo. Nuevo concepto de los Museos de Educación. En: RUIZ BERRIO, Julio. (ed.). El patrimonio histórico-educativo. Su conservación y estudio. Madrid: Biblioteca Nueva, 2010, pp. 139-167.
  • ÁLVAREZ DOMÍNGUEZ, Pablo (Coord.). Los Museos Pedagógicos en España. Entre la memoria y la creatividad. Trea-Universidad de Sevilla: Gijón-Sevilla, 2016.
  • ÁLVAREZ DOMÍNGUEZ, Pablo Y PAYÁ RICO, Andrés. Los Museos Pedagógicos en España: Tradición y futuro ante la difusión del Patrimonio Histórico Educativo. En: RIVERA RIVERA, Roberto y GARCÍA FERNÁNDEZ, Isabel (Coords.). Museos y colecciones de la Universidad Complutense de Madrid. Madrid: Universidad Complutense de Madrid, 2015, pp. 237-242.
  • BLACKWELL HISTORY OF EDUCATION RESEARCH COLLECTION, History of Education Museums and Collections Directory. Northern Illinois University: Dekalb, 1992.
  • CARREÑO RIVERO, Miryam. Museología y museografía de la educación. En: ESCOLANO BENITO, Agustín. La cultura material de la escuela. En el Centenario de la Junta para Ampliación de Estudios, 1907-2007. Berlanga de Duero: CEINCE, 2007, pp. 91-110.
  • COLMENAR ORZAES, Carmen. El Museo de Historia de la Educación “Manuel Bartolomé Cossío”. En: RUIZ BERRIO, Julio. (ed.). El patrimonio histórico-educativo. Su conservación y estudio. Madrid: Biblioteca Nueva, 2010, pp. 339-361.
  • COLMENAR ORZAES, Carmen. El Fondo Romero Marín del Museo de Historia de la Educación “Manuel Bartolomé Cossío”. Memorias sobre las prácticas escolares: la educación infantil. En: MORENO MARTÍNEZ, Pedro Luis y SEBASTIÁN VICENTE, Ana (eds.): Patrimonio y Etnografía de la escuela en España y Portugal durante el siglo XX. Murcia: CEME, SEPHE, 2012, pp. 197-210.
  • COSSETO, Milena. “Il Museo della Scuola-Schulmusesum della Città di Bozano”. Turris Babel, noviembre, 2, 2002, p. 4.
  • ESCOLANO BENITO, Agustín. El patrimonio histórico-educativo de la Escuela y de la Historia de la Educación. Cuadernos de Historia de la Educación “El patrimonio histórico-educativo y la enseñanza de la historia de la educación”, n. 6, 2009, pp. 7-9
  • FELIU TORRUELLA, María y HERNÁNDEZ CARDONA, F. Xavier. 10 Claves para enseñar historia. Barcelona: Graó, 2011.
  • HERNÁNDEZ HERNÁNDEZ, Francisca. Planteamientos teóricos de la museología. Gijón: Trea, 2006.
  • LÓPEZ MARTÍNEZ, José Damián y DELGADO MARTÍNEZ, Mª Ángeles. «La enseñanza de las ciencias escolares en la Revista de Pedagogía (1922-1936)». Educació i Història: Revista d’Història de l’Educació, 24 (juliol-desembre), 2014, pp. 69-101, citado en p. 75.
  • LÓPEZ MARTÍNEZ, José Damián y BERNAL MARTÍNEZ, Mariano. El material de enseñanza como recurso didáctico en la historia de la educación. Cuadernos de Historia de la Educación “El patrimonio histórico-educativo y la enseñanza de la historia de la educación”, n. 6, 2009, pp. 53-92.
  • MARTÍNEZ NAVARRO, Anastasio. Un seminario sobre fuentes históricas en el Museo de Historia de la Educación de la Facultad de Educación de la Universidad Complutense. Revista Complutense de educación, v. 8, n. 1, 1997, pp. 305-320.
  • MARTÍNEZ NAVARRO, Anastasio. Le Musée d’Histoire de l’Éducation de l’Université Complutense de Madrid. Histoire de l’éducation, n. 178, 1998, pp. 274-280.
  • PADRÓS, Núria y COLELLDEMONT, Eulàlia. Investigar sobre la historia del centro a través del patrimonio educativo. Orientaciones para la práctica. Formar la sensibilidad patrimonial a través de la práctica experimental. En: BADANELLI Rubio, Ana Mª; POVEDA SANZ, María y RODRÍGUEZ GUERRERO, Carmen. Pedagogía Museística. Prácticas, usos didácticos e investigación del patrimonio educativo. Madrid: UCM, 2014, pp.109-118.
  • RODRÍGUEZ ESTEBAN, José Antonio. La Geografía en la Escuela Superior del Magisterio (1909-1932). Ería: Revista cuatrimestral de geografía, n. 42, 1997, pp. 89-106.
  • RABAZAS ROMERO, Teresa Y POVEDA, María. El Fondo Romero Marín del Museo “Manuel Bartolomé Cossío”. Análisis de las memorias de las prácticas de Pedagogía. En: MORENO MARTÍNEZ, Pedro Luis Y SEBASTIÁN VICENTE, Ana. (eds.): Patrimonio y Etnografía de la escuela en España y Portugal durante el siglo XX. Murcia: CEME, SEPHE, 2012, pp. 323-336.
  • RABAZAS ROMERO, Teresa y RAMOS ZAMORA, Sara. El Museo de Historia de la Educación “Manuel Bartolomé Cossío” de la Facultad de Educación de la Universidad Complutense de Madrid. En: SAN ANDRÉS MOYA, M. (dir.): Museos y colecciones de la Universidad Complutense de Madrid. Madrid: Universidad Complutense de Madrid, 2015, pp. 173-179.
  • RABAZAS ROMERO, Teresa y RAMOS ZAMORA, Sara. El laboratorio/Museo de Historia de la Educación “Manuel Bartolomé Cossío” de la Facultad de Educación de la Universidad Complutense de Madrid. Estado de las colecciones y líneas de actuación. En: MENEZES, Mª Cristina. (Org.). Desafios Iberoamericanos: O Patrimônio Histórico-Educativo em Rede. CIVILIS/UNICAMP-RIDPHE-CME/USP. Campinas-Sâo Paulo (Brasil), 2016, pp. 229-256.
  • RABAZAS ROMERO, Teresa y RAMOS ZAMORA, Sara. Museografía y docencia en el Museo/Laboratorio de Historia de la Educación Manuel Bartolomé Cossío. En: ÁLVAREZ DOMÍNGUEZ, Pablo (Coord.). Los Museos Pedagógicos en España. Entre la memoria y la creatividad. Gijón-Sevilla: Ediciones Trea-Universidad de Sevilla, 2016, pp. 163-174.
  • RAMOS ZAMORA, S. y PERICACHO GÓMEZ, F.J. (2015). Una propuesta de innovación docente para enseñar historia de la renovación pedagógica. Educaciò i Història. Revista d’Història de l’Educació, n. 26, pp. 65-88.
  • RAMOS ZAMORA, Sara. Labor pedagógica de los Hogares de Auxilio Social a través de las memorias del Fondo “Romero Marín” del Museo de Historia de la Educación “Manuel Bartolomé Cossío”. En: MORENO MARTÍNEZ, Pedro Luis Y SEBASTIÁN VICENTE, Ana (eds.): Patrimonio y Etnografía de la escuela en España y Portugal durante el siglo XX. Murcia: CEME, SEPHE, 2012, pp. 337-354.
  • RUIZ BERRIO, Julio. El museismo pedagógico en el mundo: pasado, presente y perspectivas de futuro. En PEÑA SAAVEDRA, Vicente (coord). I Foro Ibérico de Museísmo pedagógico en España e Portugal: itinerarios, experiencias e perspectivas. Santiago de Compostela: Mupega, Consellería de Educación e Ordenación Universitaria da Xunta de Galicia, 2003.
  • RUIZ BERRIO, Julio. Manuel Bartolomé Cossío y los comienzos de los estudios de Pedagogía en la Universidad Complutense de Madrid. En: RUIZ BERRIO, Julio. (ed.): Pedagogía y educación ante el siglo XXI. Madrid: Departamento de Teoría e Historia de la Educación-UCM, 2005, pp. 117-142.
  • RUIZ BERRIO, Julio. Historia y museología de la educación. Despegue y reconversión de los museos pedagógicos. Historia de la Educación, 25, 2006, pp. 271-290.
  • RUIZ BERRIO, Juio. El Museo de Historia de la Educación, Manuel Bartolomé Cossío. En: LOURO FELGUERAS, Margarida (Org.): Inventariando a Escola. Gondomar: Cámara municipal de Gondomar/Faculdade de Psicología e de Ciencias da EducaÇao da Universidade do Porto, 2008, pp. 8-9.
  • RUIZ BERRIO, Julio. El patrimonio histórico-educativo. Su conservación y estudio. Madrid, Biblioteca Nueva, 2010.
  • SAN ANDRÉS MOYA, Margarita (Dir.), Museos y colecciones de la Universidad Complutense de Madrid. Madrid: Universidad Complutense de Madrid, 2015.
  • SILVER, Harold. Knowing and not knowing in the history of education. History of Education, v. XXI, n. b1, 1982, pp. 97-108.
  • VIÑAO FRAGO, Antonio. Memoria, patrimonio y educación. Educatio siglo XXI. v. 28, n. 2, 2010, pp. 17-42.