Samuel Beckett en un recorrido desde el surrealismo al informalismo

  1. Begoña Fernández Cabaleiro
Revue:
AACA Digital: Revista de la Asociación Aragonesa de Críticos de Arte

ISSN: 1988-5180

Année de publication: 2019

Número: 47

Type: Article

D'autres publications dans: AACA Digital: Revista de la Asociación Aragonesa de Críticos de Arte

Résumé

The literary work of Samuel Beckett is not an isolated event in the world of writing and thought. His relationship with artists and thinkers of his time make Beckett try to search for literature other ways of doing and expressing, different from the lines maintained until then. First, the ruptures that lead to surrealism will mark their approaches to space-time. The existentialist drift that followed the Second World War will lead to a formal coincidence between the plastic informalism and the literary approaches of Samuel Beckett. In informalism, as in the evolution of Beckett's creative forms, everything leads us to an aesthetic of existential uncertainty. It works "groping", without apparent previous compositional criteria. This is how Beckett seems to do it when writing and the informalists when painting.

Références bibliographiques

  • Adorno, T. Noten zur Literatur II, Gesanmelze Schriften, Vol. 11, Francfort, Suhrkamp, pp. 281-321. (Trad. Brotons Muñoz, Alfredo), Madrid, Akal, 2003
  • Adorno, T. Teoría estética, Madrid, Taurus, 1980
  • Bargallo Carraté, J. y García Tortosa, F. eds., (1991), Samuel Beckett: palabra y silencio. Sevilla: Centro Andaluz de Teatro, Padilla Libros.
  • Beckett, S. (2015), Esperando a Godot, Barcelona, Tusquets.
  • Beckett, S. (2005), Quiebros y poemas, trad. Loreto Casado, Madrid: Árdora.
  • Beckett, S. (2000), Tres diálogos, Adamar. Revista de creación, año 2000, IV Época. Traducción de Romina E. Freschi y Karina A. Macció. http://adamar.org/ivepoca/node/1457
  • Beckett, S. (20008), Proust y otros ensayos, trad. Marcela Fuentealba, Santiago de Chile: Universidad Diego Portales.
  • Buñuel, L. (1982), Obra literaria. Introducción y notas, Agustín Sánchez Vidal. Zaragoza: Ediciones de Heraldo de Aragón.
  • Giacometti, A. (2001), Escritos, trad. José Luis Sánchez Silva, Madrid: Síntesis.
  • Gubern, R. (1999). Proyector de luna. La generación del 27 y el cine, Barcelona: Anagrama.
  • Izuzquita Otero, I. (1986), Henri Bergson: la arquitectura del deseo, Zaragoza, Universidad de Zaragoza.
  • Kott, J. (1974), “King Lear or endgame”, Shakespeare our Contemporary. London, Norton.
  • Margarit, L. (2003), Samuel Beckett: Las huellas en el vacío, Buenos Aires, Atuel.
  • Molina Barea, M. C. (2017), “Percepción espacio-temporal en la obra de Samuel Beckett y Alberto Giacometti”, en Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas nº 39, México, Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Estéticas, pp. 49-75
  • Sazanov, A. A. (1990), El universo tetradimensional de Minkowski, Moscú: Editorial Mir, 1990.
  • Spector,J. (1997), Arte y escritura surrealistas. El oro del tiempo. Madrid: Síntesis.
  • Uscatescu, G. (1991), “Bergson y la mística española”, Madrid, Folia humanística, noviembre-diciembre 1991, pp. 465-482.
  • Wilkinson, J. (2018), Samuel Beckett: Artist and Curator, Bloomsbury.
  • Wilkinson, J. (2018), “Cuando Giacometti conoció a Samuel Beckett”, (Trad. Fernando Correa-Navarro), 6 de febrero de 2018, https://fernandocorreanavarro.wordpress.com/2018/02/06/cuando-giacometti-conocio-a-beckett/ Zubiri, X. (1996), Espacio. Tiempo. Materia, Madrid: Fundación Xavier Zubiri/Alianza.