Atención a la diversidad y desarrollo de procesos educativos inclusivos
ISSN: 1989-3469
Año de publicación: 2010
Número: 4
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Prisma Social: revista de investigación social
Resumen
This article tries to give a broad definition of inclusive education, integrative education, special education and attention to diversity, by analyzing the particularities of each and the differences between inclusive education and integrative education, also from a legal perspective contemplating the definition of these concepts appear in the Organic Law of Education. This work also discusses the keys to the development of inclusive education processes, outlining proposals for the improvement of inclusive education in schools, proposals that require effort and progress in various fields. Analysis draws some key conclusions.
Referencias bibliográficas
- AA.VV. (2002): “Educación inclusiva”. Monográfico. Revista de Educación, 327. AGUILAR MONTERO, L.A. (1991): “El informe warnock”. Cuadernos de Pedagogía, 197, 62-64.
- AINSCOW, M. (2008): “Organizaciones educativas al servicio de la sociedad”. En Congreso Interuniversitario de Organización e Instituciones educativas. Barcelona, 75- 90.
- AINSCOW, M. (1995): “Education for All: Making it happen, Support for Learning”, 10 (4), 147-155.
- AINSCOW, M., FERRELL, P. y TWEDDLE, D. A. (1998): Effective practice in inclusion and in especial and mainstream schoos working together. London: Department for Eduation and Employement.
- ARAQUE HONTANGAS, N. (2009): “Resolución de conflictos a través del taller de interculturalidad”. Revista Complutense de Educación, 1, 90-108.
- ARENAS FERNÁNDEZ, G. (1996): La cara oculta de la escuela. Málaga: Servicio e Publicaciones de la Universidad de Málaga.
- ARNÁIZ SÁNCHEZ, P. (2003): Educación inclusiva: una escuela para todos. Málaga: Ediciones Aljibe.
- BARRIO DE LA PUENTE, J. L. (2009): “Hacia una Educación Inclusiva para todos”. Revista Complutense de Educación, 20, 13-31.
- BRONFENBRENNER, U. (1987): La ecología del desarrollo humano. Buenos Aires: Paidos.
- CALVO DE MORA, J. (2006): “Concepto y aplicación de la educación inclusiva”. Educación Social, 32, 107-117.
- CALVO, A. (2005): “Coeducación en las aulas de Primaria. Una experiencia educativa en los centros de Santander”. Temáticos Escuela, 13, 13-15.
- COLL, C. y MIRAS, M. (2001): “Diferencias individuales y atención a la diversidad en el aprendizaje escolar”. En C. COLL, J. PALACIOS, y A. MARCHESI, (Eds.). Desarrollo psicológico y educación. Madrid: Alianza, 2, 331-356.
- DIETERLEN, P. (2001): “Derechos, necesidades básicas y obligación institucional”. En A. Ziccardi (comp.). Pobreza, desigualdad social y ciudadanía. Los límites de las políticas sociales en América Latina. Buenos Aires: CLACSO.
- ECHEITA, G. (2005): “En el camino hacia una educación más inclusiva”. El Index for Inclusión. Temáticos Escuela, 13, 21-22.
- ECHEITA, G. (2003): “Promover la inclusión educativa”. Cuadernos de Pedagogía, 325, 36-39.
- ECHEITA, G. y SANDOVAL, M. (2002): “Educación inclusiva o educación sin inclusiones”. Revista de Educación, 327, 31-48.
- GALLEGO VEGA, C. (2005): “Algunas claves para desarrollar procesos educativos inclusivos”. Temáticos Escuela, 13, 10-12.
- GORDON, S. (2001): “Ciudadanía y derechos sociales: ¿criterios distributivos?”. En A. Ziccardi (comp.). Pobreza, desigualdad social y ciudadanía. Los límites de las políticas sociales en América Latina. Buenos Aires: CLACSO.
- LARKIN, M.J. y Otros (1995): “Applying Wholetheme Constructivism in the Multiple Abilities Program (MAP)”. An Integrated General and Special Education Teacher Preparation Program. Canadian Journal of Special Education, 10 (1-2), 67-86.
- OBESO GONZÁLEZ, J. et al. (2005): “Las Escuelas de Segunda Oportunidad en el marco del fracaso escolar”. Temáticos Escuela, 13, 18-20.
- PAUL, P.V. y WARD, M.E. (1996): “Inclusion paradigms in conflict”. Theory into Practice, 35 (1), 4-11.
- SAFFORD, P.L. y SAFFORD, E.J. (1996): A History of Childhood and Disability. New York: Teachers College Press.
- SKRTIC, T.M. (1995): Disability and Democracy: Reconstructing (Special). Education for Postmodernity. New York: Teachers College Press, Columbia University.
- SKRTIC, T.M. y Otros (1996): “Voice, Collaboration, and Inclusión (Democratic Themes in Educational and Social Reform Initiatives)”. Remedial and Especial Education, 17 (3), 142-157.
- UNESCO (1994): Declaración y Marco de Acción sobre Educación para todos. Conferencia Mundial. Dakar, Senegal, Septiembre.
- VAL BURGUETE, I. (2005): “Una experiencia bilingüe de Lengua de Signos Española en Sevilla”. Temáticos Escuela, 13, 16-17.