Creación de docuwebsgestión de nuevos géneros periodísticos online

  1. David Parra-Valcarce 1
  2. Santiago M. Martínez-Arias 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
El profesional de la información

ISSN: 1386-6710 1699-2407

Year of publication: 2019

Issue Title: Uso de información académica

Volume: 28

Issue: 4

Type: Article

DOI: 10.3145/EPI.2019.JUL.20 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: El profesional de la información

Abstract

The creation of new communications stuffs in internet media has create the need of diverse computer software in order to adapt multifunctional communication to new media. The docuweb with its particular codification, sometimes the translation into the screen from traditional media and sometimes special contents created for the cybermedia, creates the study from the academic field point of view. The adaptation of this sort of storytelling to communication teaching implies the study of the computer tools created for this communication. Medialabs in editorial companies carry out some work in this sense, making necessary an analysis of their framework, and paying special attention to the direct relationship with university departments that teach these new journalistic languages adapted to internet, and in this specific case focused on the documentary genre, docuweb.

Funding information

Funders

Bibliographic References

  • Arias-Robles, Félix (2016). “Descripción de casos con matriz tradicional: RTVE y RTVE Lab: incubadora de innovación”. En: Sádaba, Charo; García-Avilés, José-Alberto; Martínez-Costa, María-del-Pilar (eds.). Innovación y desarrollo de los cibermedios en España. Navarra: Eunsa, pp. 120-125. ISBN: 978 84 31331252
  • Aston, Judith; Gaudenzi, Sandra (2012). “Studies in documentary film interactive documentary: setting the field”. Studies in documentary film, v. 6, n. 2, pp. 125-39. https://doi.org/10.1386/sdf.6.2.125_1
  • Bird, Elizabeth S. (2011). “Are we all producers now? Convergence and media audience practices”. Cultural studies, v. 25, n. 4-5, pp. 502-516. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09502386.2011.600532
  • Gifreu, Arnau (2011). “El documental multimedia interactivo como discurso de la no ficción interactiva. Por una propuesta de definición y categorización del nuevo género emergente”. Hipertext.net, n. 9. http://www.upf.edu/hipertextnet/numero-9/documental-multimedia.html
  • Gifreu, Arnau (2013). El documental interactivo. Evolución, caracterización y perspectivas de desarrollo. Barcelona: UOC. ISBN: 978 84 90640357
  • Gifreu, Arnau (2014). “Cómo producir webdocs. Editores multimedia I”. Somos documentales: Webdocs. Historias del siglo XX, 4 abril. https://blog.rtve.es/webdocs/2014/04/como-producir-webdocs-editores-multimedia-i.html
  • González-Alba, José-Antonio (2017). “Los labs de medios en España: la innovación desde el área de la organización periodística”. Cuadernos de periodistas, n. 33, 28 marzo. http://www.cuadernosdeperiodistas.com/los-labs-medios-espana-la-innovacion-desde-area-la-organizacion-periodistica
  • IE (2017). Barómetro Divisadero 2017. Estado de madurez digital de las principales empresas en España. Madrid: Instituto de Empresa. IE Business School; Divisadero. https://www.divisadero.es/barometro-divisadero-2017-madurez-digital-empresas-espa%C3%B1olas
  • León, Bienvenido; Negredo, Samuel (2014). “Una nueva página para el viejo sueño interactivo. Documental web”. Telos, n. 96, pp. 1-10. https://telos.fundaciontelefonica.com/archivo/numero096/una-nueva-pagina-para-el-viejo-sueno-interactivo
  • Martínez-Arias, Santiago M.; Díaz-Arias, Rafael (2016). “Docuweb: pautas y metodología para la creación de un nuevo género periodístico”. Zer, v. 21, n. 41, pp. 71-91. https://www.ehu.eus/ojs/index.php/Zer/article/view/17263
  • Parra-Valcarce, David (2008). “De internet 0 a web 3.0: un reto epistemológico para la comunidad universitaria”. Anàlisi, n. 36, pp. 65-78. https://www.raco.cat/index.php/Analisi/article/view/94514
  • Parra-Valcarce, David (2017). “La apuesta de los nativos digitales españoles por los géneros periodísticos de análisis: los casos de Ctxt y Bez Diario”. En: Congreso universitario intl sobre la comunicación en la profesión y en la universidad de hoy, Madrid, 25-26 de octubre.
  • Parra-Valcarce, David; Martínez-Arias, Santiago M. (2018). Tecnologías de la gestión periodística de la información digital: conceptos básicos. Madrid: Creative Commons. https://www.docsity.com/es/tecnologias-de-la-gestion-periodistica-de-la-informacion-digital-conceptos-basicos/4499439
  • Salaverría, Ramón (2015a). “Los labs como fórmula de innovación en los medios”. El profesional de la información, v. 24, n. 4, pp. 397-404. https://doi.org/10.3145/epi.2015.jul.06
  • Salaverría, Ramón (2015b). “Innovar en prensa: dónde, cómo y por qué”. AEDE. Libro blanco de la prensa diaria, pp. 149-154. http://www.salaverria.es/blog/2015/12/21/innovar-en-prensa-donde-como-y-por-que
  • Salaverría, Ramón; Sádaba-Chalezquer, Charo (2016). “Los labs de medios en España: modelos y tendencias”. En: Andreu Casero-Ripollés (coord.). Periodismo y democracia en el entorno digital (pp. 149-164). Madrid: Sociedad Española de Periodística. http://hdl.handle.net/10171/53903
  • Scolari, Carlos A. (2009). “Transmedia storytelling: implicit consumers, narrative worlds, and branding in contemporary media production”. International journal of communication, v. 3, pp. 586-606. http://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/477
  • Toffler, Alvin (1990). Powershift: Knowledge, wealth and violence at the edge of the 21st Century. New York: Bantam. ISBN: 978 0 553057768