Nicole is deadciencia ficción, terror y fantástico en Dead Space

  1. Carrasco Yelmo, Silviano 1
  1. 1 Universidad de Extremadura
    info

    Universidad de Extremadura

    Badajoz, España

    ROR https://ror.org/0174shg90

Journal:
Brumal. Revista de Investigación sobre lo Fantástico / Brumal. Research Journal on the Fantastic
  1. Tosca, Susana (coord.)

ISSN: 2014-7910

Year of publication: 2015

Issue Title: Videogames and the Fantastic

Volume: 3

Issue: 1

Pages: 13-33

Type: Article

DOI: 10.5565/REV/BRUMAL.180 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDDD editor

More publications in: Brumal. Revista de Investigación sobre lo Fantástico / Brumal. Research Journal on the Fantastic

Abstract

Does the fantastic category apply to video games? And to sci-fi and terror video games? Is the literary definition of fantastic relevant to video games? We will try to prove that the answerto these questions is affirmative, resorting to several examples as well as to the first title in the "Dead Space" saga (2008).

Bibliographic References

  • AARSETH, Espen (1997): Cybertext, The Johns Hopkins University Press, Londres.
  • AARSETH, Espen, L. SUNNANÅ & S. M. SMEDSTAD (2003): «A Multi-Dimensional Typology of Games», artículo presentado en Level Up – Digital Games Research Conference, Utrech.
  • BOHANNAN, Laura (1966): «Shakespeare in the Bush. An American anthropologist set out to study the Tiv of West Africa and was taught the true meaning of Hamlet», Natural History, vol. 75.
  • BOLTER, David & Richard GRUSIN (2000): Remediation: Understanding New Media, MIT Press, Cambridge.
  • CARPENTER, John (1982): The Thing, Universal, EE.UU.
  • ECO, Umberto (1996): Seis paseos por los bosques narrativos, Lumen, Barcelona.
  • FRASCA, Gonzalo (2003): «Ludologists Love Stories Too: Notes from a Debate that Never Took Place», artículo presentado en Level Up – Digital Games Research Conference, Utrech, disponible en [20.01.2015].
  • NANDORFY, M. J. (2001): «La literatura fantástica y la representación de la realidad», en David Roas (ed.), Teorías de lo fantástico, Arco/Libros, Madrid.
  • NOLAN, Christopher(2006): El truco final, Touchstone Pictures/Warner Bros, EE.UU.
  • RICŒUR, Paul (1965): De l'interprétation : essai sur Freud, Éditions du Seuil, Par’is.
  • ROAS, David (2009): «¿Hay una literatura fantástica después de la mecánica cuántica? Nuevas perspectivas teóricas», en A. Sanz (ed.). Teoría literaria con voz propia, Arco Libros, Madrid, pp. 171-189.
  • SCOTT, Ridley (1979): Alien, el octavo pasajero, 20th Century Fox, EE.UU.
  • SODERBERGH, Steven (2002): Solaris, 20th Century Fox, EE.UU.
  • TODOROV, Tzvetan (1972): Introducción a la literatura fantástica, Tiempo contemporáneo, Buenos Aires.
  • TOSCA, Susana (2003): «Reading Resident Evil-Code Veronica X» disponible en [20.01.2015].
  • TOSCA, Susana (2009): «La ludología frente al hipertexto» in Sanz, A. (Ed.). Teoría literaria con voz propia, Arco/Libros, Madrid, pp. 290-300.
  • TOSCA, Susana (2008): Understanding Video Games. The essential introduction, Routledge, New York.
  • WOLF, Mark (2001): The medium of the video game, University of Texas Press, Austin.
  • VIDEOJUEGOS:
  • Alice, Madness Returns (2011), Electronic Arts, EE.UU.
  • Alone in the Dark (1992), Infogrames, Canadá.
  • Call of Cthulhu: dark corners of the Earth (2005), 2k Games, EE.UU.
  • Dead Space (2008), Electronic Arts, EE.UU.
  • Longest Journey, The (1999), Funcom, Noruega.
  • Resident Evil (1996), Capcom, Japón.
  • Second Sight (2004), Codemasters, EE.UU.
  • Silent Hill (1999), Konami, Japón.
  • Metro 2033 (2010), THQ, Canadá.