La importancia del género en las representaciones y actitudes en materia de arteun estudio cualitativo

  1. Amezaga Etxebarria, Asier
  2. Rujas Martínez-Novillo, Javier
Journal:
Nómadas: Critical Journal of Social and Juridical Sciences

ISSN: 1578-6730

Year of publication: 2012

Issue: 33

Pages: 207-231

Type: Article

DOI: 10.5209/REV_NOMA.2012.V33.N1.38505 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Nómadas: Critical Journal of Social and Juridical Sciences

Abstract

This paper analyzes the importance of gender in the shaping of representations and attitudes towards art among university students, on the basis of an exploratory research with focus groups. Examining the issues, oppositions and positions that emerge in discourses, and the kind of relation to art they show, we state that men and women share the same symbolic universe concerning art. Although subtle differences of degree or intensity are found which can be attributed to gender, these differences cannot be reduced to homogeneous and radically opposed blocks. The analysis of agent.s incorporated structures of perception and appreciation opens the way to a better understanding of gender inequalities in art and culture and of the complex mechanisms that contribute to their reproduction.

Bibliographic References

  • AAVC (2006): La dimensión económica de las artes visuales en España, Barcelona: AAVC [en línea]. Disponible en Web: http://www.aavc.net/aavc_net/html/documents/deave/deave-all.pdf
  • ADKINS, Lisa (2004): “Introduction: Feminism, Bourdieu and after” en ADKINS, Lisa y SKEGGS, Beverley (eds.): Feminism after Bourdieu, Oxford, UK: Blackwell, 2004, pp. 4-18.
  • BENJAMIN, Walter (1973 [1935]): La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica, Madrid: Tecnos.
  • BERGER, Peter L. y LUCKMANN, Thomas (2006 [1967]): La construcción social de la realidad, Buenos Aires: Amorrortu.
  • BOURDIEU, Pierre (2006 [1979]): La distinción. Criterio y bases sociales del gusto, Taurus, Madrid.
  • BOURDIEU, Pierre (1995 [1992]): Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario, Barcelona: Anagrama.
  • BOURDIEU, Pierre (1998): La domination masculine, París: Editions du Seuil.
  • CALLEJO, Javier (2001): El grupo de discusión: introducción a una práctica investigadora, Barcelona: Ariel, col. Practicum.
  • HARDING, Sandra (1986): The science question in feminism, Ithaca, New York: Cornell University Press.
  • HEINICH, Nathalie (2003): La sociologie de l’art, París: La Découverte.
  • IBÁÑEZ, Jesús (2003 [1979]): Más allá de la sociología, Madrid: Siglo XXI.
  • INJUVE (2007): Sondeo de opinión. 2ª encuesta 2007. Tablas de resultados. Uso de Tecnologías, Ocio y Tiempo Libre e Información [última consulta: 3 de enero de 2012]. Disponible en Web: http://injuve.es/injuve/contenidos.downloadatt.action?id=1731355799
  • MAV (s.f.): La igualdad en cifras [última consulta: 3 de enero de 2012]. Disponible en Web: http://www.mav.org.es/index.php?option=com_content&view=article&id=50&Ite mid=63
  • MAYAYO, Patricia (2003): Historia de mujeres, historia del arte, Madrid: Cátedra.
  • MCNAY, Lois (1999): “Gender, Habitus and the Field. Pierre Bourdieu and the Limits of Reflexivitiy”, Theory, Culture & Society, 1999, Vol. 16(1): 95-117.
  • MEYER, Irene (2001): “Construcción de la subjetividad en la familia posmoderna. Un ensayo prospectivo”, en BURIN, Mabel y MEYER, Irene: Género y familia. Poder, amor y sexualidad en la construcción de la subjetividad, Buenos Aires: Paidós.