Diseño de aprendizaje en el alumnado universitario chilenopercepción e incidencia en el rendimiento académico

  1. Andrea Arnaiz García 5
  2. Andrea Eugenia Martín Palacio 1
  3. Cristina Di Giusto Valle 2
  4. Patricia Guerra Mora 3
  5. Ítalo Alejandro Sabadini 4
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid, España
  2. 2 Universidad de Burgos, España
  3. 3 Hospital San Agustín
  4. 4 Universidad de Playa Ancha, Chile
  5. 5 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Journal:
Revista de orientacion educacional

ISSN: 0716-5714 0719-5117

Year of publication: 2015

Volume: 29

Issue: 56

Pages: 7-25

Type: Article

More publications in: Revista de orientacion educacional

Abstract

This paper assesses the perception of learning design in Chilean university students according to the Instructional Method Educational Status. The learning design consists of prior knowledge, declarative knowledge, attentional and representation processes, strategies, styles and approaches to learning, and temporary and transfer. It is intended to assess the perception of learning design in students and its relationship with academic performance expected. MISE -R questionnaire design principle a self-assessment of learning and academic performance expectations were used. 719 students participated. SPSS 18.0 and AMOS 18.0 were used. No optimal levels of perception of the learning process in students as indicators are achieved, and these are significant in academic performance.

Bibliographic References

  • Referencias Bibliográficas
  • Bertalanfy, L. (1978). Teoría general de los sistemas. México: Fondo de Cultura Económica.
  • Doménech, F. (2011). Evaluar e investigar. En La situación educativa universitaria. Un nuevo enfoque desde El EEES. Castelló de la Plana: Universitat Jaume I. Servei De Comunicació I Publicacions.
  • Doménech, F. (2012). Psicología educativa: Su aplicación al contexto de la clase. Castelló de la Plana: Publicacions Universitat Jaume I.
  • Martín Palacio, M.E., Aguado, J.J. & Rodríguez, E. (2013). Cultura percibida y Congreso Internacional de Convivencia Escolar: contextos psicológicos y educativos, Almería.
  • Pizarro, J.P., Arnaiz, A. & Dapelo, B. (2012). Análisis de la cultura organizacional percibida y deseada por alumnos en contextos universitarios: estudio piloto en Facultad de Psicología de la Universidad de Oviedo. En C. Leite y M. Zabalza (coord.): Ensino Superior: Inovação e qualidaade na docência, (pp. 8437-8449). Oporto: CIIE-Centro de Investigação e Intervenção Educativas.
  • Reinoso, D.J. (2015). Análisis estructural de la situación educativa: Percepción de profesores y alumnos y su incidencia sobre el rendimiento académico. (Tesis doctoral). Universidad de Oviedo.
  • Rivas, F. (1995). La evaluación universitaria desde la perspectiva de la Psicología de la Instrucción. Ponencia presentada en el Congreso Nacional sobre Orientación y Evaluación educativa, La Coruña.
  • Rivas, F. (1997). El proceso de Enseñanza/aprendizaje en la situación educativa. Barcelona: Ariel.
  • Rivas, F. (2003). El proceso de enseñanza aprendizaje en la situación educativa. Barcelona: Ariel.
  • Sabadini, I.A. (2015). El diseño de aprendizaje en profesores y alumnos y su incidencia en el rendimiento académico en contextos universitarios chilenos. (Tesis doctoral). Universidad de Oviedo.
  • Shannon, C. & Weaver, W. (1972). The Mathematical Theory of Comunica-tion. Illinois: University of Illinois Press.
  • Villarroel, M.A., Di Giusto, C., Arnaiz, A. & Guerra, P. (2015). Cuestionario de evaluación de la intencionalidad instruccional para alumnos en contexto universitarios chilenos. Revista de Orientación Educacional, 55(29), 103-123.