Experiencias y reflexiones tras el desarrollo del MOOC "Sistemas Coloidales, del laboratorio a la cocina"

  1. Juan Carlos López-Robles
  2. Xavier Fernández Hospital
  3. María del Carmen Hernández Puga
  4. Belén Orgaz Martín
Revista:
3 c TIC: cuadernos de desarrollo aplicados a las TIC

ISSN: 2254-6529

Ano de publicación: 2019

Volume: 8

Número: 3

Páxinas: 55-69

Tipo: Artigo

DOI: 10.17993/3CTIC.2019.83.54-69 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: 3 c TIC: cuadernos de desarrollo aplicados a las TIC

Resumo

In a globalized world, Universities and Higher Education Postgraduate Centers seek strategies for publicizing their teaching offer beyond their frontiers. One of these is to develop MOOC (Massive Open Online Course), which philosophy is spreading education all over the world. Moreover, this provides access to higher education training even to people that traditionally would have difficulties, whether financial or cultural. The present work describes the experiences and reflections collected by the teaching team of the MOOC “Colloidal Systems: from the laboratory to the kitchen” after its first edition. It was offered by the Complutense University of Madrid (UCM) on the Miríada X platform. In order to gather information, students had to fill a mandatory satisfaction survey at the end of the course. Teachers´ survey results together with data provided by the platform were analyzed through a SWOT matrix. Overall, the evaluation of the course turned out to be very positive. However, an increase in the dropout rate was observed in those modules with peer to peer (P2P) activities, showing a strong relationship between these two events. Likewise, the use of Spanish in the course limited its expansion to other countries in which this is not the first language. Among the strengths of the course respondents highlighted the multidisciplinary nature of the teaching team, the great knowledge in virtual environments and the quality of the audiovisual material provided by the UCM. The inclusion of a Facebook group link encouraged students to interact with each other and share their tasks. Thus, social networks are an added value to the dissemination and success of this kind of courses. All these aspects must be taken into account in order to implement future editions of this and other MOOC courses.

Referencias bibliográficas

  • Alemán de la Garza, L., Sancho-Vinuesa, T., y Gómez Zermeño, M. (2016). Análisis de un curso en línea masivo y abierto (MOOC) con una eficiencia terminal atípica. Revista Internacional de Tecnología, Ciencia y Sociedad, 5, 91-101.
  • Bernal Gonzalez, M.C., y Prendes Espinosa, M. P. (2017). Cursos online masivos en abierto: caso de estudio longitudinal. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 2, 54 – 67. doi: https://doi.org/10.6018/riite/2017/297221
  • Cabero Almenara, J., Barroso Osuna, J., Llorente Cejudo, M. del C., y Yanes Cabrera, C. (2016). Redes sociales y Tecnologías de la Información y la Comunicación en Educación: aprendizaje colaborativo, diferencias de género, edad y preferencias. Revista De Educación a Distancia, (51). Recuperado de: https://revistas.um.es/red/article/view/275131
  • Cruz-Benito, J., Borrás-Gené, O., García-Peñalvo, F. J., Fidalgo Blanco, Á., y Therón, R. (2015). Detección de aprendizaje no formal e informal en Comunidades de Aprendizaje soportadas por Redes Sociales en el contexto de un MOOC Cooperativo. En M. R. Rodrigues, M. Llamas Nistal, y M. Figueiredo (Eds.), Actas del XVII Simposio Internacional de Informática Educativa (SIIE’15). Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Setúbal. Portugal.
  • Jordan, K. (2015). MOOC completion rates. Recuperado de: http://www.katyjordan.com/ MOOCproject.html
  • Marginson, S. (2017). Global: Yes, MOOC is the Global Higher Education Game Changer. En Understanding Global Higher Education, 147-150. Rotterdam: SensePublishers.
  • Moe, R. (2015). The brief & expansive history (and future) of the MOOC: Why two divergent models share the same name. Current Issues in Emerging E-learning, 2(1). Recuperado de: https://scholarworks. umb.edu/ciee/vol2/iss1/2/
  • Roig-Vila, R., Mengual Andrés, S., y Suárez Guerrero, C. (2014). Evaluación de la calidad pedagógica de los MOOC. Profesorado, 18(1).
  • Varela, M., Alonso, M., Fernández Morales, K., Lavigne, G., y Ramírez Montoya, M. S. (2018). Enseñanza y difusión sobre el uso de recursos educativos abiertos con MOOC: un estudio de caso. CPU-e. Revista de Investigación Educativa, 26, 3-19.
  • Yamba Yugsi, M., y Luján Mora, S. (2017). Cursos MOOC: factores que disminuyen el abandono en los participantes. Enfoque UTE, 7, 1-15.
  • Zempoalteca Durán, B., Barragán López, J.F., González Martínez, J., y Guzmán Flores, T. (2017). Formación en TIC y competencia digital en la docencia en instituciones públicas de educación superior. Apertura, 9, 80-96.