Criar en colores, nuevas experienciasuna intervención de agua y color con madres jóvenes de etnia gitana en Servicios Sociales de Fuentidueña, Villa de Vallecas

  1. Larraín, Adelaida 1
  2. Ávila, Noemí 1
  3. Cortés, Fátima 2
  1. 1 Facultad de Bellas Artes de la Universidad Complutense de Madrid
  2. 2 Servicio de Prevención y Promoción de la Salud de Madrid Salud. CMSc de Villa de Vallecas.
Revue:
Educación artística: revista de investigación (EARI)

ISSN: 1695-8403 2254-7592

Année de publication: 2019

Número: 10

Pages: 95-115

Type: Article

DOI: 10.7203/EARI.10.12705 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Educación artística: revista de investigación (EARI)

Résumé

Abstract: Raising in colors, new experiences is an art and health project carried out in the Villa de Vallecas district, Madrid. The intervention is part of the Sexual and Reproductive Health Program and constitutes one of the health promotion and prevention programs implemented by Municipal Health Centers of the City of Madrid in conjunction with Madrid’s Community Social Services Center. The intervention was developed on a weekly basis between January and April 2018 in the Social Services Center of Fuentidueña, Villa de Vallecas, and was carried out by an artist and educator, medical professionals from Madrid Salud and social family educators from the social services center. The workshop was oriented to a group of young gypsy mothers, called Learning to be Mothers, who are beneficiaries of the minimum insertion income (RMI). The group was formed two years ago at the center. One of the main objectives was to continue the capacitation of this group. With this purpose, an art program (Watercolor and water techniques) was presented, and through it women would develop, with plastic and artistic languages, experiences of well-being, enjoyment, connecting with their children and discovering new health spaces. Keywords: watercolor, wellness, empowerment, gypsy, mothers, women

Références bibliographiques

  • Arbex, C. (Instituto de la mujer y Asociación Secretariado General Gitano). (2000). Guía de salud para mujeres gitanas. Madrid, España. Recuperado de https://www.gitanos.org/upload/54/37/20120607133826384.pdf
  • Ávila, N., Orellana, A., Cano, G.M., Antúnez, N., Claver, L. (2014). Arte, salud y prevención: primeras colaboraciones. Gaceta Sanitaria, 28(6), 501-504. doi: 10.1016/j.gaceta.2014.07.002. Recuperado de: http://www.gacetasanitaria.org/es/arte-salud-prevencion-primeras colaboraciones/articulo/S0213911114001988/
  • Ávila, N., Orellana, A., Claver, L., Segura, J., Martínez, M., Borrego, O. (2016). Proyectos comunitarios: propuestas desde la promoción de la salud y la creación artística. Comunidad, 2(18),3. Recuperado de http://comunidadsemfyc.es/proyectos/
  • Belver, M.H. (2011). El Arte y la Educación artística en contextos de salud. Arte, Individuo y Sociedad, 23 (nº esp), 11-17.
  • Cortés, C. Rompen en Femenino. Gitaneidad en Femenino. Mujeres en red. El periódico feminista. Recuperado de http://www.mujeresenred.net/spip.php?article567
  • De La Cal, L. (2016). Lita la pintora española más cotizada es gitana, El Mundo. Recuperado de http://www.elmundo.es/cronica/2016/04/16/5707e8e3268e3e06298b4677.html.
  • OMS. (1986). Carta de Ottawa para la Promoción de la Salud. Otawa, Canada: Organización Mundial de la Salud. Recuperado de https://www.paho.org/hq/dmdocuments/2013/Carta-de-ottawa-para-la-apromocion-de-la-salud-1986-SP.pdf
  • Ramos-Morcillo A.J, et al. (2015). Expectativas y experiencias de uso de las mujeres gitanas mayores ante los servicios sanitarios de atención primaria. Atención Primaria, 47(4), 213-219. Recuperado de http://www.elsevier.es/es-revista-atencion-primaria-27-pdf-S0212656714002285-S300
  • Salud y Comunidad Gitana, Análisis de propuestas para la actuación. (2005). Ministerio de sanidad y consumo: Fundación Secretariado Gitano. Recuperado de https://www.gitanos.org/centro_documentacion/publicaciones/fichas/18183.html.es
  • Stewart-Brown, S. & Janmohamed, K. (2008). Warwick-Edinburgh Mental Well-being Scale (WEMWBS) © Warwick Medical School. University of Warwick. Recuperado de https://warwick.ac.uk/fac/sci/med/research/platform/wemwbs
  • Thomson, L. J., Chatterjee, H. J. (2015). Measuring the impact of museum activities on well-being: developing the Museum Well-being Measures Toolkit, Museum Management and Curatorchip, 30(1), 44-62, doi: 10.1080/09647775.2015.1008390.
  • Thomson, L. J., Chatterjee, H. J. (2013). UCL Museum Wellbeing Measures Toolkit: Positive and Negative Wellbeing Umbrella - Generic © UCL Museums 2013. Recuperado de https://www.ucl.ac.uk/culture/sites/culture/files/ucl_museum_wellbeing_measures_toolkit_sept2013.pdf
  • Thomson, L. J., Chatterjee, H. J. (2014). Assesing well-being outcomes for arts and heritage activities: Development of a Museum Well-being Measures toolkit. Journal of Applied Arts & Health, 5 (1) 29-50. doi: 10.1386/jaah.5.1.29_1.
  • Web oficial de Bibliopro https://www.bibliopro.org/que-es/index.html
  • Web oficial de Madrid Salud http://madridsalud.es
  • Web oficial de OMS http://www.who.int/es