La percepción de la cultura en el aula en función de la variable centro en alumnos y profesores

  1. Avilés Dávila, Andrés Fernando 1
  2. Martin Palacio, Maria Eugenia 1
  3. Dapelo Pellerano, Bianca 2
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  2. 2 Universidad Viña del Mar
    info

    Universidad Viña del Mar

    Viña del Mar, Chile

    ROR https://ror.org/00txsqk22

Journal:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Year of publication: 2019

Issue Title: Psicología Positiva

Volume: 4

Issue: 1

Pages: 507-522

Type: Article

DOI: 10.17060/IJODAEP.2019.N1.V4.1624 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Abstract

The results obtained in the perception and desire of entrepreneurial culture in professors and students are presented, according to the type of center following the analysis model Cultuaula formulated by Martin Del Buey of the University of Oviedo and developed by his research team, under the address of Dr. Maria Eugenia Martin Palacio of the Universidad Complutense. The sample of students consists of 2308, comprised of 1101 men (47.7%) and 1203 women (52.1%), participants of 18 educational centers classified in public, private and subsidized schools. Of these, 1698 students (73.6%) belong to public schools, 542 (23.5%) belong to private schools and 68 (2.9%) belong to subsidized schools. The provenance of the sample is 1922 students from Asturias (83.3%), 372 from Castilla y León (16.1%) and 14 from Cantabria (0.6%). The sample of the teaching staff is 176 participants from 16 educational centers: 133 (75.6%) public schools and 43 (24.4%) subsidized schools. In relation to gender, 66.5% women and 32.4% men.Regarding the students, statistically significant differences were found, always in favor of thesubsidized schools in relation to the perception in Finality, Teaching Process and Learning Process and, regarding the Desired in Learning Process and Scenario. Differences are also obtained in the global scale of perceived entrepreneurial culture. With respect to the teaching staff, in the subsidized centers they perceive a greater entrepreneurial culture, although, at the level of the desired entrepreneurial culture, the only differences are found in the Finality factor. The highest scores are found in the professorship of the subsidized schools with teachers in public schools.

Bibliographic References

  • Arnaiz, A. (2015). La cultura emprendedora en la educación secundaria. Universidad de Oviedo, Oviedo. España.
  • Bosch, M.C. (2002). Valores y creencias del profesorado de secundaria sobre algunos aspectos de la educación. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado., 5(2), 1-6.
  • Doménech Betoret, F. (2004). Psicología de la educación e instrucción: su aplicación al contexto de la clase. Colección Psique. Publicacions de la Universitat Jume I.
  • Doménech Betoret, F., & Gómez, A. (2003). Las creencias psicopedagógicas de los futuros profesores de secundaria y su relación con las demandas de examen y con la organización espacial de la clase. Revista de Investigación Educativa, 21(2), 489-505.
  • Doménech, F., Traver, J. A., Moliner, M. O., & Sales, M. A. (2005). Análisis de las variables mediadoras entre las concepciones educativas del profesor de secundaria y su conducta docente. Revista de Educación, 340, 473-492.
  • Drinot, M. (2012). La autoeficacia docente en la práctica pedagógica. (Tesis Doctoral). Universidad Catolica Pontificia del Perú, Lima, Perú.
  • Lorenzo-Seva, U., & Ferrando, P. (2015). Factor (Versión 9.3. 1) [Software de computación]. Recuperado de: http://psico.fcep.urv.es/utilitats/factor/Download.html.
  • Martín del Buey, F. (1991). Modelo de análisis de presunciones culturales en el aula. 168-170. Madrid.
  • Martín del Buey, F. (1996). El rol del profesor en el umbral del siglo XXI. Revista Magister, (14), 205-215.
  • Martín del Buey, F. (1997). Modelos implícitos en la reforma educativa. Revista Magister, (15), 90-97.
  • Martín del Buey, F. (1998). Psicología de las culturas. Actas del Congreso internacional sobre el discurso artístico Norte y Sur., II, 415-438. Oviedo. España.
  • Martín del Buey, F. (2003). La cultura del chip en el aula: del conflicto a la seducción sin perder identidad. II, 81-97. Oviedo. España: X Congreso internacional sobre el discurso artístico: «El discurso visual».
  • Martín Palacio, M., Aguado, J. J., & Rodríguez, E. (2013). Cultura percibida y deseada en contextos educativos universitarios. En J.J. Gázquez Linares, M.C. Pérez Fuentes y M.M. Molero Jurado(Comps.). En La Convivencia Escolar: Un acercamiento multidisciplinar (ASUNIVEP, pp. 69-74). Almeria, España.
  • Martín Palacio, M., Fernández, A., & Pizarro, J. (2010). De la cultura del espectáculo al saber académico sin perecer en el intento: una experiencia de empleo de la producción fílmica en la universidad. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 4(1), 229-236.