Formación musical universitaria en un contexto de enseñanza "blended-learning"
- Susana Toboso Ontoria 1
- Inmaculada Tello Díaz-Maroto 1
- Francisco José Alvarez García 2
-
1
Universidad Autónoma de Madrid
info
-
2
Universidad Pontificia de Salamanca
info
ISSN: 0034-9461, 2174-0909
Año de publicación: 2017
Volumen: 75
Número: 268
Páginas: 497-515
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Revista española de pedagogía
Resumen
This research study analyses the teaching of music through a blended-learning approach in a primary teaching degree programme offered by a faculty of education. A multi-meth- od approach with qualitative and quantitative tools was used. These tools enabled us to analyse the effectiveness of the training and the variables that affect how students rate the training they receive. The results were satisfactory with the training meeting the expectations of students and teachers alike. The results illustrate the need to offer students technical assistance, the importance of the role of the teacher, and the fundamental need to carry out face-to-face sessions. We conclude that there is a need in society for continuing education which is difficult to combine with work life. Therefore, it is essential to change how we understand and experience universities; they should provide greater flexibility and be more closely connected with the real world.
Referencias bibliográficas
- Alberich-Artal, E. y Sangrà, A. (2012). Virtual virtuosos: a case study in learning music in virtual learning environments in Spain. European Journal of Open, Distance and E-Learning, 1-9. Recuperado de http://files.eric.ed. gov/fulltext/EJ979597.pdf
- Ballantyne, J., Barrett, M., Temmerman, N., Harrison, S. y Meissner, E. (2009). Music teachers Oz online: A new approach to school-university collaboration in teacher education. International Journal of Education & the Arts, 10 (6). Recuperado de http://www.ijea.org/ v2010n2016/
- Cabero-Almenara, J., Marín-Díaz, V. y Sampedro-Requena, B.E. (2017). Aportaciones desde la investigación para la utilización educativa de los MOOC. revista española de pedagogía, 75 (266), 7-27. doi: 10.22550/REP75-12017-01
- Castaño-Garrido, C. Garay, U. y Maíz, I. (2017). Factores de éxito académico en la integración de los MOOC en el aula universitaria. revista española de pedagogía, 75 (266), 65-82. Doi: 10.22550/REP75-1-2017-04.
- CRUE (2012). Descripción, gestión y gobierno de las TI en el Sistema Universitario Español. UNIVERSITIC. Conferencia de Rectores de las Universidades Españolas. Recuperado de http://www.crue.org/export/sites/Crue/Publicaciones/Documentos/Universitic/UNIVERSITIC2012baja.pdf
- Digolo, B. A., Andang’o, E. A. y Katuli, J. (2011). Elearning as a strategy for enhancing access to music education. International Journal of Business and Social Science, 2 (11), 135-139. Recuperado de http://www.ijbssnet.com/ journals/Vol._2012_No._2011_%5BSpecial_ Issue-June_2011%5D/2019.pdf
- Dillon, S. (2009). Examining meaningful engagement: musicology and virtual music making environments. En E. Mackinlay y B. Bartleet (Eds.), Islands: Proceedings of the Musicological Society of Australasia. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing. Recuperado de http://eprints.qut.edu. au/20238/1/c18149.pdf
- García Aretio, L. (2011). Perspectivas teóricas de la educación a distancia y virtual. revista española de pedagogía, 249, 255-272.
- Giráldez, A. (2010). La composición musical como construcción: herramientas para la creación y la difusión musical en Internet. Revista Iberoamericana de Educación, 52, 109-125.
- Hebert, D. G. (2007). Five challenges and solutions in online music teacher education. Research and Issues in Music Teacher Education, 5 (1). Recuperado de http://www.stthomas.edu/rimeonline/vol5/hebert.htm
- Ho, W. C. (2009). The role of multimedia technology in Hong Kong higher education music programs. Visions of Research in Music Education, 13, 1-37. Recuperado de http://wwwusr.rider.edu/~vrme/.
- Hoppe, D., Sadakata, M. y Desain, P. (2006). Development of real-time visual feedback assistance in singing training: a review. Journal of Computer Assisted Learning, 22, 308-316.
- Huang, Y. T. y Chu, C. N. (2013). Sound to Sight: The effects of self-generated visualization on music Sight-Singing as an alternate learning interface for music education within a web-based environment. En M. Kurosu (Ed.), Human-Computer Interaction, Part II, HCII 2013, LNCS 8005 (pp. 386-390). Berlín: Springer.
- Kampylis, P., Punie, Y. y Devine, J. (2015); Promoción de un Aprendizaje Eficaz en la Era Digital Un Marco Europeo para Organizaciones Educativas Digitalmente Competentes; EUR 27599 EN. doi: 10.2791/54070
- Kruse, N. B. (2013). Locating ‘The Road to Lisdoonvarna’ via autoethnography: Pathways, barriers and detours in self-directed online music learning. Journal of Music, Technology & Education, 5 (3), 293-308.
- Mccarthy, C., Bligh, J., Jennings, K. y Tangney, B. (2005). Virtual collaborative learning environments for music: networked drumsteps. Computers & Education, 44 (2), 173-195.
- Navarro, J. L., Lavigne, G. y Martínez Salgado, G. (2009). Curso de guitarra clásica en línea: blogs para la enseñanza musical. Lista Electrónica Europea de Música en la Educación, 24, 23-48. Recuperado de http://musica.rediris.es
- Nuez, C. (2011). El blogfolio en la enseñanza musical. Eufonía. Didáctica de la Música, 53, 42-58
- Sánchez, M. y Muruamendiaraz, N. (2010). La formación musical del profesorado especialista en Educación Infantil en la era digital. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 33, 1-15. Recuperado de http://edutec.rediris.es/revelec2012/revelec2033/
- Toboso, S. (2010). Formación del profesorado en educación musical a través de enseñanza semipresencial: un estudio de casos. C&E: Cultura y Educación, 22 (4), 491-505.