La comedia subgénerica de la Transición españolaParadojas en la tormenta
- Pérez Morán, Ernesto 1
- Huerta Floriano, Miguel Ángel 2
-
1
Universidad de Medellín
info
-
2
Universidad Pontificia de Salamanca
info
ISSN: 1137-0734
Year of publication: 2018
Volume: 23
Issue: 2
Pages: 389-404
Type: Article
More publications in: Historia y comunicación social
Abstract
The period of the Spanish Transition was as prolific in film production as in analysis of those works that were born in a turbulent time. But there was a group of films that took advantage of the new freedom but they were ideologically anchored in the past. These films rarely have been studied. We refer to what we call the Subgeneric Transition Comedy, a group of remarkable box office hits with an undeniable force as ideological weapon. We will try to demonstrate this through an analysis of the 30 most representative examples of that subgenre.
Bibliographic References
- André-Bazzana, B. (2006). Mitos y mentiras de la Transición, Barcelona: El Viejo Topo.
- Arendt, H. (1989). Entre el pasado y el futuro. Barcelona: Paidós.
- Aumont, J., Bergala, A., Marie, M. y Vernet, M. (1989). Estética del cine. Espacio fílmico, montaje, narración, lenguaje. Barcelona: Paidós.
- Cancio, R. (2015). Los subgéneros cinematográficos del último franquismo y la Transición. La Crítica, Revista de Reflexión Cinematográfica, Febrero. http://www.lacriticanyc.com/los-subgeneros-cinematograficos-del-ultimo-franquismo-y-la-transicion/
- Caparrós Lera, J.M. (1992). El cine español de la democracia. De la muerte de Franco al “cambio” socialista (1975-1989). Barcelona: Anthropos.
- Colomer, J. (1994). “Teorías de la Transición”. Revista de Estudios Políticos, 86. Pp. 243-253.
- De Miguel, A. (1975). Sociología del Franquismo. Análisis ideológico de los ministros del Régimen. Buenos Aires: Euros.
- Font, D. (1976). Del azul al verde. El cine español durante el franquismo. Barcelona: Editorial Avance.
- Guerra Gómez, A. (2012). El rostro amable de la represión. Comedia popular y landismo como imaginarios en el cine tardofranquista. Aróstegui, J., Marco, J. y Gómez Bravo, G. ‘De Genocidios, Holocaustos, Exterminios... Sobre los procesos represivos en España durante la Guerra Civil y la Dictadura’. Revista de Historia Contemporánea, 10. http://hispanianova.rediris.es
- Hopewell, J. (1989). El cine español después de Franco. Madrid: El Arquero.
- Horkheimer, M. y Adorno, T. (1994). Dialéctica de la ilustración. Madrid: Trotta.
- Huerta Floriano, M.A. y Pérez Morán, E. (2013). “La imagen de la España tardofranquista en las películas de Manolo Escobar”. Revista Latina de Comunicación Social, 68. pp. 189-216.
- Juliá, S. (2010). “Cosas que de la Transición se cuentan”. Ayer. Revista de Historia Contemporánea, 79 (3). Pp. 297-319.
- Kracauer, S. (1995). De Caligari a Hitler. Una historia psicológica del cine alemán. Barcelona: Paidós.
- López Pintor, R. (1981). “El estado de la opinión pública española y la transición a la democracia”. REIS, 13. Pp. 7-47.
- Monterde, J.E. (1993). Veinte años de cine español (1973-1992). Barcelona: Paidós.
- Montero, J.R. y Torcal, M. (1990). La cultura política de los españoles. Pautas para una continuidad y cambio. Revista de Ciencias Sociales, 99. Pp. 39-74.
- Pérez Morán, E. y Huerta Floriano, M.A. (2014). “La paradoja tardofranquista. Aporías del celuloide en la última década predemocrática”. Journal of Spanish Cultural Studies, 14 (3). Pp. 275-290.
- Recio, J.M. (1992). Alfredo Landa. Barcelona: CILEH.
- Rueda Laffond, J. C. (2013). “Entre Franco y Juan Carlos. Representación y memoria en televisión y otros medios populares (1966-1975)”. Historia Actual online, 32. Pp. 93-105.
- Torreiro, C. (1995). “Del tardofranquismo a la democracia (1969-1982)”. En VV.AA., Historia del cine español. Madrid: Cátedra.
- Tusell, J. (2010). Dictadura franquista y democracia, 1939-2004. Barcelona: Crítica.