El sentido de la educacióndel yo como antídoto a la globalización

  1. Marc Pallarès-Piquer
  2. Jordi Planella-Ribera
  3. Oscar Chiva-Bartoll
  4. Javier Albar
Journal:
Cinta de Moebio: Revista Electrónica de Epistemología de Ciencias Sociales

ISSN: 0717-554X

Year of publication: 2019

Issue: 65

Type: Article

DOI: 10.4067/S0717-554X2019000200254 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Cinta de Moebio: Revista Electrónica de Epistemología de Ciencias Sociales

Abstract

We live in times when we have passed from conceiving an act of educating that proposed a medial relationship to an act of globalized education that dictates the dissolution of the subject in a vast and impersonal sphere. This has led us to analyse the self of the students who attend the classrooms today. Theoretical revision based on the hermeneutic analysis of content and confrontation with literature on the topic, the main results focus on a reformulation of the self that goes through the revaluation of the latent complementarity between the inherited subjectivity (from science and recent philosophies) and the subjectivity of hyper-individualism. Despite being in the era of globalization, the article explicates that education would not have many practical executions if it did not develop a certain degree of tropism towards individuality. Consequently, the self, despite being an inhabitant of atomized collectivities, must be consolidated as an antidote, adapted to the segmentation of the ways of life of each context, although this is conditioned by consumerism and by the needs dictated by the (cyber) technological civilization.

Bibliographic References

  • Ascher, F. (2007). Los nuevos principios del urbanismo. Alianza.
  • Beriain, J. (2014). El dinamismo de los valores. Creatividad en la sociedad moderna. Anthropos.
  • Canto, R. (2018). Malestares de guerra en tiempos de paz. El capital y su relación con el inconsciente. Utopía y Praxis Latinoamericana. 159
  • Dipaola, E. M. (2017). Lazo social y globalización: las sociedades imaginales y un abordaje metodológico para su estudio. Athenea Digital. 17. 249
  • Esteban, J. (2002). Memoria, hermenéutica y educación. Biblioteca Nueva.
  • Esteban, J. (2011). La condena hermenéutica. Ensayo sobre filosofía de la ambivalencia educativa. UOC.
  • Gomá, J. (2009). Ejemplaridad pública. Taurus Pensamiento.
  • Hall, C. (2007). Teaching like an artist: the pedagogic identities and practices of artists in schools. British Journal of Sociology of Education. 28. 605
  • Latapi, P. (2008). ¿Pueden los investigadores influir en la política educativa?. Revista Electrónica de Investigación Educativa. 10. 1-11
  • Luna, L. (2009). La insuficiencia del discurso racional. Biblioteca Nueva.
  • Marramao, G. (2011). La pasión del presente. Breve léxico de la modernidad-mundo. Gedisa.
  • Mentado, T. (2017). Preparar para aprender: una manifestación del conocimiento didáctico del contenido en la práctica. Estudios Sobre Educación. 33. 27-48
  • Navarro Solano, M. (2017). Teoría de la educación, capacitar para la práctica. Pirámide.
  • Rombach, H. (2004). El hombre humanizado. Herder.
  • Rombach, H. (2007). El presente de la filosofía. Herder.
  • Rojas, D. (2018). Diseño de una estrategia didáctica para la enseñanza y el aprendizaje de la realización cinematográfica. KEPES. 15. 11-44
  • Rose, N. (1996). Inventing ourselves: psychology, power and personhood. Cambridge University Press.
  • Sierra, J.E. (2017). Hacia una ciudadanía democrática e intercultural. Apuntes para la formación del profesorado. Publicaciones. 47. 37
  • Tarabini, A. (2013). Els efectes de la globalització en la recerca educativa: reflexions a partir de l’agenda educativa global.. Papers. 98. 405
  • Touriñán, J. M. (2014). Dónde está la educación: definir retos y comprender estrategias. Revista de Investigación en Educación. 12. 6-31
  • Vázquez, F. (2006). Tras la autoestima. ercera Prensa.
  • Zufiaurre, B,Hamilton, D. (2015). Cerrando círculos en educación. Morata.