Herramientas y métricas aplicadas al marketing editorialdel big data a la inteligencia artificial

  1. Salvador Benítez, Antonia 1
  2. Sánchez Vigil, Juan Miguel 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revista:
Scire: Representación y organización del conocimiento

ISSN: 1135-3716

Any de publicació: 2020

Volum: 26

Número: 1

Pàgines: 35-46

Tipus: Article

DOI: 10.54886/SCIRE.V26I1.4682 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Scire: Representación y organización del conocimiento

Objetivos de desarrollo sostenible

Resum

The publishing sector is a paradigm in terms of marketing with a specific space in the organization chart of the companies, to which Edition, Produc-tion, Commercial, Communication and Rights are added. The function of marketing is transversal and interrelates with the rest of the elements of the book production chain (printed or digital). The tools and metrics applied to editorial marketing are stud-ied in this article, taking as reference three models (Tekstum, Jellybooks and Bookmetrix), that from different approaches, and with big data and artificial intelligence supporting their activities, they have the common denominator of knowing reading habits through the analysis of information, in order to achieve a greater and better representation and organization of knowledge to attract and retain readers.

Referències bibliogràfiques

  • Álvarez Ruiz, Antón (2012). La magia del planner. Cómo la planificación estratégica puede potenciar la comunicación persuasiva. Madrid: ESIC.
  • Arqués Salvador, Neus (2009). Marketing para escritores. Cómo publicar, promocionar y vender tu libro. Barcelona: Alba editorial.
  • Barranco-Fragoso, Ricardo (2012). ¿Qué es big data? IBM. http://www.ibm.com/developerworks/ssa/local/im/que-esbig-data (2020-01-20).
  • Cole, David (2003). Marketing editorial. La guía. México: Fondo Nacional para la Cultura y las Artes.
  • Díaz Buck, Anid Vanessa (2013). La autorregulación en redes sociales como forma de garantizar los derechos de intimidad, privacidad y protección de datos personales. // Derecom. ISSN: 1988?2629. 13 (marzo-mayo 2013), 125-143.
  • Escribano Hernández, Asunción (2012). La retórica publicitaria editorial. El arte de vender un libro. Madrid: Arco Libros
  • Fernández de la Puente-Campano, Jaime (2016). Plan de marketing digital. Claves para triunfar. Madrid: The Valley Digital Business School.
  • Gartner, Inc. (2019). Top 10 Strategic Technology Trends for 2020. A Gartner Special Report. https://www.gartner.com/en/doc/432920-top-10-strategic-technology-trends-for-2020. (2020-01-20)
  • Gómez-Tarragona, Daniel (2010). Marketing editorial. Cómo satisfacer las necesidades de los lectores de libros. Madrid: Ediciones Pirámide
  • González-Fernández Villacencio, Nieves (2016). Métricas de la web social para bibliotecas. Barcelona: UOC.
  • González, Manuel (2017). Tekstum, el mejor analista de libros. https://www.elreferente.es/innovadores/tekstum-101innovadores-30616 (2020-01-20).
  • Instituto Nacional de Tecnologías de la Comunicación; Agencia Española de Protección de Datos. (2009). Estudio sobre la privacidad de los datos personales y la seguridad de la información en las redes sociales online. https://www.csirtcv.gva.es/sites/all/files/downloads/estudio_intecoaepd_privacidad_redes_sociales.pdf (2020-05-29).
  • España (2018). Ley Orgánica 3/2018, de 5 de diciembre, de Protección de datos personales y garantía de los derechos digitales // BOE. 294 (6-12-2018), 119788-119857. https://www.boe.es/eli/es/lo/2018/12/05/3 (2020-05-29)
  • Megapractical (2016). Cómo crear valor en el sector editorial a través de los Big Data. https://www.megapractical.com/noticias/como-crear-valor-en-el-sector-editorial-a-traves-de-los-big-data (2020-01-20).
  • Nielsen Global Trust In Advertising (2016). Winning Strategies for an evolving Media Landscape. https://www.nielsen.com/wp-content/uploads/sites/3/2019/04/global-trust-in-advertising-report-sept-2015-1.pdf (2020-01-20)
  • Panorámica de la edición de libros en España 2017 (2018). Madrid: Secretaría General Técnica. Centro de Publicaciones. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
  • Rhomberg, Andrew (2015). Jellybooks: Tracking Reader Engagement for Better Marketing. // Publishing perspectives. (August 26, 2015). https://publishingperspectives.com/2015/08/jellybooks-tracking-reader-engagement-for-better-marketing/
  • Roura, Elisabeth; Ferré Pavia, Carme. (2014). Aspectos legales de las redes sociales: protección de datos y uso consciente de la tecnología. // Ferré Pavia, C. (Ed.) (2014). El uso de las redes sociales: ciudadanía, política y comunicación. La investigación en España y Brasil. Universitat Autónoma de Barcelona: Institut de la Comunicació, 92-115.
  • Salvador Benítez, Antonia (2019). Entre la privacidad y el negocio. Condiciones de uso y política de datos en redes sociales // Derecom. ISSN: 1988?2629. 27 (Septiembre-Marzo 2019), 139-161.
  • Salvador Benítez, Antonia; Gutiérrez David, Estrella. (2010). Redes sociales y medios de comunicación. Desafíos legales. // El Profesional de la Información, ISSN: 1699-2407. 19:6 (Noviembre-Diciembre 2010) 667-674.
  • Salvador Benítez, Antonia; Olivera Zaldua, Maria; Sánchez Vigil, Juan Miguel (2014). Redes sociales y medios de comunicación. Políticas de uso de contenidos audiovisuales. // Sierra Sánchez, Javier; García García, Francisco (2014). Tecnología y narrativa audiovisual. Madrid: Fragua, 717-735.
  • Serrano Cobos, Jorge (2014). Big data y analítica web. Estudiar las corrientes y pescar en un océano de datos. // El profesional de la información. ISSN: 1699-2407. 23:6 (Noviembre-Diciembre 2014), 561-565.
  • Trinidad, Meritxell. (2015). Un sistema para medir la emoción que provoca un libro. elmundo.es (04-06-2015). https://www.elmundo.es/economia/2015/06/02/556c9bab
  • d913e8b4591.html (2020-01-20).
  • Valverde, Jaime (2016). Redes sociales. Cómo diseñar una estrategia de éxito. Madrid: The Valley Digital Business School.
  • Vivancos, David (2016). Big Data: Hacia la inteligencia artificial. Madrid: The Valley Digital Business School.
  • Wikert, Joe (2015). [Blog]. Here’s how reader analytics can help publishers. https://jwikert.typepad.com/the_average_joe/2015/06/heres-how-reader-analytics-can-help-publishers.html (2020-01-20).
  • Zhao, Mingmin.; Adib, Fadel.; Katabi, Dina. (2016). Emotion recognition using wireless signals. // Chen, Yingying; Gruteser, Marco (2016). MobiCom’16. The 22nd Annual International Conference on Mobile Computing and Networking. New York: Association for Computing Machinery, 95–108. http://eqradio.csail.mit.edu/files/eqradio-paper.pdf (2020-01-20).