Mejora del aprendizaje en las organizaciones a través de comunidades virtuales

  1. Redondo Duarte, Sara 2
  2. Navarro Asencio, Enrique 1
  3. Gutiérrez Vega, Sandra 2
  4. Iglesias Ortega, Ion Imanol 2
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  2. 2 Universidad Europea de Madrid
    info

    Universidad Europea de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/04dp46240

Journal:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Year of publication: 2017

Volume: 28

Issue: 1

Pages: 101-123

Type: Article

DOI: 10.5209/REV_RCED.2017.V28.N1.48973 SCOPUS: 2-s2.0-85009950333 WoS: WOS:000396480800006 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista complutense de educación

Abstract

Increasingly, companies are offering their employees a technology platform that allows the management of their knowledge with the objective of transferring it to the job and generating a true organizational learning. This paper shows the results of an evaluative research carried out on the "e- Campus social learning", one of the modules of e e-learning solutions created by Indra, which promotes the generation of knowledge-sharing through networks and its transfer to the job. The study is based on the analysis of the comprehensive training solution and talent management of Indra, called Compartiendo Conocimiento. It offers training to about 40,000 Indra professionals around the world. As data collection instruments, satisfaction surveys with the platform were applied to employees of Indra, as well as interviews in depth with community managers and reputed users. Finally, a tool that allowed the evaluation of the different virtual communities was designed and applied. Respondents and interviewees seem to agree regarding the transfer of learning to the job allowed by the platform Compartiendo Conocimiento, although, in order to take advantage of its potential, more involvement of employees would be required. The analysis undertaken in each virtual community suggests that the result of each one of them is largely mediated by the work of those responsible for its dynamisation. There are a number of tools that are increasingly valued by users, such as the calendar, featured contents, and the search engine. In conclusion, this platform can be considered a valuable instrument to achieve the objectives of the organization, and provide support to change and transformation processes.

Bibliographic References

  • Ahumada, L. (2004). Liderazgo y equipos de trabajo. Una nueva forma de entender la dinámica organizacional. Ciencias Sociales Online, 1(1), 53-63.
  • Barab, S.A. (2003). An Introduction to the Special Issue: Designing for Virtual Communities in the Service of Learning. The Information Society, 19. 197-201.
  • Barkema, H. G. Baum, J. A., Mannix, E. A. (2002). Management challenges in a new time. Academy of Management Journal, 45(5), 916-930.
  • Celaya, J. (2008). La empresa en la Web 2.0. Madrid: Gestión 2000.
  • Coad, A. F., Berry, A. J. (1998).Transformational leadership and learning orientation.Leadership and organization development journal, 19 (3), 164-172.
  • Coll, C. (2004, Marzo). Las comunidades de aprendizaje. Nuevos horizontes para la investigación y la intervención en psicología de la educación. En IV Congreso Internacional de Psicología y Educación, Almería (vol. 30).
  • Dillenbourg, P., Poirier, C., y Carles, L. (2003). Communautés virtuelles d’apprentissage: e-jargon ou nouveau paradigme. A. Taurisson et A. Sentini (eds). Pédagogies Montréal: Presses.
  • Escudero, T. (2005). Claves identificativas de la investigación evaluativa. Contextos educativos, 8-9, 179-199. Disponible en: http://www.unirioja.es/servicios/sp/ej/contextos/infos/2091397.pdfv [Consultado: 6 de enero de 2014].
  • Flores, J. M. (2009). Nuevos modelos de comunicación, perfiles y tendencias en las redes sociales. Comunicar, 16(33), 73-81.
  • García Aretio, L. (2007). De la educación a distancia a la educación virtual. Barcelona: Ariel.
  • García, J.L., González, M.A., y Ballesteros, B. (2001). Introducción a la investigación en educación. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
  • García, V. J., Romerosa, M. M. y Lloréns, F. J. (2007). Liderazgo transformacional: influencia en la visión compartida, aprendizaje, innovación y resultado organizativo. Revista Europea de Dirección y Economía de la empresa, 16(4), 24-46.
  • Guérin, F. (2004, Junio). Le concept de communauté: une illustration exemplaire de la production des concepts en sciences sociales? 13ª Conférence de l’AMI, Normandia.
  • Henri, F., y Pudelko, B. (2003). Understanding and analysing activity and learning in virtual communities. Journal of Computer Assisted Learning, 19, 74-487.
  • Karnoe, P. (1996). The social process of competence building.Int. J. Technology Management, Special Issue on Unlearning and Learning for Technological Innovation, 11(7/8), 770-789.
  • Lara, P.; Saigí, F. y Duart, J.M. (2004). Gestión de contenidos en el diseño de materiales educativos on-line. Revista CTS+I de la Organización de Estados Iberoamericanos, 6.
  • Latorre, A., del Rincón, D., y Arnal., J. (2005). Bases metodológicas de la investigación educativa. Barcelona: Experiencia.
  • Lave, J., y Wenger, E. (1991). Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge University Press.
  • Lesser, E.L.; y Storck, J. (2001). Communities of practice and organizational performance. IBM Systems Journal, 4, 831-841. http://www.providersedge.com/docs/km_articles/cop_and_organizational_performance. pdf [Consulta: 05/10/2015].
  • Millward Brown. (2012). How social technologies drive business success. European Survey Results 15th May 2012. Disponible en: http://www.millwardbrown.com/Libraries/MB_Articles_Downloads/Googe_MillwardB rown_How-Social-Technologies-Drive-Business-Success_201205.sflb.ashx. [Fecha de consulta: 15/02/2013].
  • Nonaka, I., Takeuchi, H. y UmEmoto, K. (1996). A theory of organizational knowledge creation.Int. J. Technology Management, Special Issue on Unlearning and Learning for Technological Innovation, 11(7/8), 833-845.
  • Sandín, M. P. (2003). Tradiciones en la investigación cualitativa. Madrid. McGraw and Hill Interamericana.
  • Sanz, S. (2005). Comunidades de práctica virtuales: acceso y uso de contenidos. En: Lara, P. (coord.). Uso de contenidos digitales: tecnologías de la información, sociedad del conocimiento y universidad [monográfico en línea]. Revista de la Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 2, (2).
  • Slater, S. F., Y Narver, J. C. (1998). Research Notes and Communications Customer-Led and Market-Oriented: Let’s not Confuse The Two. Strategic Management Journal, 19(10), 1001-1006.
  • Tejada Fernández, J. y Ferrández Lafuente, E. (2007). La evaluación del impacto de la formación como estrategia de mejora en las organizaciones. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 9 (2), 1-15.
  • Valles, M. (2002). Entrevistas cualitativas. Colección Cuadernos metodológicos, nº 32. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
  • Wenger, Y. (2001). Comunidades de Práctica. Aprendizaje, significado e identidad. Barcelona: Paidós.
  • Wenger, E.; McDermott, R. Y Snyder, W.M. (2002). Cultivating communities of practice. Boston: Harvard Business School Press.
  • Yárnoz, S. (1993). Análisis de la estructura factorial del test Pata Negra. Anales de Psicología, 9(2), 177-185
  • Zahra, S. A., Ireland, R. D., Y Hitt, M. A. (2000). International expansion by new venture firms: international diversity, mode of market entry, technological learning, and performance. Academy of Management journal, 43, 925-950.