Goubak as an alternative sport of collaboration-opposition (regulated): didactic offer for Physical Education in Primary

  1. Manso-Lorenzo, Víctor
  2. Fraile-García, Javier
  3. Cambronero-Resta, Miguel
  4. Manso-Lorenzo, Javier
Revista:
Education, Sport, Health and Physical Activity (ESHPA): International Journal

ISSN: 2603-6789

Año de publicación: 2018

Volumen: 2

Número: 3

Páginas: 322-340

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Education, Sport, Health and Physical Activity (ESHPA): International Journal

Resumen

Introduction: Guaranteeing adherence to the practice of physical activity in the students is one of the great challenges in Physical Education. Educational innovation is key to motivate the learners. In this first paragraph a tour is done by the importance of the alternative sports in Physical Education, and its links with the Goubak. Presentation of the Didactic Offer: Along this paragraph one proposes a foundation curricular to be able to take to the practice the didactic offer in the classrooms. Analysing the origin of this new sports modality, mixed collaboration – opposition (regulated) and of shared field, across its more important structural and regulation elements. Emphasizing the methodology and activities used for its education. Going deeply into the concept "regulated opposition” in favour of granting a major incorporation. And emphasizing its narrow relation with the computational thought, the mental calculation and the resolution of mathematical - motive raised problems. All of them very tied to the new system of punctuation, which allows to obtain points to favor and to reduce points to the opposite team. Students opinions and experiences: there are gathered valuations of the own student after its putting in practice. Conclusion: finally, there is highlighted the innovative, inclusive character and to interdisciplinary of the present sports modality, its logistic facility to implement it in the educational centers and the interest of continuing investigating in the matter.

Referencias bibliográficas

  • Barbero-Álvarez, J. C. (2000). Juegos y deportes alternativos en Educación Física. Lecturas: Educación Física y Deportes. Revista Digital. Año 5, nº 22. Recuperado de http://www.efdeportes.com/efd22a/altern.htm
  • Decreto 89/2014, de 24 de julio, del Consejo de Gobierno, por el que se establece para la Comunidad de Madrid el Currículo de la Educación Primaria.
  • Goode, J., Margolis, J., y Chapman, G. (2014). Curriculum is not enough: the educational theory and research foundation of the exploring computer science professional development model. SIGCSE ´14 Proceeding of the 45th ACM technical symposium on Computer science education (pp. 493-498). New York: ACM.
  • Fernández-Río, J., Calderón, A., Hortigüela-Alcalá, D., Pérez-Pueyo, A. y Aznar-Cebamos, M. (2016). Modelos pedagógicos en educación física: consideraciones teórico-prácticas para docentes. Revista Española de Educación Física y Deportes, 413(2), 55-75.
  • Fierro-Suero, S., Haro-Morillo, A. y García-Montilla, V. (2016). Los deportes alternativos en el ámbito educativo. E-motion. Revista de Educación, Motricidad e Investigación, 6(1), 40-48.
  • Hernández, J. M. (2007). El valor pedagógico de los deportes alternativos. Lecturas: Educación Física y Deportes. Revista Digital. Año 12, nº 114. Recuperado de http://www.efdeportes.com/efd114/elvalor-pedagogico-de-los-deportes-alternativos.htm
  • Peire-Fernández, T. y Estrada-Aguilar, J. (2015). Innovación en la educación física y en el deporte escolar: Métodos de enseñanza, deportes y materiales alternativos. E-balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte, 11(2), 223-224.
  • Ríos-Hernández, M. (2013). La inclusión en el área de Educación Física en España. Análisis de las barreras para la participación y aprendizaje. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 9(1), 83-114.
  • Vaca-Escribano, M. (1996). La Educación Física en la práctica de la Educación Primaria. A. C.; Cuerpo, Educación y Motricidad, Palencia.
  • Valverde-Berrocoso, J., Fernández-Sánchez, M. R. y Garrido-Arroyo, M. C. (2015). El pensamiento computacional y las nuevas ecologías del aprendizaje. Revista de Educación a Distancia, 46(3), 1- 18.
  • Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33-35.
  • Zapata-Ros, M. (2015). Pensamiento computacional: Una nueva alfabetización digital. RED: Revista de Educación a Distancia, 46(1), 1-47.