La narrativa como herramienta docente dentro de la gamificación de la estadística en el Grado en Turismo

  1. Barreal, Jesús 1
  2. Jannes, Gil 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revista:
Digital Education Review

ISSN: 2013-9144

Any de publicació: 2019

Número: 36

Pàgines: 152-170

Tipus: Article

DOI: 10.1344/DER.2019.36.152-170 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Digital Education Review

Resum

Gamification consists in modifying the contents of a certain subject or course in a game-like manner through dynamics, mechanics and components. Through this process, a greater motivation and involvement of the student can be achieved, while also encouraging the development of certain skills as well as autonomous learning. This paper describes the process of implementing a gamification tool for the subject “Statistics Applied to the Tourism Sector” of the Degree in Tourism with the aim of presenting a dynamic and attractive training process for the student. The tool is developed from a transversal point of view which allows its implementation in similar subjects of higher education. Concretely, a narrative is developed around the professional promotion of the student within a fictitious hotel company where (s)he will reach a higher professional rank as the game progresses and (s)he passes a series of tests and/or events. This narrative encourages the student's intrinsic interest in the activity, while reinforcing the usefulness of the game itself for future professional experiences.

Referències bibliogràfiques

  • Batlle, J. y González, V. (2017). Análisis de secuencias didácticas gamificadas para la enseñanza de lenguas extranjeras: la importancia de la narrativa en la gamificación. En Actas del V Congreso Internacional de Videojuegos y Educación (CIVE’17). Disponible en:
  • https://riull.ull.es/xmlui/bitstream/handle/915/6640/CIVE17_paper_4.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Cantador, I. (2015). La competición como mecánica de gamificación en el aula: Una experiencia aplicando aprendizaje basado en problemas y aprendizaje cooperativo. Gamificación en aulas universitarias, 67.
  • Cantador, I. y Conde, J. M. (2010). A Simple E-learning System based on Classroom Competition. En Proceedings of the 5th European Conference on Technology Enhanced Learning, pp. 488–493.
  • Cárdenas, P.J., Pulido, J.I. y Carrillo, I. (2016). Adquisición de competencias en el Grado de Turismo mediante el aprendizaje basado en estudios de caso. Aula Abierta, 44(1), 15-22.
  • Castilla, G., Romana, M.G., y López-Terradas Aparicio, B. (2013). Concursando en el aula: la gamificación mediante quiz-show como herramienta de dinamización docente. Disponible en: https://abacus.universidadeuropea.es/handle/11268/2043
  • Contreras, R. S. (2016), Gamificación en aulas universitarias. Institut de la Cominicació. Universitat Autònoma de Barcelona.
  • Cortizo, J. C., Carrero, F. M., Monsalve, B., Velasco, A., Díaz, L. I., y Pérez, J. (2011). Gamificación y Docencia: Lo que la Universidad tiene que aprender de los Videojuegos. Disponible en: https://abacus.universidadeuropea.es/handle/11268/1750
  • Fitz-Walter, Z., Tjondronegoro, D., y Wyeth, P. (2011, November), “Orientation passport: using gamification to engage university students”. In Proceedings of the 23rd Australian computer-human interaction conference, pp. 122-125.
  • González, C. (2016), +♥♥♥: Sistema de evaluación gamificada. En Espinosa, R.. y Eguia, JL (Eds.). Gamificación en aulas universitarias. Insitut de la Comunicació. Universidad Autónoma de Barcelona.
  • Gomez, C.G. y De Pablos, C. (2013). The gamification and the enrichment of innovation practices in the firm: an analysis of experiences. Intangible Capital, 9(3), pp. 800-822.
  • Hamari, J., Koivisto, J. y Sarsa, H. (2014). Does gamification work? --a literature review of empirical studies on gamification. In 47th Hawaii international conference on system sciences (HICSS), pp. 3025-3034.
  • Hofacker, C. F., De Ruyter, K., Lurie, N. H., Manchanda, P., y Donaldson, J. (2016), “Gamification and mobile marketing effectiveness”. Journal of Interactive Marketing, 34, 25-36.
  • Hanus, M. D. y Fox, J. (2015). “Assessing the effects of gamification in the classroom: A longitudinal study on intrinsic motivation, social comparison, satisfaction, effort, and academic performance”. Computers & Education, 80, 152-161.
  • Kapp, K., Blair, L. y Mesch, R. (2013), The gamification of learning and instruction fieldbook: Theory into practice. New York, NY: John Wiley & Sons.
  • Kapp, K. (2012), The Gamification of Learning and Instruction: Game‐based Methods and Strategies for Training and Education. New York, NY: Wiley & Sons
  • Kokkalia, G., Drigas, A., Roussos, P. y Economou, A. (2017). Gamifying education: what is known, what is believed and what remains uncertain: a critical review. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 14(1), 1-36.
  • Marache, C., y Brangier, E. (2013). Process of gamification. In Proceedings of the 6th Centric, pp. 126-131.
  • Martínez, L. V., y del Moral, M. E. (2015). Gamificación: Estrategia para optimizar el proceso de aprendizaje y la adquisición de competencias en contextos universitarios. Digital Education Review, 27, pp. 13-31.
  • Miguel, S. E., Sorolla, G. R., Gato, M. P., y Guillem, J. A. (2017). Gamificación en Formación en Empresas. Dirección y Organización 62, pp. 35-40.
  • Mora, A., Riera, D., Gonzalez, C., y Arnedo-Moreno, J. (2015). A literature review of gamification design frameworks. In 7th International Conference on Games and Virtual Worlds for Serious Applications (VS-Games), pp. 1-8.
  • O'Donovan, S., Gain, J., y Marais, P. (2013). A case study in the gamification of a university-level games development course. In Proceedings of the South African Institute for Computer Scientists and Information Technologists Conference, pp. 242-251.
  • Pavía, J. M., Martínez, R., Morillas, F. G., y García, B. (2013). Docencia en Estadística. Experiencias de innovación. ADD Editorial. ISBN: 978-84-9858-872–9.
  • Richter, G., Raban, D. R. y Rafaeli, S. (2015). Studying gamification: the effect of rewards and incentives on motivation. In Gamification in education and business (pp. 21-46). Springer, Cham.
  • Rodríguez-Fernández, L. (2017). Smartphones y aprendizaje: el uso de Kahoot en el aula Universitaria”. Revista Mediterránea de Comunicación, 8(1), pp. 181-189.
  • Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55, pp. 68–78.
  • Prieto Martín, A., Díaz Martin, D., Monserrat Sanz, J., y Reyes Martín, E. (2014). Experiencias de aplicación de estrategias de gamificación a entornos de aprendizaje universitario. Revisión, 7(2).
  • Rodríguez, J. B., ARGUELLO, M., y Font, J. T. P. (2018). La narrativa como elemento cohesionador de tareas gamificadas para la enseñanza de lenguas extranjeras. RiMe, n. 2/II n. s., giugno 2018, pp. 121‐160. DOI 10.7410/1357
  • Rodríguez, F. M., Vannasaeng, F., Esponda, S., Pasini, A. y Pesado, P. M. (2016). Flip-Flop: aplicación de buenas prácticas a partir de la gamificación. In Congreso Argentino de Ciencias de la Computación (Vol. 22). ISSN-e: 1989-1199,
  • Salcu, A. V., y Acatrinei, C. (2013). Gamification applied in affiliate marketing. Case study of Parale. Management & Marketing, 8(4), pp. 767-790.
  • Shindler, J. (2007). Transformative Classroom Management. Pearson Allyn & Bacon Press.
  • Todorov, T. (1969). Grammaire du Decameron. The Hague: Mouton.
  • Tondello, G. F., Wehbe, R. R., Diamond, L., Busch, M., Marczewski, A., y Nacke, L. E. (2016). The gamification user types hexad scale. In Proceedings of the 2016 annual symposium on computer-human interaction in play, pp. 229-243.
  • Werbach, K., & Hunter, D. (2015). The gamification toolkit: dynamics, mechanics, and components for the win. Wharton Digital Press.
  • Yu, F. Y., Chang, L. J., Liu, Y. H., y Chan, T. W. (2002), Learning Preferences towards Computerised Competitive Modes. Journal of Computer-Assisted Learning, 18(3), pp. 341–350.