Un melómano en la guerraAlejo Carpentier, corresponsal de la Guerra Civil Española

  1. Jesús Cano Reyes
Journal:
Estudios filológicos

ISSN: 0071-1713

Year of publication: 2018

Issue: 62

Pages: 129-150

Type: Article

DOI: 10.4067/S0071-17132018000200129 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Estudios filológicos

Abstract

ABSTRACT: In July 1937, Alejo Carpentier travels from Paris to a Spain which, despite being inmersed in a Civil War, is succesfully holding the Second International Congress of Writers for the Defence of Culture. Taking his report “España bajo las bombas” as a starting point, this paper studies the role of Alejo Carpentier as a war correspondent within the context of the intellectual production at the time. A close examination of the text reveals a peculiarity -the large number of sonorous and musical references, remarkable in warlike context but fundamental in Carpentier’s writing- and a shared experience with other correspondents -the intellectual’s inferiority complex who compares himself with the soldier-. Finally, I delve into “España bajo las bombas” as a palimpsest of his later novel La consagración de la primavera (1937).

Bibliographic References

  • Acosta, Leonardo. (1981). Música y épica en la novela de Alejo Carpentier. Editorial Letras Cubanas. La Habana.
  • Acosta Matos, Eliades. (2004). Alejo Carpentier y la defensa de la República española. Revista de la Biblioteca Nacional José Martí. 95. 13
  • Arias, Salvador. (1977). Recopilación de textos sobre Alejo Carpentier. Centro de investigaciones literarias, Casa de las Américas. La Habana.
  • Aznar Soler, Manuel. (1987). ICongreso Internacional de Escritores para la Defensa de la Cultura. París. 1935.
  • Aznar Soler, Manuel. (2008). La pluma y el fusil. República de las letras, Revista de la Asociación Colegial de Escritores de España. 107. 9-14
  • Aznar Soler, Manuel. (2009). Materiales documentales del Segundo Congreso Internacional de Escritores para la Defensa de la Cultura (Valencia-Madrid-Barcelona-París, 1937). Ediciós do Castro. A Coruña.
  • Banville, John. (2012). Antigua luz. Alfaguara. Madrid.
  • Benítez Rojo, Antonio. (1983). El camino de Santiago’, de Alejo Carpentier, y el Canon Perpetuus, de Juan Sebastian Bach: paralelismo estructural. Revista Iberoamericana. 49. 293-322
  • Bertrand de Muñoz, Maryse. (2008). El compromiso de los intelectuales franceses y su participación en el Congreso Internacional de los Escritores Antifascistas de 1937: André Malraux, Julien Benda, Louis Aragon y André Chamson. República de las Letras. Revista de la Asociación Colegial de Escritores de España. 107. 23-36
  • Binns, Niall. (2004). La llamada de España. Escritores extranjeros en la Guerra Civil. Montesinos. Barcelona.
  • Binns, Niall. (2008). Un descanso en el camino para los congresistas del ’37: Minglanilla, lugar de epifanías. República de las Letras. Revista de la Asociación Colegial de Escritores de España. 107. 65-70
  • Buscaglia, José. (2004). 1937: Carpentier y la lucha contra el fascismo. Revista de la Biblioteca Nacional José Martí. 95. 24
  • Carpentier, Alejo. (1937). Los defensores de la cultura. Nuestra España. Boletín Semanal del Comité Ibero-Americano para la Defensa de la República Española. 6. 1-2
  • Carpentier, Alejo. (1938). ¡Abajo la inteligencia! ¡Viva la muerte!. Mediodía. 3. 14-26
  • Carpentier, Alejo. (1939). La muerte de Miguel Hernández. Carteles. 34. 36
  • Carpentier, Alejo. (1974). Concierto barroco. Siglo XXI Editores. México DF.
  • Carpentier, Alejo. (1979). Bajo el signo de La Cibeles. Crónicas sobre España y los españoles, 1925-1937. Nuestra Cultura. Madrid.
  • Carpentier, Alejo. (1987). Obras completas, XII: Ese músico que llevo dentro, 3. La música en Cuba. Siglo XXI Editores. México.
  • Carpentier, Alejo. (2007). Ese músico que llevo dentro. Alianza. Madrid.
  • Carpentier, Alejo. (2008). La Consagración de la Primavera. Letras Cubanas. La Habana.
  • Castro, Eduardo. (1986). Versos para Federico. Lorca como tema poético. Universidad de Murcia. Murcia.
  • Chang, Leiling. (2002). Música y literatura. Estudios Comparativos y semiológicos. Arco Libros. Madrid.
  • Gálvez Acero, Marina. (1978). XVII Congreso del Instituto Nacional de Literatura Iberoamericana, t. 1: El barroco en América. Ediciones Cultura Hispánica del Centro Iberoamericano de Cooperación. Madrid.
  • Gnutzmann, Rita. (1986). La consagración de la primavera: historia y ficción. Anales de Literatura Hispanoamericana. 15. 169
  • González Tuñón, Raúl. (1937). De la muerte en Madrid. Hora de España. 6. 55
  • González Tuñón, Raúl. (1937). Sobre los obuses. Hora de España. 6. 57
  • Guillén, Nicolás. (1937). Nicolás Guillén. Nueva Cultura. 3.
  • Guillén, Nicolás. (1938). Paul Robeson, al servicio del pueblo español. Mediodía. 3. 10
  • Hernández, Miguel. (1989). Viento del pueblo. Cátedra. Madrid.
  • Kristeva, Julia. (1978). Semeotiké: recherches pour une sémanalyse. Éditions du Seuil. París.
  • Montenegro, Carlos. (1937). Una entrevista con Ludwig Renn. Mediodía. 2. 10
  • Müller-Bergh, Klaus. (1972). Alejo Carpentier. Estudio biográfico-crítico. Las Americas Publishing Company. Nueva York.
  • Olivares Briones, Edmundo. (2001). Pablo Neruda: Los caminos del mundo. Tras las huellas del poeta itinerante II (1933-1939). LOM. Santiago de Chile.
  • Ossa Martínez, Marco Antonio de la. (2011). La música en la guerra civil española. Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha. Cuenca.
  • Pino, Amado del,Cordero, Tania. (2013). Los amigos cubanos de Miguel Hernández. Centro Cultural. La Habana.
  • de la Torriente Brau, Pablo. (1937). Representación de Mariana Pineda. Hora de España. 8. 75
  • Rodríguez Puértolas, Julio. (1979). “Nota previa” a Alejo Carpentier, Bajo el signo de La Cibeles. Crónicas sobre España y los españoles, 1925-1937. Nuestra Cultura. Madrid.
  • Rubio Navarro, Gabriel María. (1998). Música y escritura en Alejo Carpentier. Universidad, Servicio de Publicaciones. Alicante.
  • Schneider, Luis Mario. (1978). IICongreso Internacional de Escritores Antifascistas (1937). Volumen I: Inteligencia y guerra civil en España.
  • Torres Santo Domingo, Marta. (2005). Biblioteca en guerra. Biblioteca Nacional. Madrid.
  • Vásquez, Carmen,Baujín, José Antonio,Martínez, Francisca,Novo, Yolanda. (2005). Las ficciones carpenterianas y sus fuentes bibliográficas españolas. Alejo Carpentier y España. Actas del Seminario Internacional, Santiago de Compostela. 2-5 de marzo de 2004.
  • Villanueva Abelairas, Carlos. (2011). El discurso musical como arma política en la obra de Alejo Carpentier. Arbor, Ciencia Pensamiento y Cultura. 187. 905