Isekai (異世界):el confinamiento autoimpuesto en Japón y Latinoamérica

  1. Víctor Cerdán-Martínez
  2. Graciela Padilla-Castillo
  3. Daniel Villa-Gracia
Revista:
Arte, individuo y sociedad

ISSN: 1131-5598

Año de publicación: 2021

Volumen: 33

Número: 2

Páginas: 571-588

Tipo: Artículo

DOI: 10.5209/ARIS.69123 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Arte, individuo y sociedad

Resumen

The SARS-CoV-2 quarantine has a sort of social and narrative precedent. The isekai is a genre with its own entity in Japanese fiction. Its protagonists, the otaku, fans of manga, anime, novels and videogames die or disappear from reality to fulfill another mission, atone for their sins or save the world in another time or parallel reality. Isekai TV series such as Sword Art Online, The Rising of the Shield Hero or That Time I Got Reincarnated as a Slime are among the 20 most viewed on Crunchyroll, the world’s largest platform dedicated to Asian series. On this website, Uruguay, Colombia and the Dominican Republic are among the top six countries in the world with the most users. This article reflects on the possible transfer of the isekai from Japan to Latin America. The protagonists, and some of their followers who practice self-seclusion, are known in Japan as hikikomori, and it is extended to the rest of the world with the labels NEET or NiNi. Thanks to cross-media and multi-screen narratives, a new digital cavern appears, made up of video games, electronic devices and social networks. The user of isekai fiction takes refuge, like the protagonists, from society and everyday problems.

Referencias bibliográficas

  • Álvarez-Gandolfi, F. (2015). Culturas fan y cultura masiva. Prácticas e identidades juveniles de otakus y gamers. La Trama de la Comunicación, 19, 45-65. https://doi.org/10.1080/13676261.2018.1544416
  • Arita, I., Kojima, K. & Nakane, M. (2003). Transmission of severe acute respiratory syndrome. Emerging Infectious Disease Journal, 9(9), 1183-1184. DOI: 10.3201/eid0909.030471
  • Ávila-Valdés, N., Antúnez del Cerro, N. y Gutiérrez-Párraga, T. (2013). 105 Arte. Fundamentos de la educación artística. En Cooperativa MásPúblico [Eds.], La uni en la calle: Libro de textos (pp. 228-231). Madrid: La Marea.
  • Banco Interamericano de Desarrollo (2018). Publicaciones: Millennials en América Latina y el Caribe: ¿Trabajar o estudiar? Recuperado de https://publications.iadb.org/es/millennials-en-america-latina-y-el-caribe-trabajar-o-estudiar
  • Belver, M. H. (1987). La imagen del hombre en el arte. Icónica: revista de las artes visuales, didáctica e investigación, 10, 2-8.
  • Berman N. & Rizzo, F. (2018). Unlocking Hikikomori: an interdisciplinary approach. Journal of Youth Studies, 22(6), 791-806. https://doi.org/10.1080/13676261.2018.1544416
  • Bernárdez, A. y Padilla, G. (2018). Mujeres cineastas y mujeres representadas en el cine comercial español (2001-2016). Revista Latina de Comunicación Social, 73, 1247-1266. DOI: 10.4185/RLCS-2018-1305
  • Bueno, G. (2004). La vuelta a la caverna: terrorismo, guerra y globalización. Madrid: Ediciones B.
  • Byass, P. (2020). Eco-epidemiological assessment of the COVID-19 epidemic in China, January–February 2020. Global Health Action, 13(1), online. https://doi.org/10.1080/16549716.2020.1760490
  • Campos-Miño, S.; Sasbón, J. S. & von Dessauer, B. (2012). Los cuidados intensivos pediátricos en Latinoamérica. Medicina Intensiva, 36(1), 3-10. DOI: 10.1016/j.medin.2011.07.004
  • CEPAL (2020). La desigualdad es la causa estructural del malestar social en América Latina y el Caribe, afirma Alicia Bárcena en Foro de Davos. Recuperado de https://www.cepal.org/es/comunicados/la-desigualdad-es-la-causa-estructural-malestar-social-americalatina-caribe-afirma
  • Cerdán-Martínez, V. (2011). Imaginación colectiva, comunicación y héroe en el relato japonés Paranoia Agent (tesis doctoral). Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
  • Echeverría, J. (2013). Entre cavernas. De Platón al cerebro pasando por Internet. Madrid: Tricastela.
  • Elkins, E. (2020). Algorithmic cosmopolitanism: on the global claims of digital entertainment platforms. Critical Studies in Media Communication, 36(4), 376-389. https://doi.org/10.1080/15295036.2019.1630743
  • Esteban, M.; Bernardo, A.; Tuero, E.; Cervero, A. & Casanova, J. (2017). Variables influyentes en progreso académico y permanencia en la universidad. European Journal of Education and Psychology, 10(2), 75-81. DOI: 10.1016/j.ejeps.2017.07.003
  • Freedman, L. (2020). Strategy for a Pandemic: The UK and COVID-19. Survival, 62(3), 25- 76. https://doi.org/10.1080/00396338.2020.1763610
  • Gallardo-Martíneza, J.; Arnáez-de-la-Cruz, M.; Frías-Sánchez, Z.; del-Río-Romeroa, I.; Navalón-Bonala, Z.; Polo-Ballarín, P. y Pantoja-Garrido, M. (2020). ¿Es la nacionalidad de la paciente un factor influyente en el proceso de embarazo, parto y puerperio?. Clínica e Investigación en Ginecología y Obstetricia, 47(3), online. DOI: 10.1016/j.gine.2020.01.003
  • González, P. R. (2014). Chile, un buen lugar donde nacer: Morbimortalidad materna e infantil a nivel global y nacional. Revista Médica Clínica Las Condes, 25(6), 874-878. DOI: 10.1016/S0716-8640(14)70633-9
  • Gorenstein, S. & Ortiz, R. (2018). Natural resources and primary sector-dependent territories in Latin America. Area Development and Policy, 3(1), 42-59. https://doi.org/10.1080/23792949.2018.1431555
  • Gronvall, G. K. (2020). The Scientific Response to COVID-19 and Lessons for Security. Survival, 62(3), 77-92. https://doi.org/10.1080/00396338.2020.1763613
  • Gushiken, Y. & Hirata, T. (2014). Processes of Cultural and Media Consumption: The Image of ‘Otaku’, from Japan to the world. Intercom: Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, 37(2), 133-150. https://doi.org/10.1590/1809-584420146
  • Hack, B. (2016). Subculture as Social Knowledge: A Hopeful Reading of Otaku Culture. Contemporary Japan, 28(1), 33-57. https://doi.org/10.1515/cj-2016-0003
  • Heinze, U. & Thomas, P. (2014). Self and salvation: visions of hikikomori in Japanese manga. Contemporary Japan, 26(1), 151-169. https://doi.org/10.1515/cj-2014-0007
  • Hernández-Belver, M. y Prada, J. M. (1998). La recepción de la obra de arte y la participación del espectador en las propuestas artísticas contemporáneas. REIS: Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 84, 45-63.
  • Hernández-Belver, M. & Hernández-Ullán, C. (2019). From Velázquez to Picasso Proposal of Artistic Mediation Activities for People with Dementia. Research, Art, Creation, 7(1), 10-29. http://dx.doi.org/10.17583/brac.2019.3820
  • Husu, H. M. & Välimäki, V. (2017). Staying inside: social withdrawal of the young, Finnish ‘Hikikomori’. Journal of Youth Studies, 20(5), 605-621. https://doi.org/10.1080/13676261.2016.1254167
  • Ju, H. (2020). Korean TV drama viewership on Netflix: Transcultural affection, romance, and identities. Journal of International and Intercultural Communication, 13(1), 32-48. https://doi.org/10.1080/17513057.2019.1606269
  • Kam, T. H. (2013). The common sense that makes the ‘otaku’: rules for consuming popular culture in contemporary Japan. Japan Forum, 25(2), 151-173. https://doi.org/10.1080/09555803.2012.743481
  • Kōichi, N. (2 de abril de 2012). El declive de la capacidad académica y la “educación relajada”. Nippon.com. Recuperado de https://www.nippon.com/es/in-depth/a00601/?cx_recs_click=true
  • Leal-Villegas, P. H. (2016). Latinoamérica ante las transformaciones del Orden Monetario y Financiero Mundial. Economía Informa, 396(C), 67-83. DOI: 10.1016/j.ecin.2016.01.004
  • Lee, S. Y.; Díaz-Puente, J. M. & Martin, S. (2019). The Contribution of Open Government to Prosperity of Society. International Journal of Public Administration, 42(2), 144-157. https://doi.org/10.1080/01900692.2017.1405446
  • Li, Q.; Guan, X.; Wu, P. et al. (2020). Early transmission dynamics in Wuhan, China, of novel coronavirus-infected pneumonia. The New England Journal of Medicine, 382(13). DOI: 10.1056/NEJMoa2001316
  • Loriguillo-López, A. (2019). Genealogía de las prácticas comunicativas de los otaku: evolución de la tecnología audiovisual y de la cultura fan en el consumo del anime. Arte, individuo y sociedad, 31(4), 917-930 https://doi.org/10.5209/aris.62321
  • Macías-Arriaga, F. (2016). Philosophy in cinema: The chameleon, Alice and The Skeleton. Colmena, 90, 23-36. http://hdl.handle.net/20.500.11799/61510
  • Martínez-Vérez, M. V. y Albar-Mansoa, J. (2019). Tinta de mar: Arte de acción en la formación profesional docente. Utopía y praxis latinoamericana. Revista internacional de filosofía y teoría social. 24 (87). CESA-FCES-Universidad del Zulia, 137-150. DOI: http://doi.org/10.5281/zenodo.3464053
  • McCoy-Torres, S. (2018). “I wanna be the king of sounds”: Otaku and Japanese Transnational Migrants in Brooklyn Reggae Culture. Popular Music and Society, 42(3), 284-308. https://doi.org/10.1080/03007766.2018.1445403
  • McKee, R. (2006). El guion. Story. Barcelona: Alba Editorial.
  • Mihara, R. (2020). Involution: a perspective for understanding Japanese animation’s domestic business in a global context. Japan Forum, 32(1), 102-125. https://doi.org/10.1080/09555803.2018.1442362
  • Mironov, B. (2019). Plato and the modern cave of big data. Vestnik of Saint Petersburg University. Philosophy and Conflict Studies, 35(1), 4-24. DOI: 10.21638/spbu17.2019.101
  • Mollett, S. (2017). Irreconcilable differences? A postcolonial intersectional reading of gender, development and Human Rights in Latin America. Gender, Place & Culture, 24(1), 1-17. https://doi.org/10.1080/0966369X.2017.1277292
  • Montaño, J. (2017). Un cine contaminado de cómic: el manga-eiga de Shunji Iwai. L’Atalante. Revista de Estudios Cinematográficos, 17, 102-109.
  • Moreno-Sáez, M. C. (2012). La cultura visual: sus implicaciones y consecuencias en el ámbito de la Educación Artística. En Silvia Nuere-Menéndez-Pidal, María del Carmen Moreno-Sáez [Coords.], Arte, juego y creatividad (pp. 261-274). Madrid: Ediciones Eneida.
  • Moyano-Díaz, E. & Palomo-Vélez, G. (2018). Satisfaction with the country and well-being: future expectations / Satisfacción con el país y bienestar: expectativas acerca del futuro. International Journal of Social Psychology, 33(3), 504-528. https://doi.org/10.1080/02134748.2018.1482059
  • Nippon.com (8 de junio de 2019). Japón tiene más de un millón de ‘hikikomori’. Nippon. com Recuperado de https://www.nippon.com/es/japan-data/h00463/?cx_recs_click=true.
  • Nonaka, S., Shimada, H. & Sakai, M. (2018). Assessing adaptive behaviors of individuals with hikikomori (prolonged social withdrawal): development and psychometric evaluation of the parent-report scale. International Journal of Culture and Mental Health, 11(3), 280- 294. https://doi.org/10.1080/17542863.2017.1367411
  • Novella, R.; Repetto, A.; Robino, C. & Rucci, G. (2018). Millennials en América Latina y el Caribe: ¿Trabajar o estudiar?. Washington: Banco Interamericano de Desarrollo. http://dx.doi.org/10.18235/0001410
  • OCDE (2016). Society at a Glance. OEDC Social Indicators. Recuperado de https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/9789264261488-en.pdf?expires=1561864163&id=id&accname=guest&checksum=A56E956EC6EEA363E958B14FE9BA361E
  • Okuno, K. (2013). The Japanese OTAKUs’ one month activity just after the 3.11 Earthquake. En Yetongnon, K., Dipanda, K., y Chbeir, R. (eds.). International Conference on Signal-Image Technology & Internet-Based Systems. Conferencia llevada a cabo en Kobe, Japón. DOI: 10.1109/SITIS.2013.72
  • Perinat, A. (2012). Culture, education and human development in Latin America. Culture and Education, 24(1), 111-124. https://doi.org/10.1174/113564012799740803
  • Platón (1992). República, Libro VII. Madrid: Gredos.
  • Rahman, K. M. (2007). NEETs’ Challenge to Japan: Causes and Remedies. Japanstudien, 18(1), 221-244. https://doi.org/10.1080/09386491.2007.11826943
  • Ranilla-Rodríguez, M. (2014). Estrategias didácticas de las artes plásticas en la Educación Secundaria: el arte del absurdo como recurso creativo para la docencia de las artes plásticas (tesis doctoral). Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
  • Reussi, R. (2018). La educación de pre y postgrado en América Latina. Educación Médica, 19(S1), 1-3. DOI: 10.1016/j.edumed.2018.03.001
  • Rosenthal, B. & Zimmerman, D. L. (2012). Hikikomori. The Japanese Phenomenon, Policy, and Culture. International Journal of Mental Health, 41(4), 82-95. https://doi.org/10.2753/IMH0020-7411410406
  • Salinas-Callejas, E. (2016). La onda larga de los precios de alimentos 1990-2016. Economía Informa, 401(C), 85-102. DOI: 10.1016/j.ecin.2016.11.005
  • Sánchez-Castañeda, J. (2017). Mercado de productos agrícolas ecológicos en Colombia. Suma de Negocios, 8(18), 156-163. DOI: 10.1016/j.sumneg.2017.10.001
  • Shōsetsuka ni narō (20 de junio de 2019).「異世界転生」「異世界転移」 のキーワード 設定に関. Shōsetsuka ni narō. Recuperado de http://syosetu.com/
  • Social Exclusion Unit (1999). Bridging the gap: new opportunities for 16-18 year olds not in education, employment or training, presented to Parliament by the Prime Minister. Recuperado de https://dera.ioe.ac.uk/15119/
  • The Association of Japanese Animators (2019). Anime Industry Report 2018 Summary. 20 de junio de 2019. Recuperado de https://bit.ly/2Xp5YQT
  • Thomas, M. (12 de junio de 2019). What Are the Most Popular Anime on Crunchyroll This Week? - Week Ending April 21st. Crunchyroll. Recuperado de https://bit.ly/3bXFeKO
  • Toivonen, T. (2011). ‘Don’t let your child become a NEET!’ The strategic foundations of a Japanese youth scare. Japan Forum, 23(3), 407-429. https://doi.org/10.1080/09555803.2011.597055
  • Tung, V. W. S.; Lee, S. & Hudson, S. (2017). The potential of anime for destination marketing: fantasies, otaku, and the kidult segment. Current Issues in Tourism, 22(12), 1423-1436. https://doi.org/10.1080/13683500.2017.1368462
  • Umeda, M.; Shimoda, H.; Miyamoto, K.; Ishikawa, H.; Tachimori, H.; Takeshima, T. & Kawakami, N. (2019). Comorbidity and sociodemographic characteristics of adult autism spectrum disorder and attention deficit hyperactivity disorder: epidemiological investigation in the World Mental Health Japan 2nd Survey. International Journal of Developmental Disabilities, online, 1-9. https://doi.org/10.1080/20473869.2019.1576409
  • Villa-Gracia, D. (2017). Relaciones formales entre el cómic japonés contemporáneo y su adaptación audiovisual animada (tesis doctoral). Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
  • Wang, Z. (2019). Being young in super-aging Japan: Formative events and cultural reactions. Contemporary Japan, 31(2), 264-267. https://doi.org/10.1080/18692729.2018.1546111
  • Wilder-Smith, A. & Freedman, D.O. (2020). Isolation, quarantine, social distancing and community containment: Pivotal role for old-style public health measures in the novel coronavirus (2019- nCoV) outbreak. Journal of Travel Medicine, 27(2), 1-4. DOI: 10.1093/jtm/taaa020.
  • Wright, C. (2020). Local government fighting Covid-19. The Round Table, online, 1-2. https://doi.org/10.1080/00358533.2020.1763017
  • Wu, Z. & McGoogan, J. M. (2020). Characteristics of and important lessons from the coronavirus disease 2019 (Covid-19) outbreak in China: Summary of a report of 72 314 cases from the Chinese center for disease control and prevention. JAMA, 323(13), 1239-1242. DOI:10.1001/jama.2020.2648
  • Yamamoto, H. (2020). Socially engaged art in postcolonial Japan: an alternative view of contemporary Japanese art. World Art, online, 1-23. https://doi.org/10.1080/21500894.2020.1752794
  • Yáñez-Martínez, B. (2016). La gárgola en la cultura visual actual. Arte, Individuo y Sociedad, 28(3), 553-565. https://doi.org/10.5209/rev_ARIS.2016.v28.n3.50832
  • Yepes-Lugo, C. A. (2017). Aportes teórico-conceptuales acerca del cambio organizacional de la industria cafetera colombiana. Suma de Negocios, 8(17), 19-30. DOI: 10.1016/j.sumneg.2016.09.001