Adolescents que construeixen la seva imatge digital a les xarxes socialsaprenentatges informals, competències transmèdia i perfils professionals

  1. Masanet, Maria-Jose 1
  2. Márquez, Israel 2
  3. Pires, Fernanda 4
  4. Lanzeni, Débora 3
  1. 1 Universitat de Barcelona
    info

    Universitat de Barcelona

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/021018s57

  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  3. 3 Monash University
    info

    Monash University

    Melbourne, Australia

    ROR https://ror.org/02bfwt286

  4. 4 Universitat Pompeu Fabra
    info

    Universitat Pompeu Fabra

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/04n0g0b29

Revista:
BiD: Textos universitaris de biblioteconomia i documentació

ISSN: 1575-5886

Any de publicació: 2020

Número: 45

Tipus: Article

DOI: 10.1344/BID2020.45.9 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: BiD: Textos universitaris de biblioteconomia i documentació

Resum

Objectius: en aquest article es presenten alguns resultats del projecte Transmedia Literacy (H2020), dut a terme amb adolescents de vuit països d'Europa, Llatinoamèrica i Oceania. L'objectiu principal és explorar com els i les adolescents construeixen la seva imatge digital a les xarxes socials, dedicant una atenció especial al grup que s'està professionalitzant i a les competències i pràctiques que duen a terme durant el procés. A més, posem les competències detectades entre els adolescents en relació amb les competències buscades en els perfils professionals de l'àrea de comunicació com ara el perfil de gestor de comunitats (community manager). Metodologia: per a això, hem seguit els preceptes de l'etnografia de terminis curts (Pink; Morgan, 2013) i hem implementat diversos mètodes per a la recopilació de dades (qüestionaris, tallers creatius, entrevistes, diaris mediàtics i observació en línia). Resultats: dels resultats es desprèn que alguns adolescents adquireixen competències demanades pels perfils professionals de manera informal en les xarxes socials. De fet, alguns adolescents ja s'estan professionalitzant i, fins i tot, guanyen diners mitjançant les seves pràctiques mediàtiques. A partir de les dades s'assenyala la necessitat que l'educació mediàtica obri la mirada, destaqui i aprofiti les potencialitats i els aprenentatges que els adolescents estan adquirint informalment en diversos ambients digitals.

Informació de finançament

Aquest treball forma part del projecte "Transmedia Literacy. Exploiting transmedia skills and informal learning strategies to improve formal education", que ha rebut nançament de l'European Union's Horizon 2020 Research and Innovation Program (codi de referència 645.238).

Finançadors

Referències bibliogràfiques

  • Aparici, Roberto; García-Marín, David (2018). "Prosumidores y emirecs: análisis de dos teorías enfrentadas". Comunicar, vol. 26, n.º 55, p. 71–79. <https://doi.org/10.3916/C55-2018-07>.
  • Barthes, Roland (1989). La cámara lúcida: nota sobre la fotografía. Barcelona: Paidós.
  • Bourriaud, Nicolás (2004). Postproducción. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.
  • Boyd, Danah (2014). It's complicated: The social lives of networked teens. London/New Heaven: Yale University Press.
  • Cohen, Stanley (1980). Folk devils and moral panics. Oxford: Robertson.
  • Di Gregorio, Angelo; Maggioni, Isabella; Mauri, Chiara; Mazzucchelli, Alice (2019). "Employability skills for future marketing professionals". European management journal, vol. 37, no. 3, p. 251–258. <https://doi.org/10.1016/j.emj.2019.03.004>.
  • Eco, Umberto (1965). Apocalípticos e integrados. Barcelona: Lumen.
  • Eco, Umberto (1981). Lector in fabula. La cooperación interpretativa en el texto narrativo. Barcelona: Lumen.
  • Eco, Umberto (1996). Seis paseos por los bosques narrativos. Barcelona: Lumen.
  • Erikson, Erik H. (1980). Identidad, juventud y crisis. Madrid: Taurus.
  • Establés, María-José; Guerrero-Pico, Mar; Contreras-Espinosa, Ruth-S. (2019). "Gamers, writers and social media influencers: Professionalisation processes among teenagers". Revista latina de comunicación social, n.º 74, p. 214–236. <https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1328en>.
  • Ferrés, Joan; Masanet, Maria-Jose (2017). "Communication efficiency in education: Increasing emotions and storytelling". Comunicar, vol. 25, n.º 52, p. 51–60. <https://doi.org/10.3916/C52-2017-05>.
  • Funes, Jaume (2004). Arguments adolescents: el món dels adolescents explicat per ells mateixos. Barcelona: Fundació Jaume Bofill i Generalitat de Catalunya.
  • Guerrero-Pico, Mar; Masanet, Maria-Jose; Scolari, Carlos A. (2019). "Toward a typology of young produsers: Teenagers' transmedia skills, media production, and narrative and aesthetic appreciation". New media and society, vol. 21, no. 2, p. 336–353. <https://doi.org/10.1177/1461444818796470>.
  • Ito, Mizuko; Baumer, Sonja; Bittanti, Matteo [et al.] (2010). Hanging out, messing around, and geeking out: kids living and learning with new media. Cambridge, MA: The MIT Press.
  • Mañas-Viniegra, Luis; Jiménez-Gómez, Isidro (2019). "Evolución del perfil profesional del community manager durante la década 2009–2018". El profesional de la información, vol. 28, n.º 4, p. 1–10. <https://doi.org/10.3145/epi.2019.jul.03>.
  • Márquez, Israel; Ardèvol, Elisenda (2017). "Hegemonía y contrahegemonía en el fenómeno youtuber". Desacatos. Revista de antropología social, n.º 56, p. 34–49.
  • Masanet, Maria-Jose; Guerrero-Pico, Mar; Establés, María-José (2019). "From digital native to digital apprentice. A case study of the transmedia skills and informal learning strategies of adolescents in Spain". Learning, media and technology, vol. 44, no.4, p. 403–413. <https://doi.org/10.1080/17439884.2019.1641513>.
  • Masanet, Maria-Jose; Márquez, Israel; Pires, Fernanda; Lanzeni, Débora (2020). "Self-exposure in social media: Teenagers' transmedia practices and skills for the construction of a personal brand". En: Mas, Lluís (ed.). Innovation in branding and advertising communication. New York: Routledge, p. 136–153. <https://doi.org/10.4324/9781003009276>.
  • Pereira, Sara; Moura, Pedro; Masanet, Maria-Jose; Taddeo, Gabriella; Tirocchi, Simona (2018). "Media uses and production practices: Case study with teens from Portugal, Spain and Italy". Comunicación y sociedad, n.º 33, p. 89–114. <https://doi.org/10.32870/cys.v0i33.7091>.
  • Pérez-Torres, Vanesa; Pastor-Ruiz, Yolanda; Abarrou-Ben-Boubaker, Sara (2018). "Los youtubers y la construcción de la identidad adolescente". Comunicar, vol. 26, n.º 55, p. 61–70. <https://doi.org/10.3916/C55-2018-06>.
  • Pink, Sarah; Morgan, Jennie (2013). "Short-term ethnography: Intense routes to knowing". Symbolic interaction, vol. 36, no. 3, p. 351–361. <https://doi.org/10.1002/symb.66>.
  • Pires, Fernanda; Masanet, Maria-Jose; Scolari, Carlos A. (2019). "What are teens doing with YouTube? Practices, uses and metaphors of the most popular audio-visual platform". Information, communication & society, p. 1–17. <https://doi.org/10.1080/1369118X.2019.1672766>.
  • Potter, W. James (2005). Media literacy. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Sánchez-Sánchez, Cristina; Roca-Cuberes, Carles; Fernández-Cavia, José (2017). "Competències i perfils professionals publicitaris actualitzats: revisió de la literatura i entrevistes a professionals del sector". Comunicació: revista de recerca i anàlisi, vol. 34, núm. 2, p. 53–75. <https://doi.org/10.2436/20.3008.01.160>.
  • Sáez, Gloria; Gallardo, Jorge (2017). "El caso de YouTube España". Telos. Cuadernos de comunicación e innovación, n.º 107, p. 47–57. <https://telos.fundaciontelefonica.com/archivo/numero107/el-caso-de-youtube-espana/>. [Consulta: 28/11/2020].
  • Scolari, Carlos A. (ed.). (2018a). Adolescentes, medios de comunicación y culturas colaborativas. Aprovechando las competencias transmedia de los jóvenes en el aula. Barcelona: Transmedia Literacy H2020 Research and Innovation Action/Universitat Pompeu Fabra. <https://repositori.upf.edu/handle/10230/34245>. [Consulta: 28/11/2020].
  • Scolari, Carlos A. (2018b). "Introducción: del alfabetismo mediático al alfabetismo transmedia". En: Scolari, Carlos A. (ed.). Adolescentes, medios de comunicación y culturas colaborativas. Aprovechando las competencias transmedia de los jóvenes en el aula. Barcelona: Transmedia Literacy H2020 Research and Innovation Action/Universitat Pompeu Fabra, p. 14–23.
  • Scolari, Carlos A.; Ardèvol, Elisenda; Pérez-Latorre, Òliver; Masanet, Maria-Jose; Lugo Rodríguez, Nohemi (2020). "What are teens doing with media? An ethnographic approach for identifying transmedia skills and informal learning strategies". Digital education review, no. 37, p. 269–287. <https://doi.org/https://doi.org/10.1344/der.2020.37.265-283>.
  • Scolari, Carlos A.; Lugo, Nohemi; Masanet, Maria-Jose (2019). "Educación transmedia. De los contenidos generados por los usuarios a los contenidos generados por los estudiantes". Revista latina de comunicación social, n.º 74, p. 116–132. <https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1324>.
  • Sorókina, Tatiana (2006). "La intertextualización de la realidad discursiva". Versión, n.º 18, p. 69–85. <http://148.206.99.66/version/index.php?option=com_content&view=article&id=509:la-intertextualizacion-de-la-realidad-discursiva-&catid=60:no-18-intertextualidad-y-redes-de-comunicacion&Itemid=58>. [Consulta: 28/11/2020].
  • Taddeo, Gabriella; Tirocchi, Simona (2019). "Transmedia teens: the creative transmedia skills of Italian students". Information, communication & society, p. 1–17. <https://doi.org/10.1080/1369118X.2019.1645193>.
  • Ventura, Rafael; Roca-Cuberes, Carles; Corral-Rodríguez, Andrea (2018). "Comunicación digital interactiva: valoración de profesionales, docentes y estudiantes del área de la comunicación sobre las competencias académicas y los perfiles profesionales". Revista latina de comunicación social, n.º 73, p. 331–351. <https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1258>.