Los usos de las TIC en la mercantilización de la universidadanálisis de los documentos oficiales del EEES

  1. Ballesteros Carrasco, Begoña
  2. Franco Romo, Daniel
  3. Pedro-Carañana, Joan
Journal:
Estudios sobre el mensaje periodístico

ISSN: 1988-2696

Year of publication: 2012

Issue: 18

Pages: 101-110

Type: Article

DOI: 10.5209/REV_ESMP.2012.V18.40905 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Estudios sobre el mensaje periodístico

Abstract

The construction of the European Higher Education Area (EHEA) is profoundly transforming the university. Changes underway orient the university institution toward a model in which economic profitability and private utilization of knowledge wield a greater role. Information and Communication Technologies (ICT) play a strategic role in this process. By analyzing the documents that define the project of the EHEA, the article discusses the uses of ICT being promoted by official institutions to contribute to the ongoing transformation of the university

Bibliographic References

  • ALEGRE ZAHONERO, Luis y FERNÁNDEZ LIRIA, Carlos (2004): “La revolución educativa. El reto de la Universidad ante la sociedad del conocimiento”. Logos. Anales del Seminario de Metafísica, vol. 37. Madrid, Universidad Com­plutense de Madrid, pp. 225­-253.
  • ÁLVAREZ PERALTA, Ignacio (2012): “Capital financiero, Estado y crisis financiera en Europa”. Encrucijadas. Revista Crítica de Ciencias Sociales, nº 3. Salamanca, Asociación Contubernio, pp. 7-­14.
  • BAILEY, Michael y FREEDMAN, Des (eds., 2011): The Assault on Universities. A Manifesto for Resistance. London, Pluto Press.
  • BAUMAN, Zygmunt (1997): “The Present Crisis of the Universities”, en BRZEZIN­ SKI, Jerzy y NOWAK, Lersek (eds.): The Idea of the University. Amsterdam y Atlanta, Rodopi B.V., pp. 47-­54.
  • FERNÁNDEZ LIRIA, Carlos y SERRANO GARCÍA, Clara (2009): El plan Bolonia. Madrid, Catarata.
  • FERREIRO BAAMONDE, Xulio (2010): “Mercantilización y precarización del co­nocimiento: el proceso de Bolonia”, en VV.AA.: La Universidad en conflicto. Cap­turas y fugas en el mercado global del saber. Madrid, Traficantes de Sueños, pp. 113­-142.
  • FUENTES ORTEGA, Juan Bautista (2005): “El espacio europeo de educación supe­rior, o la siniestra necesidad del caos”. Logos. Anales del Seminario de Metafísica, vol. 38. Madrid, Universidad Complutense de Madrid, pp. 303­-335 .
  • FUENTES ORTEGA, Juan Bautista (2007): “Para una crítica de la idea de «flexibi­lidad profesional». La relación entre la historia de la psicología y de las ciencias humanas y los saberes humanísticos”. Revista de Historia de la Psicología, vol. 28, nº 1. Valencia, Universidad de Valencia, pp. 19-­42.
  • GALCERÁN HUGUET, Montserrat (2003): “El discurso oficial sobre la Universi­dad”. Logos. Anales del seminario de metafísica, nº 36. Madrid, Universidad Com­plutense de Madrid, pp. 11-­32.
  • GALCERÁN HUGUET, Montserrat (2010): “La mercantilización de la universidad”. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, nº 32 (13, 2). Zaragoza, Asociación Universitaria de Formación del Profesorado, pp. 89-­106: http://www.aufop.com/aufop/revistas/indice/digital/147. [fecha de consulta: 14 de sep­tiembre de 2012].
  • GILL, Louis [1996] (2002): Fundamentos y límites del capitalismo. Madrid, Trotta.
  • SCOTT, Debra Leigh (2012): “How the American University was Killed, in Five Easy Steps”, en The Homeless Adjunct: http://junctrebellion.wordpress.com/2012/08/12/how­the­american­university­was­killed­in­five­easy­steps/. [fecha de consulta: 14 de sep­tiembre de 2012].
  • SEVILLA ALONSO, Carlos (2010): La fábrica del conocimiento. La Universidad­ empresa en la producción flexible. Madrid, El Viejo Topo.
  • WALLERSTEIN, Immanuel (2012): “Higher Education Under Attack”, Commentary No. 324, en Commentaries ­ Fernand Braudel Center ­ Binghamton University: http://www2.binghamton.edu/fbc/commentaries/archive­2012/324en.htm. [fecha de con­sulta: 14 de septiembre de 2012].