Génesis, difusión y traducción de la pedagogía Waldorf de Rudolf Steiner

  1. Patricia Quiroga Uceda 1
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Revista:
Educació i història: Revista d'història de l'educació

ISSN: 1134-0258 2013-9632

Any de publicació: 2019

Títol de l'exemplar: La recepció pedagògica de la cultura europea. El llegat en la construcció d’Europa des de la Gran Guerra

Número: 33

Pàgines: 203-227

Tipus: Article

Altres publicacions en: Educació i història: Revista d'història de l'educació

Resum

A la present investigació es fa una anàlisi bibliogràfica de l’obra de Rudolf Steiner (1861-1925), i especialment de la pedagogia Waldorf. L’objectiu és oferir un full de ruta per als interessats en l’estudi d’aquest model educatiu a partir de la gènesi del pensament antroposòfic del mateix Steiner. L’estructura d’aquest article pren com a referència la història del moviment de l’antroposofia i especialment de la pedagogia Waldorf i conté tres parts. La primera aborda La trajectòria intel·lectual de Rudolf Steiner: de l’activitat científica a l’esoterisme, i és a partir d’un estudi biogràfic que se situen les principals etapes del pensament del líder de l’antroposofia. La difusió i traducció de l’obra pedagògica de Steiner és el títol de la segona part. S’hi exploren els textos fundacionals de la pedagogia Waldorf i la manera en què a través de la seva expansió internacional, aquests textos van poder estar disponibles en diferents idiomes. L’última secció, Fonts per a l’estudi de la pedagogia Waldorf, presenta un conjunt de projectes editorials i referències bibliogràfiques publicats des de la pedagogia Waldorf, així com treballs acadèmics elaborats des de la filosofia, la teoria i la Història de l’Educació.

Referències bibliogràfiques

  • Asociación de centros educativos waldorf-steiner de España. «Centros educativos Waldorf», Revista Waldorf-Steiner Educación, 25, (2017), año XI, p. 3-7. Disponible en: http:// colegioswaldorf.org/25.pdf
  • Bamford, Christopher. «Introduction by Christopher Bamford», Steiner, Rudolf. The education of the child and early lectures on education. New York: Anthroposophic Press, 1996, pp. VIII-XVI.
  • Bock, R., Reepmaker, B. y Reepmaker, E. «Euritmia», Richter, Tobias (Ed.). Plan de estudios de la pedagogía Waldorf-Steiner. Madrid: Editorial Rudolf Steiner, 2000, p. 133.
  • Boland, Neil. «The globalisation of Steiner education: some considerations», Research on Steiner Education, vol. 6, Special Issue, (2015), p. 192-202.
  • Deforest, Louise. «Waldorf Education in Mexico», Gateways, 54, 2008. Recuperado de: http:// www.waldorflibrary.org/journals/15-gateways/117-springsummer-2008-issue-54-waldorf-education-inmexico
  • Easton, Stewart C. Rudolf Steiner. A herald of a new epoch. New York: Anthroposophic Press, 1980, p. 61.
  • Editorial Rudolf Steiner. «Nuestra editorial» (2017). Extraído de: http://www.editorialrudolfsteiner.com/editorial-rudolf-steiner.html
  • Fenelon, Pilar. «Venturing on a New Beginning After Prohibition and Closure», Göbel, Nana y Heuser, Silke (Eds.). Waldorf Education Worldwide. Alemania: Friends of Waldorf Education, 2001, p. 168.
  • Florestein, Hans van. «Integration in the State Education System», Göbel, Nana y Heuser, Silke (Eds.). Waldorf Education Worldwide. Alemania: Friends of Waldorf Education, 2001, p. 152-153.
  • Gabert, Eric. Rudolf Steiner’s conferences with the teachers of the Waldorf School in Stuttgart, United Kingdom: Steiner School Fellowship Publications, 1993. Esta colección está compuesta por 4 volúmenes, uno dedicado a cada curso escolar: 1919-1920, 1921-1922, 1922-1923 y 1923-1924.
  • Hau, M. «The holistic gaze in German medicine, 1890-1930», Bulletin of the History of Medicine, 74/3, (2000), p. 495-524.
  • Hobsbawn, Eric. La era del imperio (1875-1914). Barcelona: Crítica, Libros de Historia, 2012, p. 256.
  • Hofrichter, Hansjörg. Waldorf. La historia de un nombre. Stuttgart: Pädagogische ForschungsstelleBund der Freien Waldorfschulen, 2005.
  • Künzi i Poffet, Janine. Idees pedagògiques de Rudolf Steiner: educació i antroposofía. Solsona: Solsona Comunicacions, 2002.
  • Lachman, Gary. Rudolf Steiner. Girona: Atalanta, 2012, p. 103-104.
  • Malagón, Antonio. «La pedagogía Waldorf en España», Revista Waldorf-Steiner Educación, 6 (2007), año II, p. 32-34.
  • Malagón, Antonio. «La Escuela Libre Micael celebra su 30 aniversario» (2009) Extraído de: http:// www.uakix.com/2009/revista/30noviembre/positivas.html
  • Malagón, Antonio. «La pedagogía Waldorf en España», Revista Waldorf-Steiner Educación, 12, año IV (2010), p. 30-31.
  • Mazzone, Aduino. Waldorf teacher education: the implications for teacher education of Rudolf Steiner’s educational philosophy and its practice in Waldorf schools. Tesis de doctorado. The University of Adelaide (Australia), 1999. Disponible en: https://digital.library.adelaide.edu.au/dspace/handle/2440/37875
  • Molt, Emil y Murphy, Christine. Emil Molt and the beginnings of the Waldorf School Movement. Autobiographical sketches, Nueva York: Floris Books, 1991.
  • Morales, Lady y Pineda, Ángela. «Torn between philanthropy and misanthropy», Göbel, Nana y Heuser, Silke (Eds.). Waldorf Education Worldwide. Alemania: Friends of Waldorf Education, 2001, p. 171.
  • Paull, John. «Rudolf Steiner and the Oxford Conference: the beginning of Waldorf Education in Britain», European Journal of Educational Studies, 3/1 (2011), p. 53-66. Recuperado de: http://www. ozelacademy.com/ejes_v3n1/EJES_v3n1_6.pdf
  • Piulats, Octavi. «La teoría del conocimiento de Rudolf Steiner», Thémata. Revista de Filosofía, 39 (2007), p. 559-566.
  • Quiroga, Patricia e Igelmo, Jon. «La pedagogía Waldorf y el juego en el jardín de infancia: una propuesta teórica singular», Bordón, 56/1 (2013), p. 79-92.
  • Quiroga, Patricia. «Maria Solà i Ferrer (de Sellarés) (Barcelona, 1899 – Mèxic, 1998): de la teosofia a la pedagogia Waldorf», Soler, Joan (Ed.). Vint mestres i pedagogues del XX. Un segle de renovació pedagògica a Catalunya, Barcelona: Editorial Rosa Sensat, 2015, p. 155-170.
  • Quiroga, Patricia. «Waldorf teacher education: Historical origins, its current situation as a higher education trainning course, and the case of Spain», Encounters in Theory and History of Education, n. 16 (2015), p. 129-145. Disponible en: https:// ojs.library.queensu.ca/index.php/encounters/article/view/5711
  • Quiroga, Patricia y Girard, Olivia. «La expansión de la pedagogía Waldorf: un análisis histórico», Temps d’educació, 48 (2015), p. 91-109.
  • Quiroga, Patricia. La recepción de la pedagogía Waldorf en España. Tesis doctoral. Universidad Complutense de Madrid, 2015.
  • Richter, Tobias. Plan de estudios de la pedagogía Waldorf-Steiner. Madrid: Editorial Rudolf Steiner, 2000.
  • Sagarin, Stephen. The Story of Waldorf Schools in the United States. Past, present and future. USA: Paperback, 2011.
  • Solà de Sellarés, María. ¿Qué es educar? Hacia la integridad el niño. México: Costa-Amic editores, 1980, p. 9.
  • Soler, Joan. «María Solà de Sellarés: teosofía, educació i Escola Nova a Catalunya», Annals del Patronat d’Estudis d’Olot i Comarca, 21, (2010), p. 165-181.
  • Staudenmaier, Peter. «Education for the National Community? Waldorf schools in the Third Reich», Staudenmaier, Peter. Between occultism and nazism: anthroposophy and the politics of race in the fascist era. Leiden: Brill, 2014, p. 179-213.
  • Steiner, Rudolf. El aspecto interno de la cuestión social. Madrid: Editorial Rudolf Steiner, 1992.
  • Steiner, Rudolf. Hacia una renovación social. Madrid: Editorial Rudolf Steiner, 1995.
  • Steiner, Rudolf. El curso de mi vida. Buenos Aires: Epidauro, 1997, p. 18.
  • Steiner, Rudolf. La filosofía de la libertad. Madrid: Editorial Rudolf Steiner, 2002.
  • Steiner, Rudolf. The education of the child and early lectures on education. New York: Anthroposophic Press, 1996. En su versión inglesa llevan por título: Teaching from a Foundation of Spiritual Science y Education in the Light of Spiritual Science.
  • Steiner, Rudolf. Coloquios pedagógicos y conferencias curriculares. Limache: Cuadernos Pau de Damasc, 2010, p. 6.
  • Steiner, Rudolf. La educación y la vida espiritual de nuestra época, Madrid: Editorial Rudolf Steiner, 2012.
  • Uhrmacher, Bruce. «Uncommon Schooling: A Historical Look at Rudolf Steiner, Anthroposophy, and Waldorf Education», Curriculum Inquiry, 25/4 (1995), p. 381-406.
  • Werner, Uwe y Von Plato, Bodo. «Waldorf education: expansion in the twentieth century», Göbel, Nana y Heuser, Silke (Ed.), Waldorf Education Worldwide, Alemania: Friends of Waldorf Education, 2001, p. 24-33.
  • Yus, Rafael y Malagón, Antonio. (Coord.). «La educación integral: las prácticas Waldorf», Aula de Innovación Educativa, 119 (2003), p. 6-53.