Génesis, difusión y traducción de la pedagogía Waldorf de Rudolf Steiner

  1. Patricia Quiroga Uceda 1
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Journal:
Educació i història: Revista d'història de l'educació

ISSN: 1134-0258 2013-9632

Year of publication: 2019

Issue Title: La recepció pedagògica de la cultura europea. El llegat en la construcció d’Europa des de la Gran Guerra

Issue: 33

Pages: 203-227

Type: Article

More publications in: Educació i història: Revista d'història de l'educació

Abstract

In this article a bibliographic analysis of the work of Rudolf Steiner (1861-1925) and also of the so-called Waldorf pedagogy is conducted. The aim is to offer a road map for those who are interested in studying this pedagogical trend, as well as the genesis of the anthroposophical thinking of Steiner himself. The structure of this article takes as a reference the history of the anthroposophy movement and especially the Waldorf pedagogy and contains three parts. The first addresses The intellectual trajectory of Rudolf Steiner: from scientific activity to esotericism, as it is from a biographical study that the main stages of thought of the leader of anthroposophy are to be located. The dissemination and translation of the pedagogic work of Steiner is the title of the second part. In this, the foundational texts of the Waldorf pedagogy and the way in which, through its international expansion, these texts became available in different languages is explored. The last section, Sources for the study of the Waldorf pedagogy, presents a set of editorial projects and bibliographic references published from this education model, as well as academic papers drawn up from the fields of knowledge of the philosophy, theory, and history of education.

Bibliographic References

  • Asociación de centros educativos waldorf-steiner de España. «Centros educativos Waldorf», Revista Waldorf-Steiner Educación, 25, (2017), año XI, p. 3-7. Disponible en: http:// colegioswaldorf.org/25.pdf
  • Bamford, Christopher. «Introduction by Christopher Bamford», Steiner, Rudolf. The education of the child and early lectures on education. New York: Anthroposophic Press, 1996, pp. VIII-XVI.
  • Bock, R., Reepmaker, B. y Reepmaker, E. «Euritmia», Richter, Tobias (Ed.). Plan de estudios de la pedagogía Waldorf-Steiner. Madrid: Editorial Rudolf Steiner, 2000, p. 133.
  • Boland, Neil. «The globalisation of Steiner education: some considerations», Research on Steiner Education, vol. 6, Special Issue, (2015), p. 192-202.
  • Deforest, Louise. «Waldorf Education in Mexico», Gateways, 54, 2008. Recuperado de: http:// www.waldorflibrary.org/journals/15-gateways/117-springsummer-2008-issue-54-waldorf-education-inmexico
  • Easton, Stewart C. Rudolf Steiner. A herald of a new epoch. New York: Anthroposophic Press, 1980, p. 61.
  • Editorial Rudolf Steiner. «Nuestra editorial» (2017). Extraído de: http://www.editorialrudolfsteiner.com/editorial-rudolf-steiner.html
  • Fenelon, Pilar. «Venturing on a New Beginning After Prohibition and Closure», Göbel, Nana y Heuser, Silke (Eds.). Waldorf Education Worldwide. Alemania: Friends of Waldorf Education, 2001, p. 168.
  • Florestein, Hans van. «Integration in the State Education System», Göbel, Nana y Heuser, Silke (Eds.). Waldorf Education Worldwide. Alemania: Friends of Waldorf Education, 2001, p. 152-153.
  • Gabert, Eric. Rudolf Steiner’s conferences with the teachers of the Waldorf School in Stuttgart, United Kingdom: Steiner School Fellowship Publications, 1993. Esta colección está compuesta por 4 volúmenes, uno dedicado a cada curso escolar: 1919-1920, 1921-1922, 1922-1923 y 1923-1924.
  • Hau, M. «The holistic gaze in German medicine, 1890-1930», Bulletin of the History of Medicine, 74/3, (2000), p. 495-524.
  • Hobsbawn, Eric. La era del imperio (1875-1914). Barcelona: Crítica, Libros de Historia, 2012, p. 256.
  • Hofrichter, Hansjörg. Waldorf. La historia de un nombre. Stuttgart: Pädagogische ForschungsstelleBund der Freien Waldorfschulen, 2005.
  • Künzi i Poffet, Janine. Idees pedagògiques de Rudolf Steiner: educació i antroposofía. Solsona: Solsona Comunicacions, 2002.
  • Lachman, Gary. Rudolf Steiner. Girona: Atalanta, 2012, p. 103-104.
  • Malagón, Antonio. «La pedagogía Waldorf en España», Revista Waldorf-Steiner Educación, 6 (2007), año II, p. 32-34.
  • Malagón, Antonio. «La Escuela Libre Micael celebra su 30 aniversario» (2009) Extraído de: http:// www.uakix.com/2009/revista/30noviembre/positivas.html
  • Malagón, Antonio. «La pedagogía Waldorf en España», Revista Waldorf-Steiner Educación, 12, año IV (2010), p. 30-31.
  • Mazzone, Aduino. Waldorf teacher education: the implications for teacher education of Rudolf Steiner’s educational philosophy and its practice in Waldorf schools. Tesis de doctorado. The University of Adelaide (Australia), 1999. Disponible en: https://digital.library.adelaide.edu.au/dspace/handle/2440/37875
  • Molt, Emil y Murphy, Christine. Emil Molt and the beginnings of the Waldorf School Movement. Autobiographical sketches, Nueva York: Floris Books, 1991.
  • Morales, Lady y Pineda, Ángela. «Torn between philanthropy and misanthropy», Göbel, Nana y Heuser, Silke (Eds.). Waldorf Education Worldwide. Alemania: Friends of Waldorf Education, 2001, p. 171.
  • Paull, John. «Rudolf Steiner and the Oxford Conference: the beginning of Waldorf Education in Britain», European Journal of Educational Studies, 3/1 (2011), p. 53-66. Recuperado de: http://www. ozelacademy.com/ejes_v3n1/EJES_v3n1_6.pdf
  • Piulats, Octavi. «La teoría del conocimiento de Rudolf Steiner», Thémata. Revista de Filosofía, 39 (2007), p. 559-566.
  • Quiroga, Patricia e Igelmo, Jon. «La pedagogía Waldorf y el juego en el jardín de infancia: una propuesta teórica singular», Bordón, 56/1 (2013), p. 79-92.
  • Quiroga, Patricia. «Maria Solà i Ferrer (de Sellarés) (Barcelona, 1899 – Mèxic, 1998): de la teosofia a la pedagogia Waldorf», Soler, Joan (Ed.). Vint mestres i pedagogues del XX. Un segle de renovació pedagògica a Catalunya, Barcelona: Editorial Rosa Sensat, 2015, p. 155-170.
  • Quiroga, Patricia. «Waldorf teacher education: Historical origins, its current situation as a higher education trainning course, and the case of Spain», Encounters in Theory and History of Education, n. 16 (2015), p. 129-145. Disponible en: https:// ojs.library.queensu.ca/index.php/encounters/article/view/5711
  • Quiroga, Patricia y Girard, Olivia. «La expansión de la pedagogía Waldorf: un análisis histórico», Temps d’educació, 48 (2015), p. 91-109.
  • Quiroga, Patricia. La recepción de la pedagogía Waldorf en España. Tesis doctoral. Universidad Complutense de Madrid, 2015.
  • Richter, Tobias. Plan de estudios de la pedagogía Waldorf-Steiner. Madrid: Editorial Rudolf Steiner, 2000.
  • Sagarin, Stephen. The Story of Waldorf Schools in the United States. Past, present and future. USA: Paperback, 2011.
  • Solà de Sellarés, María. ¿Qué es educar? Hacia la integridad el niño. México: Costa-Amic editores, 1980, p. 9.
  • Soler, Joan. «María Solà de Sellarés: teosofía, educació i Escola Nova a Catalunya», Annals del Patronat d’Estudis d’Olot i Comarca, 21, (2010), p. 165-181.
  • Staudenmaier, Peter. «Education for the National Community? Waldorf schools in the Third Reich», Staudenmaier, Peter. Between occultism and nazism: anthroposophy and the politics of race in the fascist era. Leiden: Brill, 2014, p. 179-213.
  • Steiner, Rudolf. El aspecto interno de la cuestión social. Madrid: Editorial Rudolf Steiner, 1992.
  • Steiner, Rudolf. Hacia una renovación social. Madrid: Editorial Rudolf Steiner, 1995.
  • Steiner, Rudolf. El curso de mi vida. Buenos Aires: Epidauro, 1997, p. 18.
  • Steiner, Rudolf. La filosofía de la libertad. Madrid: Editorial Rudolf Steiner, 2002.
  • Steiner, Rudolf. The education of the child and early lectures on education. New York: Anthroposophic Press, 1996. En su versión inglesa llevan por título: Teaching from a Foundation of Spiritual Science y Education in the Light of Spiritual Science.
  • Steiner, Rudolf. Coloquios pedagógicos y conferencias curriculares. Limache: Cuadernos Pau de Damasc, 2010, p. 6.
  • Steiner, Rudolf. La educación y la vida espiritual de nuestra época, Madrid: Editorial Rudolf Steiner, 2012.
  • Uhrmacher, Bruce. «Uncommon Schooling: A Historical Look at Rudolf Steiner, Anthroposophy, and Waldorf Education», Curriculum Inquiry, 25/4 (1995), p. 381-406.
  • Werner, Uwe y Von Plato, Bodo. «Waldorf education: expansion in the twentieth century», Göbel, Nana y Heuser, Silke (Ed.), Waldorf Education Worldwide, Alemania: Friends of Waldorf Education, 2001, p. 24-33.
  • Yus, Rafael y Malagón, Antonio. (Coord.). «La educación integral: las prácticas Waldorf», Aula de Innovación Educativa, 119 (2003), p. 6-53.