En clase desde la distanciaexperiencias y dificultades del alumnado de secundaria y universitario durante la pandemia de la covid-19

  1. Daniel Calderón Gómez 1
  2. Stribor Kuric Kardelis 1
  3. Anna Sanmartín Ortí 1
  1. 1 Centro Reina Sofía
Journal:
Participación educativa

ISSN: 1866-5097

Year of publication: 2021

Issue Title: Retos de la educación en un curso escolar diferente

Volume: 8

Issue: 11

Pages: 41-58

Type: Article

Abstract

The COVID‑19 pandemic caused domestic lockdowns and encouraged social distancing policies, particularly between March and June 2020, which forced a sudden adaptation of the education system to online learning. In this paper, we get into secondary and university students’ experiences during the strictest lockdown period, focusing on aspects such as the degree of continuation of online education, the level of achievement of academic objectives during this period and the main problems and difficulties perceived to keep up with this new learning environment. Even though most students were able to continue with online educativon, some of the main issues experienced were related to the lack of digital competencies and organizational problems of the online courses, as well as structural (lack of time and space to study) and psychosocial problems (state of mind, focusing abilities, etc.). These difficulties had a distinctive impact on socially and economically vulnerable groups (low classes, foreign population, women and residents in rural areas).

Bibliographic References

  • Abrantes, P. (2021). La educación en tiempos virales: el caso de Portugal. Revista de Sociología de La Educación- RASE, 14, pp. 30–43. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.7203/RASE.14.1.18954
  • Ajenjo, M., & García Román, J. (2019). La persistente desigualdad de género en el uso del tiempo en España. Perspectives Demogràfiques, 14, 1-4. https://doi.org/10.46710/ced.pd.esp.14
  • Bonal, X., & González, S. (2021). Educación formal e informal en confinamiento: una creciente desigualdad de oportunidades de aprendizaje. Revista de Sociología de La Educación-RASE, 14(1), pp. 44–62. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.7203/RASE.14.1.18954
  • Bonnéry, S., & Douat, É. (2020). L’éducation aux temps du coronavirus. La Dispute.
  • Calderón Gómez, D. (2019). Una aproximación a la evolución de la brecha digital entre la población joven en España (2006-2015). Revista Española de Sociología, 28(1), pp. 27-44. https://doi.org/10.22325/fes/res.2018.16
  • Castaño, C., Martín Fernández, J., Vázquez Cupeiro, S., & Martínez Cantos, J. L. (2009). La brecha digital de género: amantes y distantes. In UCM Informes. Universidad Complutense de Madrid.
  • Expósito, C. D., & Marsollier, R. G. (2020). Virtualidad y educación en tiempos de COVID-19. Un estudio empírico en Argentina. Educación Y Humanismo, 22(39), pp. 1-22. h t t p s : / / d o i . o r g / h t t p s : / / d o i . o r g / 1 0 . 1 7 0 8 1 / eduhum.22.39.4214
  • Fundación ANAR. (2020). Fundación ANAR lleva al Congreso la violencia a la infancia y adolescencia durante la pandemia COVID-19.
  • Huang, K.-T., Robinson, L., & Cotten, S. R. (2015). Mind the Emotional Gap: The Impact of Emotional Costs on Students Learning Outcomes. En L. Robinson, S. R. Cotten, J. Schulz, T. M. Hale, & A. Williams (Eds.), Communication and Information Technologies Annual. Digital Distinctions and Inequalities, 10, pp. 121-144. Emerald Group.
  • Jacovkis, J., & Tarabini, A. (2021). COVID-19 y escuela a distancia: viejas y nuevas desigualdades. Revista de Sociología de La Educación-RASE, 14, pp. 85-102. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.7203/RASE.14.1.18525
  • Kuric, S., Calderón, D., & Sanmartín, A. (2021). Educación y brecha digital en tiempos del COVID-19 . Perfiles y problemáticas experimentadas por el alumnado juvenil para afrontar sus estudios durante el confinamiento. Revista de Sociología de La Educación (RASE), 14(1), pp. 63-84. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.7203/RASE.14.1.18265
  • Kuric, S., Sanmartín, A., Ballesteros, J. C., & Calderón, D. (2020). Jóvenes en pleno desarrollo y en plena pandemia. Cómo hacen frente a la emergencia sanitaria. Fad: Centro Reina Sofía sobre adolescencia y juventud. https://doi.org/10.5281/zenodo.4290170
  • López Rupérez, F. (2014). Presentación. Conocimiento, políticas y prácticas educativas. Revista Del Consejo Escolar de Estado, 3(5), pp. 3-4. http://ntic.educacion.es/cee/revista/n5/pdfs/n5pre_ francisco_lopez.pdf
  • Marchesi, Á., Camacho, E., Álvarez, N., Pérez, E. M., & Pérez, A. (2020). Volvemos a clase. El impacto del confinamiento en la educación. Instituto de Evaluación y Asesoramiento Educativo / Fundación SM. Recuperado de: https://www.fundacion-sm.org/investigacion/informevolvemos- a-clase/
  • Martín Criado, E. (2018). Juventud y educación : cuestión de clase. Encrucijadas. Revista Crítica de Ciencias Sociales, 15(1501), pp. 1‑17.
  • Martínez Cantos, J. L., Castaño Collado, C., Escot Mangas, L., & Roquez Díaz, A. (2020). Nuestras vidas digitales: Barómetro de la e-igualdad de género en España. Instituto de la Mujer y para la Igualdad de Oportunidades.
  • Meo, A. I., & Dabenigno, V. (2021). COVID-19 en Argentina . Condiciones materiales la responsabilidad social y la toma de decisiones. Revista de Sociología de La Educación-RASE, 14(1), pp. 103-127. h t t p s : / / d o i . o r g / h t t p : / / d x . d o i . o r g / 1 0 . 7 2 0 3 / RASE.14.1.18221
  • Moré, P. (2020). Cuidados y crisis del coronavirus: el trabajo invisible que sostiene la vida. Revista Española de Sociología (RES), 29(3). https://doi.org/10.22325/fes/res.2020.47
  • Ortiz, I. (2021). Rescatar lo común. Redes de cuidados en España. In S. Milan, E. Treré, & S. Masiero (Eds.), COVID-19 from the Margins: Pandemic Insibilities, Policies and Resistance in the Datafied Society, pp. 253-255. Institute of Network Cultures.
  • Penna, M., Sánchez, M., & Mateos, C. (2020). Desigualdades educativas derivadas del Covid-19 desde una perspectiva feminista: Análisis de los discursos de profesionales de la educación madrileña. Revista Internacional de Educación Para La Justicia Social (RIEJS), 9(3), pp. 157-180.
  • Quintero Rivera, J. J. (2020). El Efecto del COVID-19 en la Economía y la Educación: Estrategias para la Educación Virtual de Colombia. Revista Scientific, 5(17), pp. 280-291. h t t p s : / / d o i . o r g / 1 0 . 2 9 3 9 4 / s c i e n t i f i c . i s s n . 2 5 4 2 - 2987.2020.5.17.15.280-291
  • Quiroz, C. (2020). Pandemia Covid-19 e Inequidad Territorial: El Agravamiento de las Desigualdades Educativas en Chile. Revista Internacional de Educación Para La Justicia Social, 9(3), pp. 1-6.
  • Reyes, Barrera, D. M., León Andrade, M., & Rosas Vargas, R. (2020). Educación en línea y desigualdad a partir de la contingencia de COVID-19: percepción de estudiantes de la licenciatura en desarrollo regional. En Factores Críticos y Estratégicos En La Interacción Territorial: Desafíos Actuales Y Escenarios Futuros.
  • Rujas, J., & Feito, R. (2021). La educación en tiempos de pandemia: una situación excepcional y cambiante. Revista de Sociología de La Educación-RASE, 14(1), pp. 4-13. https://doi.org/10.7203/RASE.14.1.20273
  • Sanmartín, A., Ballesteros, J. C. J. C., Calderón, D., & Kuric, S. (2020). De puertas adentro y de pantallas afuera. Jóvenes en confinamiento. Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud, Fad. https://doi.org/10.5281/zenodo.4054836
  • Sevilla, A., Sainz, J., & Marcen, M. (2020). Existen riesgos en la reapertura de los centros educativos, pero mantenerlos cerrados agrava las desigualdades de oportunidades por nivel socio-económico. Nada Es Gratis.
  • Trujillo Sáez, F., Fernández Navas, M., Montes-Rodríguez, R., Segura Robles, A., Alaminos Romero, F. J., & Postigo-Fuentes, A. Y. (2020). Panorama de la educación en España tras la pandemia de COVID-19: la opinión de la comunidad educativa. Fad. https://doi.org/10.5281/zenodo-3878844