En los márgenes de la ficciónfunciones de las notas a pie de página en los relatos de Borges

  1. Ariza Trinidad, Eva 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revue:
Dicenda: Estudios de lengua y literatura españolas

ISSN: 0212-2952 1988-2556

Année de publication: 2020

Número: 38

Pages: 63-77

Type: Article

DOI: 10.5209/DICE.70151 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Dicenda: Estudios de lengua y literatura españolas

Objectifs de Développement Durable

Résumé

One of the most remarkable features of Jorge Luis Borges’s narrative is his peculiar use of paratextuality, footnotes in particular. These usually relate to Borges’s fictionalization process — alternating real and fictional cultural referents — or to the aim of reinforcing the verisimilitude of the essay-like texts which the author recreates in his short stories. The analysis of these and other roles — seldom studied in literary theory and criticism —, such as the creation of semantic and syntactic isotopies as well as of hints, shows Jorge Luis Borges’s narrative prowess, which makes good use of the liminal character of these paratexts and develops through them resources that necessarily contribute to the shaping of the stories.

Références bibliographiques

  • Arbola, Lizandro, “Ovillos críticos y laberintos (para)textuales: la nota inasible de Borges”, Romance notes, Vol. 53, Issue 2, Carolina, University of North Carolina, 2013, pp. 193-201.
  • Bacon, Francis, Ensayos (traducción de Luis Escolar Bareño), Buenos Aires, Aguilar (Biblioteca de iniciación filosófica), 1973.
  • Barthes, Roland, “Introducción al análisis estructural de los relatos”, en VV. AA., Análisis estructural del relato, Buenos Aires, Editorial Tiempo Contemporáneo, 1970, pp. 9-43.
  • Borges, Jorge Luis, “Los dos reyes y los dos laberintos”, en Obras completas (1941-1960), Barcelona, Círculo de Lectores, 1992, p. 200.
  • Borges, Jorge Luis, Cuentos completos, Barcelona, Lumen (Palabra en el tiempo), 2011a.
  • Borges, Jorge Luis, Textos recobrados (1931-1955), Barcelona, Random House Mondadori (Debolsillo, Contemporánea), 2011b.
  • Borges, Jorge Luis, “Los dos reyes y los dos laberintos”, en El Aleph, Debolsillo, Barcelona, 2012, pp. 169, 170.
  • Blüher, Carl Alfred, “Génesis y desarrollo de los procedimientos narrativos en la obra literaria de Jorge Luis Borges”, en Karl Alfred Blüher y Alfonso de Toro (eds.), Borges: variaciones interpretativas sobre sus procedimientos literarios y bases epistemológicas, Madrid, Vervuert/Iberoamericana, 1995, pp. 119-132.
  • Campra, Rosalba, Territorios de la ficción. Lo fantástico, Sevilla, Renacimiento, 2008.
  • Elbanowski, Adam, “Del margen al texto. Las notas en la obra de Jorge Luis Borges”, THESAURUS, tomo LI, núm. 3, pp. 487-516, Centro Virtual Cervantes, 1996.
  • Fuente: http://cvc.cervantes.es/lengua/thesaurus/pdf/51/TH_51_003_087_0.pdf [último acceso: 04/01/2015].
  • Genette, Gérard, Umbrales (traducido por Susana Lage), Argentina, Siglo XXI, 2001.
  • Gómez López Quiñones, Antonio, “En los márgenes de Borges: las notas a pie de página en ‘Deutsches Requiem’ y ‘Pierre Menard’”, en Variaciones Borges 12, Gaithersburg, Ediciones Hispamérica, 2001, pp. 135-165.
  • Molloy, Sylvia, “La salteada erudición”, en Las letras de Borges y otros ensayos, Rosario (Argentina), Beatriz Viterbo Editora, 1999, pp. 153-163.
  • Rastier, François, “Sistemática de las isotopías”, en A. J. Greimas (dir.), Ensayos de semiótica poética (traducción de Carmen de Fez y Asunción Rallo), Barcelona, Editorial Planeta, 1976, pp. 107-140.