El miniensayo y su didácticaescribir en las distintas disciplinas

  1. Agosto Riera, Silvia Eva 1
  2. Ortiz Aguirre, Enrique 1
  3. Hilario Silva, Pedro 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Zeitschrift:
Lenguaje y textos

ISSN: 1133-4770 2530-0075

Datum der Publikation: 2021

Nummer: 53

Seiten: 19-29

Art: Artikel

DOI: 10.4995/LYT.2021.15547 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Lenguaje y textos

Ziele für nachhaltige Entwicklung

Zusammenfassung

The genre “miniensayo” offers multiple didactic possibilities to work on the writing of an argumentative text in various subjects of the curriculum, both humanistic -History, Spanish Language and Literature, Universal Literature-, and scientific -Biology and Physics, among others. The written production of this academic genre requires concrete thinking in order to present the arguments with precision and brevity, focusing a thesis that must be defended with solid arguments. The production of argumentative texts constitutes a fundamental skill both for academic life and for daily life and has a central importance in the formation of citizens, therefore, it must be approached in the different disciplines and fields of knowledge. The curriculum thus confirms the transversality of the argumentation in the different disciplines and educational levels, and this genre is proposed, taking into account its hybrid nature and its superstructural, macrostructural and microstructural condition, as an example par excellence to articulate it from a procedural and epistemic conception of academic writing. The didactics of the mini-essay constitutes a central pillar in the training of both students and teachers, as well as a cross-cutting and interdisciplinary response of the first order.

Bibliographische Referenzen

  • Adam, J. M. (1992). Los textos: tipos y prototipos. Relato, descripción, argumentación, explicación, diálogo. París: Nathan.
  • Agosto Riera, S.E. y Gonzalo, J. M. (2020). "La redacción de un miniensayo en la asignatura de Historia". En Mateo, T., Uribe, G., Autor y Álvarez, T. (coords.) El miniensayo y su didáctica. Escribir en las materias del currículum Madrid: Octaedro.
  • Agosto Riera, S.E., Mateo Girona, T y Uribe Álvarez, G. (2019). "Formación de profesores en el proceso de escritura en las materias de Secundaria: la redacción de un miniensayo". Actas del XX Congreso Internacional de Didáctica de la Lengua y la Literatura. Bilbao. Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco.
  • Agudelo, J. y Arias, D. (2020). El miniensayo en el programa de Física. En Mateo, T., Uribe, G., Autor y Álvarez, T. (coords.) El miniensayo y su didáctica. Escribir en las materias del currículum (1º ed. pp.111-124). Madrid: Octaedro.
  • Álvarez, T. y Ramírez, R. (2006) "Teorías o modelos de producción de textos en la enseñanza y el aprendizaje de la escritura". En Didáctica (Lengua y Literatura), 18, pp. 29-60
  • Angulo, N. (2013). "La cita en la escritura académica". En Innovación Educativa, 13, pp. 95-116.
  • Arce, A. y Mateo, T. (2020) Proceso (y productos) en la redacción de un miniensayo en la especialidad de LCL del Máster de Formación del Profesorado de Secundaria en Mateo, T., Uribe, G., Autor y Álvarez, T. (coords.) El miniensayo y su didáctica. Escribir en las materias del currículum (1º ed. pp.125-134). Madrid: Octaedro.
  • Bassols, M. y Torrent, A. (2003). Modelos textuales. Teoría y Práctica. Barcelona: Octaedro.
  • Bautista, K. (2020). El miniensayo en el programa de Biología en Mateo, T. Uribe, G. Autor y Álvarez, T. (coords.) El miniensayo y su didáctica. Escribir en las materias del currículum (1º ed, pp.97-110). Madrid: Octaedro.
  • Bazerman, C., Little, J., Bethel, L., Chavkin, T., Fouquette, D., y Garufis, J. (2016). Escribir a través del Currículum: una guía de referencia. Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba.
  • Carlino, P. (2004). Se aprende muy diferente una materia si se lee y escribe sobre sus temas. En Serrano, S. y Mostacero, R. La escritura académica en Venezuela: investigación, reflexión y propuestas. Mérida (Venezuela): Universidad de Los Andes.
  • Decreto 48/2015, de 14 de mayo, del Consejo de Gobierno, por el que se establece para la Comunidad de Madrid el currículo de la Educación Secundaria Obligatoria (2015). Boletín oficial de la Comunidad de Madrid, 20 de mayo de 2015, 10 a 309. http://www.madrid.org/wleg_pub/secure/normativas/contenidoNormativa.jsf?opcion=VerHtml&nmnorma=8934&cdestado=P#no-back-button
  • DIDACTEXT, Grupo (2015). "Nuevo marco para la producción de textos académicos". Revista Didáctica Lengua y Literatura, 27, 219-254. https://doi.org/10.5209/rev_DIDA.2015.v27.50871
  • Hernández-Navarro, F. y Castelló, M. (2014). Innovación Educativa, vol. 14, número 65, pp.71-80.
  • Hilario, P. (2020). "La redacción de un miniensayo en la asignatura de Lengua Castellana y Literatura". En Mateo, T. Uribe, G. Autor y Álvarez, T. (coords.) El miniensayo y su didáctica. Escribir en las materias del currículum (1º ed.pp. 67-80). Madrid: Octaedro.
  • Mateo, T., Uribe, G., Agosto Riera, S.E. y Álvarez, T. (coords.). (2020). El miniensayo y su didáctica. Escribir en las materias del currículum. Madrid: Octaedro.
  • Navarro, F. (2016)"El movimiento Escribir a través del Currículum y la investigación y la enseñanza de la escritura en Latinoamérica", en Bazerman, C. et al. Escribir a través del Currículum: una guía de referencia. Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba, pp. 38-48.
  • Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato (2015). Boletín oficial del Estado, 3 de enero de 2015, 169 a 546. https://www.boe.es/boe/dias/2015/01/03/pdfs/BOE-A-2015-37.pdf
  • Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales (2007). Boletín oficial del Estado, de 30 de octubre de 2007, 44037 a 44048 https://www.boe.es/eli/es/rd/2007/10/29/1393/con
  • Uribe, G., Zambrano, J. D y Camargo, Z. (2020). Estrategias para la escritura del miniensayo, en Mateo, T. Uribe, G., Autor y Álvarez, T. (coords.) El miniensayo y su didáctica. Escribir en las materias del currículum (1º ed, pp.39-54). Madrid: Octaedro.
  • Van Dijk, T. (1992). La ciencia del texto. Un enfoque interdisciplinario. Barcelona: Paidós.
  • Vásquez, F. (2016). "El miniensayo". Las claves del ensayo. Bogotá: Kimpres, pp. 57-60.
  • Zambrano-Valencia, J. y Caro, M. (2020). "¿Qué es un miniensayo?". En T. Mateo, G. Uribe, S. Agosto, y T. Álvarez (coords.) El miniensayo y su didáctica: escribir en las materias del currículum. Madrid: Octaedro. 21-26.