Intervención musicoterapéutica en un caso de trastorno del aprendizaje no verbal

  1. Toboso Ontoria, Susana 1
  2. Pérez López, Concepción 2
  1. 1 Universidad Autónoma de Madrid
    info

    Universidad Autónoma de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01cby8j38

  2. 2 Centro Universitario Cardenal Cisneros
Aldizkaria:
Pulso: revista de educación

ISSN: 1577-0338 2445-2866

Argitalpen urtea: 2019

Zenbakia: 42

Orrialdeak: 33-50

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Pulso: revista de educación

Laburpena

The report presented herein is grounded on the assessment of a case study analysed for four months in a school of the Region of Madrid. It consists in the application of a process of musicotherapy to a student of primary school affected by Non-Verbal Learning Disorder (NLD). The aims of this study have been the following: to analyse the influence of musicotherapy on the development of routine and sequential behaviours; to test if the musical action boosters the non-verbal communication of the student; and to understand if it helps the development of social abilities and self-esteem. Thanks to the qualitative research offered by this case study, this report determines that musicotherapy might help children affected by NLD to develop routine behaviours and improve self-esteem as it happened in the case analysed. Moreover, this research has demonstrated that musicotherapy favours non-verbal communication through the use of music, an aspect that might be applied to other contexts and situations.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Akoschky, J.; Alsina, P.; Díaz, M. y Giráldez, A. (2008). La música en la escuela infantil (0-6). Barcelona: Graó.
  • American Psychiatric Association (2014). Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales (DSM-5), 5ª Ed. Madrid: Editorial Médica Panamericana.
  • Bruscia, K. (1999). Modelos de improvisación en musicoterapia, Vitoria-Gasteiz: AgrupArte.
  • Castro E.S., Bocanegra K., Garzón G., González A., Hernández H., Maldonado H., Pachón S., Simbaqueba A., Triana D.M. (2013). Análisis bibliométrico sobre la inclusión de niños, niñas y adolescentes con discapacidad haciendo uso de la música como herramienta central. Revista Ciencias de la Salud, 11 (1), 45-58.
  • Chapin H., Jantzen K., Scott Kelso J.A., Steinberg F., Large E. (2010). Dynamic Emotional and Neural Responses to Music Depend on Performance Expression and Listener Experience. PLoS ONE 5(12). Recuperado en: http://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.0013812
  • Del Olmo, MJ (2006). Musicoterapia y Síndrome de Rett. Música, Terapia y Comunicación, 26, 27-34.
  • Díaz, M. y Giráldez, A. (Coords.). (2007). Aportaciones teóricas y metodológicas a la educación musical. Barcelona: Graó.
  • García-Nonell, C.; Rigau-Ratera, E.; Artigas-Pallarés, J. (2006). Perfil neurocognitivo del trastorno de aprendizaje no verbal. Revista de Neurología 43 (5), 268-274.
  • Geretsegger M., Elefant C., Mössler K.A., Gold C. (2014). Music therapy for people with autism spectrum disorder. Cochrane Database of Systematic Reviews, Issue 6. Art. No.: CD004381. DOI: 10.1002/14651858.CD004381.pub3.
  • Gfeller, K.E. (1984). Prominent theories in learning disabilities and implications for music therapy methodology. Music Therapy Perspectives, 2, 9-13.
  • Gold C, Wigram T, Elefant C. (2006). Musicoterapia para el Trastorno de Espectro Autista (Revisión Cochrane traducida). En: La Biblioteca Cochrane Plus, 2007. Número 4. Oxford: Update Software Ltd. Recuperado de: http://www.sld.cu/galerias/pdf/sitios/mednat/musicoterapia_para_el_trastorno_de_espectro_autista.pdf (Traducida de The Cochrane Library, 2007 Issue 4. Chichester, UK: John Wiley & Sons, Ltd.).
  • González Muñoz, D. (2016). TANV. Trastorno de Aprendizaje No Verbal. Madrid: Editorial EOS.
  • Jarque, J. (2015). Trastorno de aprendizaje no verbal. Guía básica para familias y educadores. 3ª Ed. Madrid: Editorial CCS.
  • Luna, J.M. (2012). Musicoterapia aplicada al síndrome de West, un caso práctico. En Martí, P. y Mercadall, M. (Coord.), Música, Musicoterapia y Discapacidad (pp. 83-92). Barcelona, Editorial Médica Jims.
  • Mercadal-Brotons M. y Martí P. (2008). Manual de musicoterapia en geriatría y demencias. Barcelona: Monsa-Prayma.
  • Nordoff, P. y Robbins, C. (1983). Music Therapy in Special Education. (2ª edición). Nueva York: John Day Co.
  • Pérez Eizaguirre, M., Salinas, F., Del Olmo, Mª J. (2015). Musicoterapia en el aula: estudio sobre su uso en Educación Secundaria Obligatoria. Pulso. Revista de Educación, 38, 107-128.
  • Reid, D., Hill, B., Rawers, R. y Montegar, C. (1975). The use of contingent music in teaching social skills to a nonverbal hyperactive boy. Journal of Music Therapy, 12(I), 2-18. Recuperado en: http://jmt.oxfordjournals.org/content/12/1/2.full.pdf+html
  • Riaño, E. y Díaz, M. (Coords.). (2010). Fundamentos musicales y didácticos en Educación Infantil. Santander: PUbliCan.
  • Rigau-Ratera, E., García-Nonell, C. y Artigas-Pallarés, J. (2004). Características del trastorno de aprendizaje no verbal. Revista de Neurología, 38 (Supl 1), S33-S38.
  • Ruiz, E. (2016). Expresión musical en Educación Infantil. Madrid: CCS.
  • Sarget, Mª A. La música en la educación infantil. Estrategias cognitio-musicales. Revista de la Facultad de Educación de Albacete 18, 197-209.
  • Stake, R. E. (1998). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.
  • Talavera, P. y Gértrudix , F. (2016). El uso de la musicoterapia para la mejora de la comunicación de niños con Trastorno del Espectro Autista en Aulas Abiertas Especializadas. Revista Complutense de Educación Vol. 27 Núm. 1. 257-284.
  • Toboso, S. y Morales, A. (2017). Música, cuerpo y movimiento en la Educación Infantil. Recursos y materiales de aplicación. En Cremades, R. (Coord.). Desarrollo de la expresión musical en Educación Infantil (pp.23-43). Madrid: Paraninfo.
  • Wigram, T.; Pedersen, I. N. y Bonde, L. O. (2005). Guía completa de musicoterapia. Vitoria-Gasteiz: AgrupArte.