El impacto del flat design en el reconocimiento de marcas automovilísticas

  1. Bonales Daimiel, Gema 1
  2. Mañas Viniegra, Luis 1
  3. Jiménez Gómez, Isidro 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Grafica: documents de disseny gràfic = documentos de diseño gráfico = journal of graphic design

ISSN: 2014-9298

Year of publication: 2021

Volume: 9

Issue: 18

Pages: 105-113

Type: Article

DOI: 10.5565/REV/GRAFICA.205 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDDD editor

More publications in: Grafica: documents de disseny gràfic = documentos de diseño gráfico = journal of graphic design

Abstract

Flat design is a new trend born from web design. It combines aesthetics with functionality with the goal to improve how people remember the graphics through the simplification of the shapes and colors. This research analyzes how this trend influences the cognitive perception that youngsters have towards the car logos. This research leveraged an online drawing tool to compile 45 drawings made by university scholars between 20 and 30 years old. All of them were Spanish and were studying biological science, health, social science and arts. Results show that the graphic marks that were better represented were those graphically simplest.

Bibliographic References

  • Balmer, J. M. T. (2001). Corporate identity, corporate branding and corporate marketing - Seeing through the fog. European Journal of Marketing, 35(3/4), 248-291. https://doi.org/10.1108/03090560110694763
  • Brandemia. (2017). Citröen celebra su centenario con un diseño que homenajea su logo original. shorturl.at/atyR3
  • Chaves, N. y Belluccia, R, (2003) La marca corporativa. Barcelona: Paidós.
  • Costa, J. (2004). La imagen de marca: Un fenómeno social. Barcelona: Paidós Ibérica, S.A.
  • Egido, A. (2019). El top of mind de la automoción. ipmark. https://tinyurl.com/y3mzmsat
  • El Motor. (2021). La gran evolución de los logotipos de las marcas de coches. El País. https://tinyurl.com/y3hwcohr
  • Europa Press. (2017). Seat Ibiza y Renault Mégane, coches más populares en España y Renault, Citroën y Seat, marcas preferidas. Economista.es. shorturl.at/qFO89
  • Fernández, A. R. (2019). El legado de la Bauhaus en la identidad visual gráfica de las organizaciones: ideología de lo plano y flat design. Pensar la publicidad, 13, 65-85. https://doi.org/10.5209/pepu.65020
  • García, F., Llorente, C. y García, M. L. (2010). La construcción globalizada del logo-símbolo y la globalización de la marca a través del mismo, Historia y Comunicación Social, 15. 125-148. http://hdl.handle.net/10637/5281
  • González, J., (2002). Identidad visual corporativa. Madrid: Síntesis.
  • Gu, B. T. y Yu, M. (2016). East Meets West on Flat Design: Convergence and Divergence in Chinese and American User Interface Design. Technical Communication, 63(3), 231-247.
  • Hontanilla, B. (2020). El papel de la tipografía en la percepción de una marca. Gráfica, 8(16), 11-20. https://doi.org/10.5565/rev/grafica.158
  • IAB SPAIN. (2017). Automoción, un sector con grandes números en marketing digital. https://iabspain.es/automocion-un-sector-con-grandes-numeros-en-marketing-digital/
  • Infoadex. (2019). Estudio Infoadex 2019. shorturl.at/aoB28
  • Mañas-Viniegra, L., Santos-Silva, D. y Liberal-Hormaechea, S. (2020). The Visual-Digital Identity of Corporate Brands: A Study of Neuromarketing in Young People from Spain and Portugal. Trípodos, 48, 151-167. https://doi.org/10.51698/tripodos.2020.48p135-151
  • Miller, D., Merrilees, B. y Yakimova, R. (2014). Corporate Rebranding: An Integrative Review of Major Enablers and Barriers to the Rebranding Process. International Journal of Management Reviews, 16, 265-289. https://doi.org/10.1111/ijmr.12020
  • Millward Brown. (2003). Los jóvenes españoles y sus marcas. shorturl.at/asvV7
  • Morson, S. (2013). Learn Design for IOS Development. Apress: Nueva York.
  • Notteboom, T., Satta, G. y Parola, F. (2020). Brand strategies of container shipping lines following mergers and acquisitions: carriers’ visual identity options. Maritime Economics Logistics. https://doi.org/10.1057/s41278-020-00176-1
  • Sánchez, J. y Pintado, T. (2009). Imagen Corporativa. Madrid: ESIC.
  • Subiela, B. (2013). El papel simbólico de la tipografía en el diseño de logotipos: el caso de Audi. Sphera Publica, 13(1), 28-56.
  • Villafañe, J. (1999). La gestión profesional de la imagen corporativa. Madrid: Pirámide.
  • Wu L., Lei T., Li J., Li B. (2015). Skeuomorphism and Flat Design: Evaluating Users’ Emotion Experience in Car Navigation Interface Design. In A. Marcus (ed.), Design, User Experience, and Usability: Design Discourse. Lecture Notes in Computer Science (pp. 567-575). Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-20886-2_53