Los mosaicos de plumas del Museo Nacional de Ciencias Naturalesuna colección de “curiosidades del arte”
- Ramos-Lugo, Óscar 1
- Plaza Beltrán, Marta 1
- Rivas López, Jorge 1
-
1
Universidad Complutense de Madrid
info
ISSN: 0004-0428, 1988-8511
Ano de publicación: 2021
Tomo: 94
Número: 375
Páxinas: 261-280
Tipo: Artigo
Outras publicacións en: Archivo español de arte
Resumo
At the National Museum of Natural Sciences, one of the least known and most unique collections within its extensive cultural holdings are 57 feather mosaics on paper. The Museum incorporated, from its beginnings as a Royal Cabinet in the 18th century, not only Natural History collections but all kinds of curious objects related to art and folklore from places like Asia and America. From the 16th century on, the subjects and formats of aboriginal American feather art were reinterpreted. With new religious topics, these works were produced in monasteries by indigenous craftsmen, being highly valued in Europe where they may have influenced specific productions of secular themes, created by local artisans. This paper presents the style of mosaics made in Eger, which reached its greatest extension in Europe during the 19th century. The relationship between folklore and Ornithology was its model and identity, which came to an end at the beginning of the last century.
Información de financiamento
Este trabajo se ha realizado en el marco del Proyecto HAR2017-82894-P (MCIU-AEI/FEDER, UE).Financiadores
-
Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades
- HAR2017-82894-P
Referencias bibliográficas
- Aguirre, Emiliano (2015): “Tesoro singular en el Museo Nacional de Ciencias Naturales: La colección iconográfica de Berkhey”. En: Soraya Peña de Camus, (ed.): Naturalezas ilustradas. La colección Van Berkhey del Museo Nacional de ciencias Naturales (Catálogo). Madrid: Museo Nacional de Ciencias Naturales, pp. 7-11.
- Amezaga, Mercedes (2006): “Restauración de plumería sobre tejido en el Museo de América: aplicación de nuevas tecnologías”. En: Anales del Museo de América, Vol. 14. Madrid: Ministerio de Cultura y Deporte, pp. 381-406.
- Amezaga, Mercedes (2008): “Restauración del Cuadro-Mosaico de plumas sobre cobre y papel: La Inmaculada Concepción. Museo de América de Madrid”. En: Akobe, 9, Vitoria-Gasteiz, pp. 65-69.
- Bartolomé, Fernando, R. (2008): “Un conjunto de arte plumario mexicano en Manurga (Álava)”. En: Sancho el Sabio, 28, Vitoria-Gasteiz, pp. 157-169.
- Becker, Colleen (2017): “Kunst fürs Volk: Genre Painting as Mass Culture in Nineteenth-Century Germany,” En: Irish Journal for Culture, Arts, Literature and Language: Vol. 2, Iss. 1, Dublín, Article 8. En: < https://arrow.tudublin.ie/priamls/vol2/iss1/8> [14 agosto 2020]
- Berlin, Heinrich (1967): “Relaciones artísticas internacionales”. En: Anales del Instituto de Arte Americano e Investigaciones Estéticas, 20, Buenos Aires, pp. 29-52.
- Calatayud, María de los Ángeles (1987): Catálogo de documentos del Real Gabinete de Historia Natural (1752-1786). Fondos del Archivo del Museo Nacional de Ciencias naturales. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Museo Nacional De Ciencias Naturales.
- Fernández de los Ríos, Ángel (1850): “Adarga de la Armería de Madrid”. En: Semanario Histórico Español. Lectura de las familias. Enciclopedia popular, 26. Madrid: D. G. Alhambra, pp. 201-202.
- Gál, Erika (2015): “Fine feathers make fine birds: the exploitation of wild birds in medieval Hungary”. En: Szöke, Béla M. (ed.): ANTÆUS, Communicationes ex Instituto Archaeologico Academiae Scientiarum Hungaricae, 33. Budapest: Hungarian Academy of Sciences, pp. 345-368. En: [consulta 18 abril 2021]
- Gockerell, Nina (1978): “Federbilder aus dem Egerland”. En: Weltkunst, 20, Múnich, pp. 2302-2303.
- Gomis, Alberto / Peña de Camus, Soraya (eds.) (2011): Hace 100 años: El Museo estrenó sede (1910-2010) (Catálogo). Madrid: Madrid: Museo Nacional de Ciencias Naturales.
- González-Alcalde, Julio (2012): “Mobiliario, piedras bezoares e instrumentos científicos: testimonios de la cultura material del Real Gabinete de Carlos III”. En: Sánchez-Almazán, Javier (coord.): Pedro Franco Dávila (1711-1786): De Guayaquil a la Royal Society. La época y la obra de un ilustrado criollo. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, pp. 273-312.
- Gradl, Heinrich (1867): “Die Federbilder in Eger”. En: Mitteilungen des Vereines für Geschichte der Deutschen in Böhmen, 5, Praga, pp. 207-209.
- Heimrath, Ralf / Ullmann-Süss, Johanna (2005): Gefiederte Blätter. Egrische Federbilder. Nabburg: Oberpfälzer Freilandmuseum Neusath-Perschen.
- Hevers, Jürgen (2008): Historische Vogelschau. Vogelkästen und Federbilder. Braunschweig: Staatliches Naturhistorisches Museum.
- John, Alois (1896): “Egerländer Volkskunst”. En: Zeitschrift für österreichische Volkskunde, II, Viena, pp. 289-295.
- John, Alois (1917): “Die Federbilder. Ein erloschener Zweig Egerländer Volkskunst”. En: Werke der Volkskunst, 3. Viena: pp. 7-10.
- López, Inmaculada (2016): “Una introducción al dibujo científico”. En: Cabezas, Lino / López, Inmaculada (coords.): Dibujo científico: arte y naturaleza, ilustración científica, infografía, esquemática. Madrid: Catedra, pp. 13-42.
- Martínez de Alegría, Fernando / Mora, Concepción (2000): “Objetos de «arte plumario» del Museo Nacional De Antropología”. En: Mora, Concepción (coord.): Anales del Museo Nacional de Antropología, VII. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, pp. 191-230.
- Morales, Alfredo J. (2012): “Un San Jerónimo de arte plumaria en el convento de San José de Sevilla”. En: Laboratorio de Arte, 24, I, Sevilla, pp. 215-223.
- Müller, Josef (1988): “Egerer Federbilder”. En: Schreiner, Lorenz (ed.): Eger un das Egerland. Volkskunst und Brauchtum. Viena-Múnich: Langen Müller, pp. 299-304.
- Muñoz, Santiago (2006): “El ‘Arte Plumario’ y sus múltiples dimensiones de significación. La Misa de San Gregorio, Virreinato de la Nueva España, 1539”. En: Historia Crítica, 31, Bogotá, pp. 121-149.
- Naumann, Johann F. (1815): Taxidermie oder die Lehre, Thiere aller Klassen am einfachsten und zweckmässigsten für Kabinette aufzustopfen und aufzubewahren. Halle: Hemmerde und Schwetschke.
- Naumann, Johann F. (1840): Taxidermie oder die Lehre, Thiere aller Klassen am einfachsten und zweckmässigsten für Naturaliensammlungen aufzustopfen und aufzubewahren. Halle: C. A. Schwetschke und Sohn.
- Ortiz, Teresa (2006): “The Feather Adarga of Philip II and the Escorial Miter”. En: Nuevo Mundo Mundos Nuevos, Colloques, mis en ligne le 25 janvier 2006. En: < https://journals.openedition.org/nuevomundo/1468?lang=en> [consulta 18 abril 2021]
- Rodríguez, Pilar (2019): “La biblioteca del Museo Nacional de Ciencias Naturales”. En: Doadrio, Ignacio / Sánchez- Almazán, Javier I. / Araujo, Rafael (eds.): Las Colecciones del Museo Nacional de Ciencias Naturales: Investigación y Patrimonio. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, pp. 424-447.
- Sagaste, Delia (2005): “Oriente en Madrid: Las Colecciones Asiáticas del Museo Nacional de Artes Decorativas y del Museo Nacional de Antropología. Estado de la cuestión”. En: Artigrama, 20, Zaragoza, pp. 473-485.
- Sagaste, Delia (2009): “Naturam et artem sub uno tecto. Las colecciones pictóricas del ilustrado Pedro Franco Dávila” (1711-1786)”. En: Artigrama, 24, Zaragoza, pp. 391-411.
- Sánchez-Almazán, Javier I. (2012): “Los tres mundos de Pedro Franco Dávila, primer director del Real Gabinete de Historia Natural. Viaje a lo largo de un siglo”. En: Sánchez-Almazán, Javier I. (coord.): Pedro Franco Dávila (1711- 1786): De Guayaquil a la Royal Society. La época y la obra de un ilustrado criollo. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, pp. 23-145.
- Sánchez-Almazán, Javier I. / Araujo, Rafael / Navas, Alfonso/Martín, Carolina (2019): “Breve historia del Museo Nacional de Ciencias Naturales”. En: Doadrio, Ignacio / Sánchez-Almazán, Javier I. / Araujo, Rafael (eds.): Las Colecciones del Museo Nacional de Ciencias Naturales: Investigación y Patrimonio. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, pp. 47-77.
- Sánchez Chillón, Begoña (2012): “La colección mineralógica de Pedro Franco Dávila”. En: Sánchez-Almazán, Javier I. (coord.): Pedro Franco Dávila (1711-1786): De Guayaquil a la Royal Society. La época y la obra de un ilustrado criollo. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, pp. 175-201.
- San Pío, María de (2012): “La colección de historia natural de Johannes le Francq van Berkhey”. En: Acción Cultural española (ed.): La naturaleza como inspiración. Dibujos y grabados de la colección Van Berkhey (Catalogo). Madrid: AC/E, CSIC, pp. 21-53.
- Schmidt, Leopold (1977): Alte Volkskunst aus dem Egerland. (Catálogo). Viena: Österreichische Museum für Volkskunde.
- Schwager, Helmut (1988): “Das Archivwesen der ehemals freien Reichsstadt Eger”. En: Schreiner, Lorenz (ed.): Eger un das Egerland. Volkskunst und Brauchtum. Viena-Múnich: Langen Müller, pp. 632-643.
- Van den Elzen, Renate & Hutterer, Rainer. (2010): “Bird relief pictures - rare archival materials bridging arts, books and collections”. En: Proceedings 5th International. Meeting. European Bird Curators. Viena, pp. 273-288. En: [consulta 18 abril 2021]
- Vergés, Mónica / Parejo, Manuel (2019): “El Archivo histórico”. En: Doadrio, Ignacio / Sánchez-Almazán, Javier / Araujo, Rafael (eds.): Las Colecciones del Museo Nacional de Ciencias Naturales: Investigación y Patrimonio. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, pp. 397-423.