Uso de rúbricas en educación superior y evaluación de competencias

  1. Leticia Concepción Velasco-Martínez 1
  2. Juan Carlos Tójar Hurtado 1
  1. 1 Universidad de Málaga
    info

    Universidad de Málaga

    Málaga, España

    ROR https://ror.org/036b2ww28

Revista:
Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

ISSN: 1989-6395 1138-414X

Año de publicación: 2018

Volumen: 22

Número: 3

Páginas: 183-208

Tipo: Artículo

DOI: 10.30827/PROFESORADO.V22I3.7998 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

Competency-based learning has produced a transformation of higher education to meet the current demands of training. The use of rubric at universities is considered an innovative teaching tool that promotes a competency evaluation for both students and professors. However, there’s still not a solid field of knowledge to provide evidence of the rubric use made by educators as skills evaluation tool. In this paper, 59 rubrics by several educators and three Spanish universities were analyzed. The comparative analysis lets us know how professors are using rubrics to evaluate or not competencies. Moreover, the type of tasks for its use is considered, as well as technical and pedagogical aspects that professors include in its design. The results show that competency-based learning is not yet integrated into usual teaching practice, and there are relevant gaps in the design and use of rubrics for evaluation. Furthermore, the conclusions can identify training needs of faculty to use rubrics to evaluate competencies.

Referencias bibliográficas

  • Alsina, J. (2013). Rúbricas para la evaluación de competencias. Barcelona: ICE y Ediciones Octaedro.
  • Andrade, H., y Valtcheva, A. (2009). Promoting learning and achievement through selfassessment. Theory Into Practice, 48(1), 12–19. DOI:10.1080/00405840802577544.
  • ANECA (2013). Guía de apoyo para la redacción, puesta en práctica y evaluación de los resultados del aprendizaje. Madrid: ANECA.
  • Biggs, J.B. (2005). Calidad del aprendizaje universitario. Madrid: Narcea.
  • Biggs, J.B. y Tang, C. (2007). Teaching for Quality Learning at University. Maidenhead: Open University Press.
  • Bharuthram, S. (2015). Lecturers' Perceptions: The Value of Assessment Rubrics for Informing Teaching Practice and Curriculum Review and Development. Africa Education Review, 12(3), 415-428.
  • Blanco, A. (2008). Las rúbricas: un instrumento útil para la evaluación de competencias. En L. Prieto (Coord.). La enseñanza universitaria centrada en el aprendizaje (171-188). Barcelona: Octaedro/ICE Universidad de Barcelona.
  • Brookhart, S.M. (2013). How to Create and Use Rubrics for Formative Assessment and Grading. Alexandria, VA: ASCD.
  • Bujan, K, Rekelde, I. y Aramendi, P. (2011). La evaluación de competencias en la Educación Superior. Las rúbricas como instrumento de evaluación. Sevilla: MAD.
  • Cano, E. (2015). Las rúbricas como instrumento de evaluación de competencias en educación superior: ¿uso o abuso? Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 19(2), 265-280.
  • Cebrián, M. (2014). Evaluación formativa con e-rúbrica: aproximación al estado del arte. Revista de Docencia Universitaria, 12(1), 15-2.
  • Cebrián, M., Serrano, J. y Ruiz, S. (2014). Las eRúbricas en la evaluación cooperativa del aprendizaje en la Universidad. Comunicar, 43. DOI: 10.3916/C43-2014-15
  • Corominas, A. y Sacristán, V. (2011). Las encrucijadas estratégicas de la universidad pública Española. Revista de Educación, 355, 57-81.
  • Dawson, P. (2017). Assessment rubrics: towards clearer and more replicable design, research and practice. Assessment & Evaluation in Higher Education, 42(3), 347-360. DOI: 10.1080/02602938.2015.1111294
  • Díaz-Barriga, F. y De la Cruz, G. (2011). Rúbricas en la evaluación de competencias y aprendizaje complejo. Alcances y restricciones en educación superior. En Bujan, K, Rekelde, I. y Aramendi, P., La evaluación de competencias en la Educación Superior. Las rúbricas como instrumento de evaluación (9-12), Sevilla: MAD.
  • Escudero, J.M. (2009). Las competencias profesionales y la formación universitaria: posibilidades y riesgos. Revista de Docencia Universitaria, 2, 7-26.
  • Eshun, E.F. y Osei-Poku, P. (2013). Design Students Perspectives on Assessment Rubric in Studio-Based Learning. Journal of University Teaching and Learning Practice, 10(1), 1-8.
  • Falchikov, N. (2005). Improving Assessment Through Student Involvement. Practical solutions for aiding learning in higher and further education. Oxon: Routledge.
  • Fernández-March, A. (2011). La evaluación orientada al aprendizaje en un modelo de formación por competencias en la educación universitaria. En Bujan, K. et al. o. c., 14-36.
  • Fraile, J., Panadero, E. y Pardo, R. (2017). Co-creating rubrics: The effects on self regulated learning, self-efficacy and performance of establishing assessment criteria with students. Studies in Educational Evaluation, 53, 69-76 DOI: 10.1016/j.stueduc.2017.03.003
  • García-Ros, R. (2011). Análisis y validación de una rúbrica para evaluar habilidades de presentación oral en contextos universitarios. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 9(3), 1043-1062.
  • Gottlieb, D. y Moroye, C.M. (2016). The Perceptive Imperative: Connoisseurship and the Temptation of Rubrics. Journal of Curriculum and Pedagogy, 13(2), 104 120.
  • Greenberg, K.P. (2105). Rubric Use in Formative Assessment: A Detailed Behavioral Rubric Helps Students Improve Their Scientific Writing Skills. Teaching of Psychology, 42(3), 211-217.
  • González, J. y Wagenaar, R. (eds.). (2003). Tuning Educational Structures in Europe. Informe final Fase 1. Bilbao: Universidad de Deusto.
  • Hafner, O.C. y Hafner, P. (2003). Quantitative analysis of the rubric as an assessment tool: An empirical study of student peer-group rating. International Journal of Science Education, 25(12), 1509-1528.
  • Heejeong, J. (2015). What Is Your Teacher Rubric? Extracting Teachers' Assessment Constructs. Practical Assessment, Research & Evaluation, 20(6).
  • Indhraratana, A. y Kaemkate, W. (2012). Developing and Validating a Tool to Assess Ethical Decision-Making Ability of Nursing Students Using Rubrics. Journal of International Education Research, 8(4), 393-398.
  • Jonsson, A. (2014). Rubrics as a way of providing transparency in assessment, Assessment & Evaluation in Higher Education, 39(7), 840-852, DOI: 10.1080/02602938.2013.875117.
  • Jonsson, A. y Svingby, G. (2007). The use of scoring rubrics: Reliability, validity and educational consequences. Educational Research Review, 2, 130–144.
  • Lynn, G. (2014). Revising an Engineering Design Rubric: A Case Study Illustrating Principles and Practices to Ensure Technical Quality of Rubrics. Practical Assessment, Research & Evaluation, 19(8). Recuperado de: http://pareonline.net/getvn.asp?v=19yn=8
  • Lovorn, M. Rezaei, A. R. (2011). Assessing the assessment: Rubrics training for Pre service and new In-service Teachers. Practical Assessment, Research & Evaluation, 16, 1-18.
  • López-Ruiz, J.I. (2011). Un giro copernicano en la enseñanza universitaria: formación por competencias. Revista de Educación, 356, 279-301.
  • Marcelo, C., Yot, C., Mayor, C., Sánchez, M. y Murillo, P. (2014). Las actividades de aprendizaje en la enseñanza universitaria: ¿hacia un aprendizaje autónomo de los alumnos? Revista de Educación, 363, 334-359.
  • Marín, V., Cabero, J. y Barroso, J. (2012). La rúbrica de evaluación en el proceso de formación del docente universitario. La propuesta del proyecto DIPRO 2.0, Educar, 48(2), 347-364.
  • Marín-García, A. y Santandreu-Mascarell, C. (2015). ¿Qué sabemos sobre el uso de rúbricas en la evaluación de asignaturas universitarias? Intangible Capital, 11(1), 118-145. Recuperado de: http://hdl.handle.net/2099/16644
  • Martínez-Figueira, E., Tellado-González, F. y Raposo-Rivas, M. (2013). La rúbrica como instrumento para la autoevaluación: un estudio piloto. Revista de Docencia Universitaria, 11(2), 373-390.
  • Mateo, J. (2006). Claves para el diseño de un nuevo marco conceptual para la medición y evaluación educativas. Revista de Investigación Educativa, 24(1), 165-189.
  • Mateo, J. y Vlachopoulos, D. (2013). Evaluación en la universidad en el contexto de un nuevo paradigma para la educación superior. Educación XXI: Revista de la Facultad de Educación, 16(2), 183-207.
  • McKevitt, C.T. (2016). Engaging Students with Self-Assessment and Tutor Feedback to Improve Performance and Support Assessment Capacity. Journal of University Teaching and Learning Practice, 13(1).
  • Mertler, C.A. (2001). Designing scoring rubrics for your classroom. Practical Assessment, Research & Evaluation, 7(25).
  • Miles, M. B., Huberman, A. M., y Saldaña, J. (2014). Qualitative data analysis: A methods sourcebook. (3th edition.). California: SAGE.
  • Menéndez-Varela, J.L. y Gregrori-Giralt, E. (2016).The contribution of rubrics to the validity of performance assessment: A study of the conservation-restoration and design undergraduate degrees. Assessment & Evaluation in Higher Education, 41(2), 228-244.
  • Montes, D.A. y Suárez, C.I. (2016). La formación docente universitaria: claves formativas de universidades españolas. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18(3), 51-64. Recuperado de http://redie.uabc.mx/redie/article/view/996
  • Panadero, E. y Jonsson, A. (2013). The use of scoring rubrics for formative assessment purposes revisited: A review. Educational Research Review, 9, 129–144.
  • Panadero, E. y Romero, M. (2014). To Rubric or not to Rubric? The Effects of Self assessment on Self-regulation, Performance and Self-efficacy. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 21(2), 133–148. DOI:10.1080/0969594X.2013.877872.
  • Panadero, E., Brown, G. T. L., y Strijbos, J. W. (2016). The future of student selfassessment: A review of known unknowns and potential directions. Educational Psichology Review, 28(4), 803–830. DOI: 10.1007/s10648-015 9350-2.
  • Panadero, E., Romero, M. y Strijbos, J.W. (2013). The impact of a rubric and friendship on peer assessment: Effects on construct validity, performance, and perceptions of fairness and comfort. Studies in Educational Evaluation, 39, 195-203.
  • Poblete, M., Bezanilla, M.J., Fernández-Nogueira, D. y Campo, L. (2016). Formación del docente en competencias genéricas: un instrumento para su planificación y desarrollo. Educar, 52(1), 71-91.
  • Popham, W.J. (1997). What’s Wrong and What’s Right with Rubrics. Educational Leadership, 55(2), 72–75.
  • Quesada-Serra, V., Rodríguez-Gómez, G. y Ibarra-Sáiz, M.S. (2016). What Are We Missing? Spanish Lecturers' Perceptions of Their Assessment Practices. Innovations in Education and Teaching International, 53(1), 48-59.
  • Raposo, M. y Martínez, E. (2011). La rúbrica en la enseñanza universitaria: Un recurso para la tutoría de grupos de estudiantes. Formación Universitaria, 4(4), 19 28.Recuperado de: http://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S071850062011000400004&script=sci_art text
  • Reynolds-Keefer, L. (2010). Rubric-referenced assessment in teacher preparation: An opportunity to learn by using. Practical Assessment, Research & Evaluation, 15(8). Recuperado de: http://pareonline.net/getvn.asp?v=15&n=8.
  • Reddy, M. y Andrade, H. (2010). A review of rubric use in higher education. Assessment & Evaluation in Higher Education, 35(4), 435-448.
  • Rekalde, I. y Buján, K. (2014). Las eRúbricas ante la evaluación de competencias transversales en Educación Superior. Revista Complutense de Educación, 25(2), 355-374
  • Rezaei, A.R. & Lovorn, M. (2010). Reliability and validity of rubrics for assessment through writing. Assessing Writing, 15(1), 18-39. DOI: 10.1016/j.asw.2010.01.003
  • Sabariego, M. (2015). La evaluación de competencias transversales a través de rúbricas. @tic revista d’innovacó educativa, 14, 50-58.
  • Sadler, D.S. (2009). Indeterminacy in the use of preset criteria for assessment and grading. Assessment & Evaluation in Higher Education, 34(2), 159-179, DOI:10.1080/02602930801956059.
  • Simon, M. y Forgette-Giroux, R. (2001). A rubric for scoring postsecondary academic skills. Practical Assessment, Research and Evaluation, 7(18). Recuperado de: http://PAREonline.net/getvn.asp?v=7&n=18
  • Stevens, D.D. y Levi, A.J. (2005). Introduction to rubrics: on assessment tool to save time, convey effective feedback and promote student learning. Sterling, Virginia: Stylus.
  • Tierney, R. y Simon. M. (2004). What’s Still Wrong with Rubrics: Focusing on the Consistency of Performance Criteria across Scale Levels. Practical Assessment, Research & Evaluation, 9(2), 1–10.
  • Tójar, J.C. (2006). Investigación cualitativa. Comprender y actuar. Madrid: La Muralla.
  • Unal, Z., Bodur, Y. y Unal, A. (2012). A Standardized Rubric for Evaluating Webquest Design: Reliability Analysis of ZUNAL Webquest Design Rubric. Journal of Information Technology Education: Research, 11,169-183.
  • Valverde, J. y Ciudad, A. (2014). El uso de e-rúbricas para la evaluación de competencias en estudiantes universitarios. Estudio sobre fiabilidad del instrumento. Revista de Docencia Universitaria Red-U, 12(1), 49-79.
  • Wiggins, G. (1998). Educative assessment: Designing assessments to inform and improve student performance. San Francisco, CA: Jossey-Bass Publishers.
  • Villa, A. y Poblete, M. (2011). Evaluación de competencias genéricas: principios, oportunidades y limitaciones. Bordón, 63, 147-170.
  • Villamañe, M., Álvarez, A., Larrañaga, M. y Ferrero, B. (2017). Desarrollo y validación de un conjunto de rúbricas para la evaluación de Trabajos Fin de Grado. ReVisión, 10(1).
  • Villarroel, V. y Bruna D., (2014). Reflexiones en torno a las competencias genéricas en educación superior: Un desafío pendiente. Psicoperspectivas, 13(1), 23-34.
  • Wolf, K., y Stevens, E. (2007). The role of rubrics in advancing and assessing student learning. The Journal of Effective Teaching, 7(1), 3-14.