Ciberbulying homofóbico en Educación Primariahacia una escuela libre de homofobia

  1. Sánchez-Torrejón, Begoña
  2. Mestre Malfran, Yarlenis
Journal:
Hachetetepé: Revista científica de Educación y Comunicación

ISSN: 2172-7929

Year of publication: 2021

Issue: 23

Pages: 2202

Type: Article

DOI: 10.25267/HACHETETEPE.2021.I23.2202 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Hachetetepé: Revista científica de Educación y Comunicación

Sustainable development goals

Abstract

In recent years, cyberbullying has increased alarmingly, due to the constant evolution of technology, together with the ever-decreasing age of access to technological devices. In addition, anonymity, and the lack of direct and immediate perception of the damage caused, make homophobic cyberbullying a great challenge that schools must overcome and provide answers to. We need to listen to the experiences and emotions of students who have been harassed for their sexual orientation in the school setting through technological devices. The objective of this article is to learn about the several consequences caused by homophobic cyberbullying. For this purpose, the biographical narrative methodology is used to give a voice to a sixth-grade student of Primary Education who has suffered homophobic cyberbullying by some of his classmates.

Bibliographic References

  • Amar Rodríguez, V. (2016). Leer la vida. Una investigación desde la perspectiva narrativa. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14 (2), 975-986.
  • Avilés, J.M. (2002). Bullying. Intimidación y maltrato entre alumnos. Steeseilas.
  • Barbero, M de S. (2017). Hacerse hombre en el aula: masculinidad, homofobia y acoso escolar. Cadernos Pagu. (50), c175014. https://doi.org/10.1590/18094449201700500014
  • Bento, B. (2011). Na escola se aprende que a diferença faz a diferença. Estudos Feministas, 19 (2), 549-559.
  • Benítez, E. (2016). Ciberbullyng LGBT-fóbico. Nuevas formas de intolerância. Grupo de Educación de COGAM.
  • Borrillo, D. (2001). Homofobia. Bellaterra.
  • Carretero, R., y Nolasco, A. (2021). Acoso escolar y diversidad. Relación del acoso escolar con la percepción de normalidad en víctimas y agresores. Revista de Educación, (392) ,155-175.
  • Coll-Planas, G, Bustamante, G., y Missé, M. (2009). Transitant per les fronteres del gènere. Estratègies, trajectòries i aportacions de joves trans, lesbianes i gais. Colección Estudis, 25. Departament d'Acció Social i Ciutadania. Secretaria de Joventut.
  • Cristancho, M. K., y Niño, J. A. (2020). Estrategia de formación docente para la intervención en casos de ciberbullying. Infometric@ - Serie Sociales Y Humanas, 3(1), 109-130.
  • Del Río, C. (2010). El consentimiento informado en menores y adolescentes: Contexto ético-legal y algunas cuestiones problemáticas. Información psicológica, (100), 60-67.
  • Dorais, M. (2001). Mort ou fif. VLB Éditeur.
  • Garaigordobil, M., y Larrain, E. (2020). Acoso y ciberacoso en adolescentes LGTB: Prevalencia y efectos en la salud mental. Comunicar, 28(62), 79-90. https://doi.org/10.3916/C62-2020-07
  • Giménez, A. G. (2015). Cyberbullying. Análisis de su incidencia entre estudiantes y percepciones del profesorado [Tesis doctoral]. Universidad de Murcia. https://bit.ly/36NixIH
  • Gómez, A.B. (2005). El impacto de la homofobia y el bullying anti gay en los/as jóvenes. En J. Genérelo y J.I. Pichardo (Coords), Homofobia en el sistema educativo (pp.93-105). Cogam.
  • González, F (1997). Epistemología cualitativa y subjetividad. Pueblo y Educación.
  • González-Ávila, M (2002). Aspectos éticos de la investigación cualitativa. Revista iberoamericana de educación, 29, 85-103.
  • Hernáiz Landáez, E., y Márquez Santander, D. (2011). Manual educativo para la diversidad. Fundación para los reflejos de Venezuela.
  • Herrera, M., Romera, E., y Ortega-Ruiz, R. (2018) Bullying y cyberbullying en latinoamérica. Un estudio bibliométrico. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 23(76), 125-155.
  • Institución del Ararteko (2011). Informe Infancias Vulnerables. Parlamento Vasco.
  • Lauretis, T. (1987). A tecnologia do gênero. University Press.
  • Molinuero, B. (2007) Actitudes ante la diversidad sexual de la población adolescente de Coslada (Madrid) y San Bartolomé de Tirajana (Gran Canaria). Ayuntamientos de Coslada y San Bartolomé de Tirajana. Federación Estatal de Lesbianas, Gays, Transexuales y Bisexuales.
  • Mendoza, E. (2012). Acoso cibernético o cyberbullying: Acoso con la tecnología electrónica. Pediatría de México, 14 (3), 133-146.
  • Palacios, V., Polo, Mª I., Felipe, E., León, B., y Fajardo Bullón, F. (2013). European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 3(2), 161-170.
  • Platero, R. y Gómez, E. (2007). Herramientas para combatir el bullying homofóbico. Editorial Talasa.
  • Plummer, D. (2001). The Quest for Modern Manhood: Masculine Stereotypes, PeerCulture and the Social Significance of Homophobia. Journal of Adolescence, 24(1), 15-23.
  • Price, J.H., y Murnan, J. (2004). Research Limitations and the Necessity of Reporting Them. American Journal of Health Education, 35(2), 66-67.
  • Rich, A. (2012). Heterossexualidade compulsória e existência lésbica. Bagoas - Estudos gays: gêneros e sexualidades, 4(5), 18-44.
  • Sánchez Torrejón, B. (2021). La formación del profesorado de Educación Primaria en diversidad sexo-genérica. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(1), 253-266. https://doi.org/10.6018/reifop.393781
  • Sandín Esteban, M.P. (2003). Investigación cualitativa en educación: fundamentos y tradiciones. McGraw-Hill.
  • Takács, J. (2006). Social exclusion of young lesbian, gay, bisexual and transgenderpeople (LGBT) in Europe. ILGA Europe.
  • Taylor, S., y Bogdan, R. (1986). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados. Paidós.