El oro como material cultural en el arte contemporáneo. Una aproximación a la antropología del material

  1. Angoso de Guzman, Diana 1
  1. 1 Universidad Nebrija
    info

    Universidad Nebrija

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/03tzyrt94

Journal:
MATerialidadeS: perspectivas actuales en cultura material

ISSN: 2340-8480 2340-8480

Year of publication: 2016

Issue: 4

Pages: 40-61

Type: Article

DOI: 10.2237/MATS.V0I4.369 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openIbdigital editor

More publications in: MATerialidadeS: perspectivas actuales en cultura material

Abstract

This article stems from direct experience with gold as a material, attracted by its fragility, and its extraordinary properties. It proposes an anthropology of the material and bringing forth gold’s materiality, places it on equal terms with form, resituating the physical matter of gold to delve further into the fluid relationship between material and artist. The emphasis is placed on the flux of materials, as it is by means of the processes that makers and materials grow together, and as they grow, connections or meshworks are formed. Thus, with gold, its properties and qualities become its actions, its journeys and its histories told by the golden artworks created by Michelangelo Pistoletto, Lucio Fontana, Dora García, John Armleder, Roni Horn, Cornelia Parker, Giovanni Corvaja and Marc Quinn and the testimonies of Elena del Rivero, Sarah van Sonsbeeck and Fritizia Irizar.

Bibliographic References

  • ALBERTI, L. B. (1999) [1435] De la Pintura y otros escritos sobre arte. DE LA VILLA, R. (trad.). Madrid: Tecnos.
  • BALL, P. (2003) La invención del color. Madrid: Turner.
  • BAXANDALL, M. (1978) Pintura y vida cotidiana en el Renacimiento. Arte y experiencia en el Quattrocento. Barcelona: Gustavo Gili.
  • BENNETT, Jane (2009) Vibrant Matter. Durhan y Londres: Duke University Press.
  • BERNÁNDEZ SANCHÍS, C. (1994) “El material interrogado. Función y valoración de las técnicas en el arte moderno” en: Lápiz, nº 105, pp. 34-47.
  • BERNÁNDEZ SANCHÍS, C. (1995) “La estatua hambrienta. Materiales para la escultura contemporánea española” en: Lápiz, nº 114, pp. 34-43.
  • BERNÁNDEZ SANCHÍS, C. (2005) “Materiales para el arte y la memoria” en: Cultura Moderna, no 1, pp. 147-163.
  • BERNÁRDEZ, C. (2008) “La aportación del estudio de los materiales y sus poéticas a una historia del arte contemporáneo abierta y interdisciplinar” en: CEHA XII Congrés Nacional d’Historia de l’art [Pre-Actas]. Barcelona: Universitat de Barcelona y Comité Español de Historia del Arte, pp. 220-222.
  • BRUSATIN, M. (1997) Historia de los colores. Barcelona: Paidós.
  • CORAZOLLA, P. (1992) Farbe Gold: Dekor, Metapher, Symbol: Beweggrunde für Malerei heute. [Cat. Exp.]. Kunstlerhaus Berlin. Berlín: Ars Nicolai.
  • COOLE, D. y FROST, S. (2010) (eds). New Materialism: Oncology, Agency and Politics. Duke University Press,
  • CORVAJA, G. y RUBTSOVA, M. (2008) “Interview with Giovanni Corvaja by Maria Rubtsova” http://www.giovanni-corvaja.com
  • CRICHTON-MILLER, E. (2009) “Obsession With Golden Fleece Alive in Collection” en: The New York Times, Special Report: Jewelry, 9/12/2009. http://www.nytimes. com/2009/12/10/fashion/10iht-acajcorv.html?pagewanted=all
  • CHARBONNEAUX, A. (2010) (ed.). L’or dans l’art contemporain. París: Flammarion.
  • DEL RIVERO, E. y ANGOSO DE GUZMÁN, D. (2015) Entrevista inédita en: “Oro: Sustancia y significado. Usos del material áurico en las prácticas artísticas contemporáneas [1953-2013]”. Tesis doctoral leída en la Universidad Complutense de Madrid.
  • GARCÍA, D. (2005). Si/Yes/Oui [Cat. Exp.] León y Dijon: MUSAC y FRAC BOURGOGNE.
  • GAGE, J. (2001) Color y cultura. Madrid: Ediciones Siruela.
  • GEHRING, U. (2012) “The Luster of Gold. The Self-Staging of a Metal in Art since 1945” En Gold, ZAUNSCHIRM, T.; HUSSLEIN-ARCO, A. (eds.), pp. 70-75. Viena: Hirmer Belvedere.
  • GIBSON, J. J. (1979) The Ecological Approach to Visual Perception. Boston: Houghton Mifflin.
  • GÓMEZ PINTADO, A. (2008) “El oro en el arte: Materia y espíritu. Contribución a la restauración en el arte contemporáneo”. Tesis doctoral leída en la Universidad del País Vasco.
  • HORN, R. y COOKE, L. (2002) “Interview: Lynne Cooke in Conversation with Roni Horn”. En: Roni Horn, Londres: Phaidon, pp. 8-25.
  • HORN, R. y CHORR, C. (2002) “Weather Girls: Interview with Collier Schorr” en: Roni Horn. Londres: Phaidon, pp. 124-129.
  • HORN, R. y SAUNDERS, W. (1985) “Talking Objects: Interviews with Younger Sculptors”. En: Art in America, noviembre, p. 120-121.
  • HORN, R. y AULT, J. (2013) Agua en movimiento: el fluir de Roni Horn. [Cat. Exp.] Barcelona: La Caixa.
  • INGOLD, T. (2011) Being Alive. Essays on Movement, Knowledge and Description. Londres y Nueva York: Routledge.
  • INGOLD, T.. (2013) “Los Materiales contra la materialidad” en: Papeles de Trabajo, Año 7, nº 11, pp. 19-39.
  • INGOLD, T. (2013) Making: Anthropology, Archeology, Art and Architecture. Londres y Nueva York: Routlege.
  • IRIZAR, F. y ANGOSO DE GUZMÁN, D. (2015). Entrevista inédita en: “Oro: Sustancia y significado. Usos del material áurico en las prácticas artísticas contemporáneas [1953-2013]”. Tesis doctoral leída en la Universidad Complutense de Madrid.
  • KRAUSS, R. (1979) “Grids” October, Vol. 9, pp. 50-64.
  • LATOUR, B. (2007) Nunca fuimos modernos. Buenos Aires: Siglo veintiuno.
  • LEROI-GOURHAN, A. (1988). El hombre y la materia. Evolución y Técnica I. Madrid: Taurus, 1988.
  • MAHLOW, D. (1967) Spiegel Gold. [Cat. Exp.]. Núremberg: Kunstsammlungen Nürnberg.
  • MANZINI, E. (1993) La materia de la invención. Barcelona: CEAC.
  • McEVILLEY, T. (1985) “More Golden than Gold” en: Artforum, Volume XXIV, noviembre, pp. 92-97.
  • MÈREDIEU, F. (2011) [1994] Histoire Matérielle et Immatérielle de l’art Moderne e Contemporain. París: Larousse.
  • MICHAELS, Walter Benn (1987) The Gold Standard and the Logic of Naturalism. American Literature at the Turn of the Century. Berkeley; Los Angeles; Londres: University of California Press.
  • MOÑIVAS MAYOR, E. (2011) “Presencias hídricas en el arte contemporáneo. Una perspectiva desde la semántica material”. Tesis doctoral leída en Universidad Complutense de Madrid, 2011.
  • MORGAN, Jessica. “Matter and What it Means” en: Cornelia Parker. [Cat. Exp.] The Institute of Contemporary Art, Boston, 1999, pp. 11-39.
  • NOTA DE PRENSA DE LA GALERIE PATRICIA DORFMANN. http://www.patriciadorfmann.com/images/expos/fr/communique_de_presse/Com7_expo-journiac.pd f?PHPSESSID=9260c3a204cf95723d1cda65b2a76db7. [Acceso 27 de octubre de 2014].
  • PARKER, C. y FERGUSON, B. (1999) “Cornelia Parker Interviewed by Bruce Ferguson” en: Cornelia Parker. [Cat. Exp.] Boston: The Institute of Contemporary Art, pp. 45-61.
  • PASTOUREAU, M. y SIMONNET, D. (2006) Breve historia de los colores. Barcelona: Paidós.
  • PISTOLETTO, M. (2012) “Pistoletto: Busco que el espectador se convierta en artista” en: Hoyesarte.com.http://www.hoyesarte.com/entrevistas/c32-artistas/ entrevista-michelangelo-pistoletto-pintor-y-escultor_99347/
  • PLOTINUS (1991) The Enneads, traducción de MacKENNA, S. Londres: Penguin Books.
  • POWER, K. (1992) “Representar lo perfecto” en: Intervenciones. [Cat. Exp.]. Sevilla: Pabellón de Andalucía Expo ‘92.
  • PUGLIESE, M. (1997) L’estetica del sintetico: la plastica e l’arte del Novecento. Génova: Costa & Nolan.
  • PUGLIESE, M. (2000) Le tecniche e i materiali nell’arte contemporanea [Atti della Accademia Nazionale dei Lincie, Anno CCCXCVII, 2000. Classe di Scienze Morali, Storiche e Filologiche. Memorie]. Roma: Accademia Nazionale dei Lincei.
  • PUGLIESE, M. (2002) Scolpire lo spazio: tecnica e metodologia della scultura dall’antichita al contemporaneo. Pasian di Prato: Campanotto.
  • PUGLIESE, M. (2006) Tecnica mista. Materiali e procedimenti nel ́arte del XX secolo. Milán: Bruno Mondadori Editori.
  • PUGLIESE, M. y FERRIANI, B. (2009) Monumenti effimeri. Storia e conservazione delle installazioni. Milán: Electa Mondadori.
  • QUINN, M. y SELF, W. (2008) “Siren. Will Self in Conversation with Marc Quinn” en: Marc Quinn. Siren. London: Space, pp. 17-24.
  • SCHLOEN, A. (2006) “Die Renaissance des Goldes. Gold in der Kunst des 20 Jahrhunderts” Tesis doctoral leída en la Universidad de Colonia. [Disponible en línea] http://kups.ub.uni-koeln.de/2981/
  • SCHLOEN, A. (2008) “L’or dans l’art. un antagonisme?” en: Aurum. L’or dans l’art contemporain. [Cat. Exp.]. DENARO, D. (ed.). Bienne: CentrePasquArt Biel Bienne; Verlag für moderne Kunst Nürnberg, Pro Litteris, pp.160-165.
  • SCHLOEN, A. (2012) “Public Gold. Golden Interventions in Public Space” en: Goldrush. Contemporary art made from, with or about gold. [Cat. Exp.] ZILCH, H. (ed.). Nürnberg: Kunsthalle Nürnberg, pp. 36-66.
  • SCHLOEN, A. (2012) “The Value of Gold” en: Ashes and Gold [Cat. Exp.]. Herford: Marta Herford, pp. 181-182.
  • SILLA, R. (2013) “Dossier Tim Ingold, neo-materialismo y pensamiento pos-relacional en antropología” en: Papeles de Trabajo, Año 7, Nº 11, mayo de 2013, pp. 11-18.
  • VAN SONSBEECK, S. y ANGOSO DE GUZMÁN, D. (2015) Entrevista inédita en: “Oro: Sustancia y significado. Usos del material áurico en las prácticas artísticas contemporáneas [1953-2013]”. Tesis doctoral leída en la Universidad Complutense de Madrid.
  • VENTURI, L. (1991) [1926] El gusto de los primitivos. Madrid: Alianza Editorial.
  • WAGNER, M. (2001) Das Material der Kunst. Eine andere Geschichte der Moderne. Múnich: Beck.
  • WAGNER, M. (2001). ABC des Materials. Blätter des Archivs zur Erforschung der Materialikonographie. Hamburgo: Christians Verlag.
  • WAGNER, M. et al. (2002) Lexikon des künstlerischen Materials. Werkstoffe der modernen Kunst. Múnich: Beck.
  • WAGNER, M. et al. (2005) Materialästhetik: Materialästhetik. Quellentexte zu Kunst, Design und Architektur. Berlín: Reimer Verlag.
  • WAGNER, M. y RÜBEL, D. (2002). Material in Kunst und Alltag. Berlín: Akademie Verlag.
  • WAGNER, M. (2008) “Berlin Urban Spaces as Social Surfaces: Machine Aesthetic and Surface Texture”. REPRESENTATIONS no. 102. University of California Press, pp. 53-75. [En línea] URL: www.ucpressjournals.com/reprintinfo.asp
  • WHITE, A. (2011) Lucio Fontana. Between Utopia and Kitsch. Cambridge, Massachusetts y Londres: The MIT Press.
  • WITTGENSTEIN, L. (1994) Observaciones sobre los colores. México: Instituto de Investigaciones Filosóficas, Universidad Autónoma de México; Barcelona: Ediciones Paidós.
  • ZAUNSCHIRM, T. (2012) “All That Glitters… of Orpiment, Chrysotypes and SuperBlack” En Gold, ZAUNSCHIRM, T.; HUSSLEIN-ARCO, A. (eds.). Viena: Hirmer Belvedere, pp. 110-113.
  • ZILCH, H. (2012) (Comisaria). Gold rush. Contemporary Art Made from, with or About Gold. [Cat. Exp.] Nürnberg: Kunsthalle Nürnberg.