El diseño gráfico como herramienta para la representación de la identidad visual y la interacción en el aula

  1. Yáñez Martínez, Mª Begoña 1
  1. 1 Universidad Politécnica de Madrid. Servicio Biblioteca Universitaria
Zeitschrift:
ArDIn: Arte Diseño Ingeniería

ISSN: 2254-8319

Datum der Publikation: 2018

Nummer: 7

Seiten: 41-68

Art: Artikel

DOI: 10.20868/ARDIN.2018.7.3758 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: ArDIn: Arte Diseño Ingeniería

Zusammenfassung

This article is based on a real and significant didactic experience, realizedin a virtual environment, in which we work the graphic design applied to the creation of visual identities from the point of view of the representation of people instead of companies or entities. Thanks to this work we have been able to apply different innovative strategies, such as gamification, for the correct development of a task that includes the acquisition of theoretical-practical knowledge, reflection on visual identity, interaction between the different members of the experience (students and teacher) and the motivation of entertainment. For a better understanding of the experience and the task, we will know the needs of which the elaboration of the didactic proposal arises, his development, the main theoretical-visual foundations in which the learning is supported and the valuation of the experience from the point of view of the teacher and from the students (participants of the experience).

Bibliographische Referenzen

  • Argüello, J. (2005). Identidad e imagen corporativa. Córdoba: El Cid Editor.
  • Blázquez Entonado, F. y Alonso Díaz, L. (2009). Funciones del profesor de E-Learning. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, Nº 34, 205-215.
  • Borrás, O. (2015). Fundamentos de la gamificación. Madrid: Universidad Politécnica de Madrid.
  • Català Domenech, J. M. (2008). La forma de lo real. Introducción a los estudios visuales. Barcelona: UOC.
  • Emdin, C. (2013). Enseñemos a los profesores a hacer magia. TED.
  • García, M. (2011, 11, abril). Hablemos con propiedad: logotipo, isotipo, imagotipo, isologo, imagen corporativa, identidad...
  • González Solas, J. (2004). La identidad visual. Area abierta, Nº. 8.
  • Maeda, J. (2006). Las leyes de la simplicidad. Barcelona: Gedisa.
  • Meggs, P. B. y Purvis, A. W. (2009). Historia del diseño gráfico. Barcelona: RM Verlag.
  • Norman, D. A. (2005). El diseño emocional: por qué nos gustan (o no) los objetos cotidianos. Barcelona: Paidós.
  • Sánchez i Peris, F. J. (2015). Gamificación. Education in the knowledge society (EKS), Vol. 16, Nº. 2, 13-15. DOI:http://dx.doi.org/10.14201/eks20151621315
  • Teixes, F. (2014). Gamificación: fundamentos y aplicaciones. Barcelona: Editorial UOC.