Estrategia de investigación-acción participativa para el desarrollo profesional del profesorado universitario en educación para la sostenibilidad“Academy sustainability Latinoamérica” (ACSULA)

  1. Blanco-Portela, Norka 1
  2. Poza-Vilches, María de Fátima 2
  3. Junyent-Pubill, Mercè 3
  4. Collazo-Expósito, Leslie 4
  5. Solís-Espallargas, Carmen 5
  6. Benayas del Álamo, Javier 6
  7. Gutiérrez-Pérez, José 2
  1. 1 Universidad Católica de la Santísima Concepción
    info

    Universidad Católica de la Santísima Concepción

    Concepción, Chile

    ROR https://ror.org/03y6k2j68

  2. 2 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

  3. 3 Universitat Autònoma de Barcelona
    info

    Universitat Autònoma de Barcelona

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/052g8jq94

  4. 4 Universitat de Girona
    info

    Universitat de Girona

    Girona, España

    ROR https://ror.org/01xdxns91

  5. 5 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

  6. 6 Universidad Autónoma de Madrid
    info

    Universidad Autónoma de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01cby8j38

Zeitschrift:
Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

ISSN: 1989-6395 1138-414X

Datum der Publikation: 2020

Titel der Ausgabe: Los objetivos de desarrollo sostenible. Aportes desde la investigación educativa comprometida

Ausgabe: 24

Nummer: 3

Seiten: 99-123

Art: Artikel

DOI: 10.30827/PROFESORADO.V24I3.15555 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

Zusammenfassung

The professional development of Higher Education teachers in Education for Sustainability is a priority to provide quality to universities and thus responds from this area to socio-environmental issues framed in the 2030 Agenda through the Sustainable Development Goals. This research aims to value an experience of teacher training, professional development and the mentoring program "Academy Sustainability Latin America" (AcSuLA) carried out between several Spanish universities and several Latin American universities from three different countries (Colombian, Peruvian and Chilean universities). The methodological logic of participatory action research, in a framework of Network Type 4.0, and the mentoring strategy have allowed us to identify facilitators, barriers, and future challenges present in the training processes of the Latin American universities participating in the sustainability program. The results show the barriers and facilitators in 7 dimensions of analysis (curriculum, teaching staff, academic leaders, institutional culture, institutional leadership, local context and global context) that show how the lack of support and commitment from the university political framework or the lack of allocation and recognition for belonging to the project can have some significant difficulties when implementing the program. Although, a set of facilitating elements of the process that have to do with the generation of synergies and interpersonal and inter-institutional work networks overcome these obstacles, and favor a change in the management models and teaching practice that make this project, an innovative initiative to exploit and expand to other contexts.

Informationen zur Finanzierung

Este artículo se enmarca en el proyecto: Sostenibilidad en Educación Superior: Evaluación del Alcance de la Agenda 2030 en la Innovación Curricular y del Desarrollo Profesional Docente en las Universidades Andaluzas (Uniformanovel-Sostenible). B-SEJ-424-UGR18.

Geldgeber

  • Innovación Curricular y del Desarrollo Profesional Docente en las Universidades Andaluzas Spain
    • B-SEJ-424-UGR18

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