Estrategia de investigación-acción participativa para el desarrollo profesional del profesorado universitario en educación para la sostenibilidad“Academy sustainability Latinoamérica” (ACSULA)

  1. Blanco-Portela, Norka 1
  2. Poza-Vilches, María de Fátima 2
  3. Junyent-Pubill, Mercè 3
  4. Collazo-Expósito, Leslie 4
  5. Solís-Espallargas, Carmen 5
  6. Benayas del Álamo, Javier 6
  7. Gutiérrez-Pérez, José 2
  1. 1 Universidad Católica de la Santísima Concepción
    info

    Universidad Católica de la Santísima Concepción

    Concepción, Chile

    ROR https://ror.org/03y6k2j68

  2. 2 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

  3. 3 Universitat Autònoma de Barcelona
    info

    Universitat Autònoma de Barcelona

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/052g8jq94

  4. 4 Universitat de Girona
    info

    Universitat de Girona

    Girona, España

    ROR https://ror.org/01xdxns91

  5. 5 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

  6. 6 Universidad Autónoma de Madrid
    info

    Universidad Autónoma de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01cby8j38

Journal:
Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

ISSN: 1989-6395 1138-414X

Year of publication: 2020

Issue Title: Los objetivos de desarrollo sostenible. Aportes desde la investigación educativa comprometida

Volume: 24

Issue: 3

Pages: 99-123

Type: Article

DOI: 10.30827/PROFESORADO.V24I3.15555 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

Abstract

The professional development of Higher Education teachers in Education for Sustainability is a priority to provide quality to universities and thus responds from this area to socio-environmental issues framed in the 2030 Agenda through the Sustainable Development Goals. This research aims to value an experience of teacher training, professional development and the mentoring program "Academy Sustainability Latin America" (AcSuLA) carried out between several Spanish universities and several Latin American universities from three different countries (Colombian, Peruvian and Chilean universities). The methodological logic of participatory action research, in a framework of Network Type 4.0, and the mentoring strategy have allowed us to identify facilitators, barriers, and future challenges present in the training processes of the Latin American universities participating in the sustainability program. The results show the barriers and facilitators in 7 dimensions of analysis (curriculum, teaching staff, academic leaders, institutional culture, institutional leadership, local context and global context) that show how the lack of support and commitment from the university political framework or the lack of allocation and recognition for belonging to the project can have some significant difficulties when implementing the program. Although, a set of facilitating elements of the process that have to do with the generation of synergies and interpersonal and inter-institutional work networks overcome these obstacles, and favor a change in the management models and teaching practice that make this project, an innovative initiative to exploit and expand to other contexts.

Funding information

Este artículo se enmarca en el proyecto: Sostenibilidad en Educación Superior: Evaluación del Alcance de la Agenda 2030 en la Innovación Curricular y del Desarrollo Profesional Docente en las Universidades Andaluzas (Uniformanovel-Sostenible). B-SEJ-424-UGR18.

Funders

  • Innovación Curricular y del Desarrollo Profesional Docente en las Universidades Andaluzas Spain
    • B-SEJ-424-UGR18

Bibliographic References

  • Alba, D. y Benayas, J. (2006). La universidad como referente social del cambio hacia un futuro sostenible. Educación superior y desarrollo sostenible. Discursos y prácticas. Editorial Biblioteca nueva.
  • Allen, T. D. y Eby, L. T. (2010). The Blackwell Handbook of Mentoring. A multiple perspective approach. Wiley-Blackwell.
  • Blanco-Portela, N., Junyent-Pubill, M., Poza-Vilches, F., Zallo-Camara, A., Benayas del Álamo, J. y Gutiérrez-Pérez, J. (2019). Programa Academy Latinoamérica: Formación de profesores universitarios para la sostenibilidad. En Ruiz-Herrera, N.; Guillén-Riquelme,A. y Guillot-Valdés, M. Avances en Ciencias de la Educación y del Desarrollo. Asociación Española de Psicología Conductual (AEPC). pp.276-283. Recuperado de https://roderic.uv.es/bitstream/handle/10550/74870/2019%20Publicacio%20Ca pitulo%20libro%20Granada%20Fabregat%20_Gallardo.pdf?sequence=1
  • Barth, M., Michelsen, G., Thomas, I. y Rieckmann M. (Eds.) (2016). Handbook of Higher Education for Sustainable Development. Routledge.
  • Benayas, J. (2014). Proyecto RISU. Definición de Indicadores para la evaluación de las políticas de sustentabilidad en universidades latinoamericanas. Universidad Autónoma de Madrid y Alianza de Redes Iberoamericanas de Universidades por la Sustentabilidad y el Ambiente.
  • Benayas, J., Gutiérrez, J. y Meira, P. (2013). El papel de los posgrados de educación ambiental en la formación de investigadores. En Fernández Crispin, A. (Ed.). La Educación Ambiental en México. Definir el campus y emprender el habitus. Universidad Benemérita de Puebla-Semarnat, pp. 297-311.
  • Benayas, J., Marcén, C., Alba, D. y Gutiérrez, J. M. (2017). Educación para la sostenibilidad en España. Reflexiones y propuestas. Documento de Trabajo Opex Nº 86/2017. Recuperado de https://www.miteco.gob.es/en/ceneam/grupos-detrabajo-y-seminarios/redes_escolares/anexo1-educacion-sostenibilidad-espanareflexions-propuestas_tcm38-450990.pdf
  • Binet, A., Gavin, V., Carroll, L. y Arcaya, M. (2019). Designing and Facilitating Collaborative Research Design and Data Analysis Workshops: Lessons Learned in the Healthy Neighborhoods Study. International Journal of environmental research and public health, 16(3), 324. doi: https://doi.org/10.3390/ijerph16030324
  • Blanco-Portela, N., Benayas, J., Pertierra, L. R. y Lozano, R. (2017). Towards the integration of sustainability in higher education institutions: a review of drivers of and barriers to organizational change and their comparison against those found of companies. Journal of Cleaner Production, 166, pp. 563-578. doi: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2017.07.252
  • Blanco-Portela, N.; Pertierra, L.R.; Benayas, J. y Lozano, R. (2018). Sustainability Leaders’ Perceptions on the Drivers for and the Barriers to the Integration of Sustainability in Latin American Higher Education Institutions. Sustainability, 10(8), 2954. doi: https://doi.org/10.3390/su10082954
  • Cebrián, G. (2018). The I3E model for embedding education for sustainability within higher education institutions. Environmental Education Research, 24(2), 153- 171. doi: https://doi.org/10.1080/13504622.2016.1217395
  • Cebrián, G. (2019). University and the 2030 Agenda for Sustainable Development: processes and prospects. UTE. Revista de Ciències de l’Educació, 1(1), 78-94. doi: https://doi.org/10.17345/ute.2019.1
  • Cebrián, G. y Junyent, M. (2014). Competencias profesionales en Educación para la Sostenibilidad: un estudio exploratorio de la visión de futuros maestros. Enseñanza de las Ciencias, 32(1), 29-49. Recuperado de https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/287507
  • Coronado-Marín, A., Bautista-Cerro, M. J. y Murga-Menoyo, M. A. (2020). Students and University Teachers Facing the Curricular Change for Sustainability. Reporting in Sustainability Literacy and Teaching Methodologies at UNED. In International Business, Trade and Institutional Sustainability, pp. 1021-1041. Springer, Cham.
  • De Medrano, C. V. (2009). Competencias del profesor-mentor para el acompañamiento al profesorado principiante. Profesorado, Revista de currículum y formación del profesorado, 13(1), 209-229. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/42165
  • Escámez, J. I. y López, E. (2019). La formación del profesorado universitario para la educación en la gestión de la sostenibilidad. Publicaciones: Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla, 49(1), pp. 53-62. Recuperado de https://10.30827/publicaciones.v49i1.9852
  • Giesenbauer, B. y Müller-Christ, G. (2020). University 4.0: Promoting the Transformation of Higher Education Institutions toward Sustainable Development. Sustainability 2020, 12, pp. 3371. doi: https://doi.org/10.3390/su12083371
  • Guerriero, S. (2017). Pedagogical knowledge and the changing nature of the teaching. OCDE.
  • Holdsworth, S., C. Wyborn, S., Bekessy, A. y Thomas, I. (2007). Professional Development for Education for Sustainability: How Advanced are Australian Universities? International Journal of Sustainability in Higher Education 9(2), pp. 131–146. doi: https://doi.org/10.1108/14676370810856288
  • Imbernón F. (1994). La formación y el desarrollo profesional del docente hacia una nueva cultura profesional. Editorial Graó.
  • Jones, P., Trier, C.J. y Richards, J.P. (2008). Embedding education for sustainable development in higher education: a case study examining common challenges and opportunities for undergraduate programmes, International Journal of Educational Research, 47(6), 341-350. doi: https://doi.org/10.1016/j.ijer.2008.11.001
  • Junyent, M. y Geli, A.M. (2008). Education for Sustainability in University Studies: A model for reorienting the curriculum. British Education Research Journal, 34(6), pp.763-782. doi: https://doi.org/10.1080/01411920802041343
  • Leal Filho, W. (Ed.) (2019). Encyclopedia of Sustainability in Higher Education. Springer Nature.
  • Lozano, R., Merrill, M.Y., Sammalisto, K., Ceulemans, K. y Lozano, F.J. (2017). Connecting Competences and Pedagogical Approaches for Sustainable Development in Higher Education: A Literature Review and Framework Proposal. Sustainability, 9, 1-15.
  • Mader, M., Michelsen, M., Mader, C., Burandt, S., Tilbury, D.y Ryan, A., et al. (2014). State of the Art Report: Mapping opportunities for developing education for sustainable development competences in the UE4SD partner countries. University Educators for Sustainable Development, Cheltenham. Recuperado de http://www.sustainabilityexchange.ac.uk/files/ue4sd_state-of-the-artreport_final_2.pdf
  • Mesa, M. (2019). La Educación para la ciudadanía global y los objetivos de desarrollo sostenible: Una agenda para la transformación social. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS) 8(1), 7-11. Recuperado de https://revistas.uam.es/riejs/article/view/10977
  • Navarro, E. (2015). Comparative analysis of the audit studies of RISU and MESCA. AMBIENS. Revista Iberoamericana Universitaria en Ambiente, Sociedad y Sustentabilidad, 1(2). 242-257. Recuperado de http://ppct.caicyt.gov.ar/index.php/ambiens/article/view/8554
  • Poza-Vilches, M.F., López-Alcarria, A. y Mazuecos-Ciarra, N. (2019). A Professional Competences’ Diagnosis in Education for Sustainability: A Case Study from the Standpoint of the Education Guidance Service (EGS) in the Spanish Context. Sustainability, 11(6), 1568. doi: https://doi.org/10.3390/su11061568
  • Quintana, I. (2020). Covid-19 y Cierre de Universidades ¿Preparados para una Educación a Distancia de Calidad? Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 1-11. Recuperado de: https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12232
  • Rymenams, S. y Lambrechts, W. (2015). ECOCAMPUS: Thematic learning networks in In: Leading Practice Publication: Professional development of university educators on Education for Sustainable Development in European countries. UE4SD. Prague, Czech Republic, pp. 62-69.
  • Ryan, A. y Tilbury, D. (2015). Learning for Sustainable Futures: ESD professional development at University of Gloucestershire. In: Leading Practice Publication: Professional development of university educators on Education for Sustainable Development in European countries. UE4SD, Prague, Czech Republic, 82-87. Recuperado de http://eprints.glos.ac.uk/7686/1/7_UE4SD-LPP-example.pdf
  • Sáenz, O. y Benayas, J. (2015). Ambiente y sustentabilidad en las instituciones de educación superior en América Latina y el Caribe. Revista Iberoamericana Universitaria en Ambiente, Sociedad y Sustentabilidad 1(2), 192-224. Recuperado de http://ppct.caicyt.gov.ar/index.php/ambiens/article/viewFile/7315/8297
  • Schultz, M., Tyrrell, T. D. y Ebenhard, T. (2016). The 2030 Agenda and Ecosystems-A discussion paper on the links between the Aichi Biodiversity Targets and the Sustainable Development Goals. SwedBio at Stockholm Resilience Centre.
  • Scoullos, M. y Malotidi, V. (2015). MedUnNET: Mediterranean professional development network for ESD. Leading Practice Publication: Professional development of university educators on Education for Sustainable Development in European countries, eds. D. Kapitulčinová et al., University in Prague.
  • Thomas, I., Hegarty K. y Holdsworth, S. (2012). The Education for Sustainability Jigsaw Puzzle: Implementation in Universities. Creative Education 3, 840–846. doi: http://dx.doi.org/10.4236/ce.2012.326125
  • Ull, M. A., Agut, M. M., Piñero, A. y Minguet, P. A. (2010). Análisis de la introducción de la sostenibilidad en la enseñanza superior en Europa: compromisos institucionales y propuestas curriculares. Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias, 7, 413-432. Recuperado de https://revistas.uca.es/index.php/eureka/article/view/2659
  • UNESCO (2014). Hoja de ruta de la UNESCO para la Implementación del Programa de Acción Mundial sobre Educación para el Desarrollo Sostenible. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002305/230514e.pdf
  • Vasilachis, I.(coord.) (2006). Estrategias de investigación cualitativa. Barcelona: Gedisa.
  • Verhulst, E. y Lambrechts, W. (2015). Fostering the incorporation of sustainable development in higher education. Lessons learned from a change management perspective. Journal of Cleaner Production, 106, pp. 189-204. doi: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2014.09.049
  • Wallerstein, N. (Eds.) (2017). Community-Based Participatory Research for Health: Advancing Social and Health Equity (3th ed.). John Wiley & Sons.