El ecosistema turístico a través de las redes sociales

  1. Almudena Barrientos-Báez 1
  2. Gema Bonales Daimiel
  3. David Caldevilla Domínguez 2
  1. 1 Universidad Europea de Madrid
    info

    Universidad Europea de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/04dp46240

  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
TECHNO REVIEW: International Technology, Science and Society Review / Revista Internacional de Tecnología, Ciencia y Sociedad

ISSN: 2695-9933

Year of publication: 2021

Volume: 10

Issue: 2

Pages: 97-109

Type: Article

DOI: 10.37467/GKA-REVTECHNO.V10.3010 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: TECHNO REVIEW: International Technology, Science and Society Review / Revista Internacional de Tecnología, Ciencia y Sociedad

Abstract

The covid-19 pandemic generated serious economic repercussions in the tourism sector, for which it had to accentuate the use of social networks in its communication. The study focuses on the analysis of the three destinations selected as the safest to travel during the summer of 2020 according to the eleventh edition of the European Best Destinations competition (2020). Special emphasis has been placed on the idea of a "safe destination" and how tourists themselves -microinfluencers- have joined in making the messages viral through their comments, reactions and publications. The main conclusion obtained is that thanks to this visibility strategy, countries have contributed to creating the image of a safe ecosystem, achieving notoriety and strengthening the country-image, achieving an impact on a global level.

Bibliographic References

  • Aguilar-Sánchez, J. (2008). Marketing en el turismo de negocio: Análisis de evolución de la demanda en el turismo de reuniones. Revista de Comunicación de la SEECI, 17, 97-125. https://doi.org/10.15198/seeci.2008.17.97-125
  • Altamirano-Benítez, V., Marín-Gutiérrez, I. y Ordóñez González, K. (2018). Comunicación turística 2.0 en Ecuador. Análisis de las empresas públicas y privadas. Revista Latina de Comunicación Social, 73, 633-647. http://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1273
  • Barquero-Cabrero, M., Rodríguez-Terceño, J. y Gonzálvez-Vallés, J. E. (2018). Tecnologías de la Comunicación y posverdad: implicaciones para la gestión de la Comunicación Hospitalaria. Revista de Comunicación y Salud, 8(1), 85-97. http://doi.org/10.35669/revistadecomunicacionysalud.2018.8(1).85-97
  • Barrientos-Báez, A. y Alonso-Luis, X. (2018). Empleo y contratación en España: diferencias de género. Revista de estudios de Turismo de Canarias y Macaronesia. 7, 1-21.
  • Barrientos-Báez, A., Barquero-Cabrero, M. y García-García, E. (2018). Posverdad y comunicación 2.0: el reto periodístico de una era sin periodistas. Revista de Ciencias de la Comunicación e Información, 23(1), 43-52. http://doi.org/10.35742/rcci.2018.23(1).43-52
  • Barrientos-Báez, A., Caldevilla-Domínguez, D., Cáceres-Vizcaíno, A. y Sueia-Val, E. G. (2020a). Sector Turístico: Comunicación e Innovación sostenible. Revista de Comunicación de la SEECI, 53, 153-173 https://doi.org/10.15198/seeci.2020.53.153-173
  • Barrientos-Báez, A., Caldevilla-Domínguez, D. y Rodríguez-Terceño, J. (2020b). Integración de la Educación Emocional como Nuevo Eje Conformador en el Grado Universitario de Turismo. Fronteiras: Journal of Social, Technological and Environmental Science, 9, 197-219. https://doi.org/10.21664/2238-8869.2020v9i3.p197-219
  • Baviera, T. (2017). Técnicas para el análisis del sentimiento en Twitter: Aprendizaje Automático Supervisado y SentiStrength. Revista DÍGITOS, 3, 33-50.
  • Belew, S. (2014). The Art of Social Selling: Finding and Engaging Customers on Twitter, Facebook, LinkedIn, and Other Social Networks. USA: AMACOM.
  • Blanché, R. & Dubucs, J. (1970). La logique et son histoire. París: Armand Colin.
  • Blasco, C. (2020). El papel de las redes sociales para turismo. Inturea Academy. Disponible en https://blog.inturea.com/papel-del-redes-sociales-turismo/
  • Boyd, D. (2007). Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication. 13(1), 210-230. https://doi.org/10.1111/j.1083- 6101.2007.00393.x
  • Caldevilla-Domínguez, D., García-García, E. y Barrientos-Báez, A. (2019). La importancia del turismo cultural como medio de dignificación del turista y de la industria. Mediaciones Sociales, 18, 59-69. https://doi.org/10.5209/meso.65117
  • Castillo, I. y Villagra, N. (2019). La comunicación de la RSE. Análisis del sector hotelero. Revista Latina de Comunicación Social, 74, 1580-1609. http://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1400
  • Chunga, D. (2007). Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1), 210-230. https://doi.org/10.1111/j.1083- 6101.2007.00393.x
  • CEOE. (2020). Gestión de la crisis turística provocada por la Covid-19. shorturl.at/yADU5
  • Dempster, C. y Lee, J. (2015). The Rise of the Platform Marketer: Performance Marketing with Google, Facebook, and Twitter, Plus the Latest High-Growth Digital Advertising Platforms. New Jersey: John Wiley & Sons, Incorporated.
  • Dina, R. y Sabou, G. (2012). Influence of social media in choice of touristic destination. Cactus Tourism Journal, 3(2), 24-30.
  • Domínguez-Vila, T. y Araújo-Vila, N. (2014). Gestión de las redes sociales turísticas en la web 2.0. Vivat Academia, Revista de comunicación, 129, 57-78. https://doi.org/10.15178/va.2014.129.57-78
  • European Best Destinations. (2020). Best Destinations 2020. shorturl.at/ensQ1
  • Fernández-Hernández, R. (2019). Comunicación 360 e instituciones museísticas: caso de estudio “el paseo del arte” en Madrid. Revista de Ciencias de la Comunicación e Información, 24(1), 15-27. http://doi.org/10.35742/rcci.2019.24(1).15-27
  • Gutiérrez, G. A., Sánchez, M. A. y Galiano, A. (2018). Redes sociales como medio de promoción turística en
  • los países iberoamericanos. Revista de Ciencias de la Administración y Economía, Retos, 15(8). https://doi.org/17163/ret.n15.2018.09
  • Martínez-Rolán, X., Tymoshchuka, O., Piñero-Otero, T. y Renó, D. (2019). Instagram como red de promoción e hipermediación del turismo rural: el caso de Aldeias Históricas. Revista Latina de Comunicación Social, 74, 1610-1632. http://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1401
  • Martínez-Sala, A. M. (2018). Marketing 2.0 aplicado al sector turístico: la función comercial de los sitios webs de las organizaciones de marketing de destinos. Vivat Academia, Revista de Comunicación, 143, 01-23. https://doi.org/10.15178/va.2018.143.01-23
  • Martínez-Sala, A. M., Monserrat-Gauchi, J. y Segarra-Saavedra, J. (2021). El influencer 2.0 turístico: de turista anónimo a líder de opinión. Revista Latina de Comunicación Social, 74, 1344-1365. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1388
  • Meerhoff, K. y Moisan, J. C. (eds.) (1997). Autour de Ramus: texte, théorie, commentaire. Québec: Nuit Blanche éditeur.
  • Okazaki, S., Benito, N. R. y Martínez, S. C. (2012). Antecedentes de las redes sociales como canales de comunicación promocional para los jóvenes. Revista Española de Investigación en Marketing ESIC, 16(2), 31-48.
  • Organización de las Naciones Unidas. (2020). La COVID-19 y la transformación del Turismo. https://www.un.org/sites/un2.un.org/files/policy_brief_covid-19_and_transforming_tourism_spanish.pdf
  • Organización Mundial del Turismo. (2021). 2020, el peor año del turismo. www.unwto.org/es/taxonomy/term/347
  • Paradinas-Márquez, M. (2019). La comunicación interna como herramienta de prevención y gestión del conflicto en las organizaciones hoteleras. Revista de Ciencias de la Comunicación e Información, 24(1), 41-57. http://doi.org/10.35742/rcci.2019.24(1).41-57
  • Parra-López, E., Barrientos-Báez, A. y Martínez-González, J. A (2020). Revista de Occidente, 464, 52-66.
  • Piqueiras-Conlledo, P., De Marchis, G. y Cuesta-Díaz, V. (2020). Análisis del contenido publicado en YouTube, Facebook e Internet sobre vacunas y anti-vacunas. Revista de Comunicación y Salud, 10(1), 67-90. http://doi.org/10.35669/rcys.2020.10(1)
  • Sotiriadis, M. D. y Van Zyl, C. (2013). Electronic word-of-mouth and online reviews in tourism services: the use of twitter by tourists. Electronic Commerce Research, 13(1), 103-124. https://doi.org/10.1007/s10660-013-9108-1
  • Steinert-Threlkeld. S. (2018). Twitter as data. USA: Cambridge University Press.
  • Toulmin, S. E. (1958). The Uses of Argument. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Valeri, M. y Baggio, R. (2020), Italian tourism intermediaries: a social network analysis exploration, Current Issues in Tourism. https://doi.org/10.1080/13683500.2020.1777950
  • Van Eemeren, F. H. y Grootendorst, R. (1993b). The history of the argumentum ad hominem since the seventeenth century. In: E. C. W. Krabbe, R. J. Dalitz and P. A. Smit (eds.), Empirical Logic and Public Debate. Essays in Honour of Else M. Barth (pp. 49-68, Ch. 4). Amsterdam/Atlanta: Rodopi.
  • Walls-Ramírez, M. (2020). Aportes de la comunicación para la difusión del patrimonio cultural. Revista de Ciencias de la Comunicación e Información, 25(1), 49-55. http://doi.org/10.35742/rcci.2020.25(1).49-55
  • Walton, D. N. (1991). Begging the Question: Circular Reasoning as a Tactic of Argumentation. Nueva York: Greenwood.
  • Walton, D. N. (1999). One-Sided Arguments. A Dialectical Analysis of Bias. Albany: State University of New York.
  • Walton, D. N. (2001). Enthymemes, common knowledge, and plausible inference. Philosophy and Rhetoric, 34(2), 93-112.