Enseñanza de la gramática como enseñanza de una actividad sociocultural

  1. Bernárdez, Enrique
Journal:
Bellaterra: journal of teaching and learning language and literature

ISSN: 2013-6196

Year of publication: 2020

Issue Title: Current Research on Grammar Teaching. What is the Use of Teaching Grammar?

Volume: 13

Issue: 3

Type: Article

DOI: 10.5565/REV/JTL3.871 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Bellaterra: journal of teaching and learning language and literature

Abstract

The teaching of grammar requires asking things that are often taken for granted: what is it we intend to teach by teaching grammar, how that grammar should be, what variety or register of language is to be taken as a point of reference, if any scientific approach (or not) should configure (or not) the grammar taught. There are answers that would seem obvious: the necessary vision of many languages as pluricentric, the need to provide the necessary tools for an adequate use of the language, that is, the vision of language as a sociocultural activity; others may be less obvious, such as the distinction between the "stable" (the rules of grammatical structures) and the "variable" (that which allows more freedom to the speaker).

Bibliographic References

  • Bernárdez, E. (1995). Teoría y epistemología del texto. Madrid: Cátedra.
  • Bernárdez, E. (2011). Spanish: ¿A Pluricentric Language –or one with no centre? En Augusto. Soares da Silva, A. Torres y M. Gonçalves (Eds.), Linguas pluricêntricas. Variação linguística e dimensões sociocognitivas (pp. 29-43). Braga: Universidade Católica Portuguesa.
  • Bosque, I. (Dir.) (2009). Nueva gramática de la lengua española. Madrid: R.A.E. y Espasa.
  • Bosque, I. y Demonte, V. (Eds.) (1999). Gramática descriptiva de la lengua española. Madrid: Real Academia Española y Espasa.
  • Bronckart, J.-P. (2012). A linguagem no centro dos sistemas que constituem o ser humano. Caderno de Letras, 18, 33-53. http://archive-ouverte.unige.ch/unige:81249
  • Bronckart, J.-P. (2016). Que faire de la grammaire et comment en faire? Pratiques, 169-170. https://doi.org/10.4000/pratiques.2959
  • Castañeda Castro, A. (Coord.) (2014). Enseñanza de gramática avanzada de ELE: criterios y recursos. Madrid: SGEL.
  • Castelló Belda, R. y Gimeno Berbegal, A. (2018). El tratamiento de la violencia machista y el lenguaje inclusivo en los medios de comunicación. Castelló: Unió de periodistes valencians.
  • Cuenca, M. J. (Dir.) (2018). Gramàtica essencial de la lengua catalana. Barcelona: I.E.C.
  • Cuenca, M. J. (Dir.) (2019). Gramàtica Bàsica i d’Ús de la Llengua Catalana. Barcelona: IEC.
  • Guijarro Sanz, M. (2017). Procesamiento cognitivo y gramática de las construcciones aplicados a la enseñanza de oraciones de relativo. Un estudio de español como lengua extranjera para sinohablantes. [Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid]. E-Prints Complutense. https://eprints.ucm.es/45366/
  • Iwasaki, S. (2015). A multiple-grammar model of speakers’ linguistic knowledge. Cognitive Linguistics, 26(2), 161–210. https://doi.org/10.1515/cog-2014-0101
  • Kircher, R. (2012). How pluricentric is the French language? An investigation of attitudes towards Quebec French compared to European French. Journal of French Language Studies, 22, 345-370. https://doi.org/10.1017/s0959269512000014
  • Lakoff, G. y Johnson. M. (1999). Philosophy in the Flesh. Nueva York: Basic Books.
  • LaPolla, R. (2015). On the logical necessity of a cultural and cognitive connection for the origino of all aspects of linguistic structure. En R. De Busser y R. LaPolla (eds.), Language Structure and Environment. Social, cultural, and natural factors (pp. 31-44). Amsterdam: Benjamins.
  • Le Manchec, C. (2002). Le langage et la langue chez Pierre Bourdieu. Le français aujourd'hui, 139, 123-126. https://doi.org/10.3917/lfa.139.0123
  • Lebsanft, F. (2007). Norma pluricéntrica del español y Academias de la Lengua. En C.F. Laferl y B. Pöll (Eds.), Amerika und die Norm. Literatursprache als Modell? (pp. 227-246). Tübingen: Max Niemeyer.
  • Lenz, R. (1925). La oración y sus partes. Estudios de gramática general y castellana. Madrid: Junta de Ampliación de Estudios e Investigaciones Científicas, Centro de Estudios Históricos.
  • Llopis García, R. (2011). Gramática cognitiva para la enseñanza del español como lengua extranjera. Un estudio con aprendientes alemanes de español como lengua extranjera. Madrid: Ministerio de Educación.
  • López García, Á. (2005). Gramática cognitiva para profesores de español L2. Madrid: Arco Libros.
  • López García, Á. (2010). Pluricentrismo, Hibridación y Porosidad en la lengua española. Madrid: Iberoamericana Vervuert.
  • Martines Peres, J. y Montoya-Abat, B. (2011). Monocentrism vs. pluricentrism in catalán. En A. Soares da Silva, A. Torres y M. Gonçalves (Eds.), Linguas pluricêntricas. Variação linguística e dimensões sociocognitivas (pp. 185-195). Braga: Universidade Católica Portuguesa.
  • Morato, E. y Bentes, A. C. (2002). Das intervenções de Bourdieu no campo da lingüística: reflexões sobre competência e língua legítima. Horizontes, Bragança Paulista, 20, 31-48.
  • Moreno Cabrera, J. C. (2011). «Unifica, limpia y fija.» La RAE y los mitos del nacionalismo lingüístico español. En Senz, S. y Alberte, M. (Eds.), El dardo en la Academia, pp. 157-314. Santa Cruz de Tenerife: Melusina.
  • Ponzio, A. (1976). La Semiotica in Italia: fondamenti teorici. Bari: Dedalo Libri.
  • Prandi, M. (2004). The building blocks of meaning. Ideas for a philosophical grammar. Ámsterdam: Benjamins.
  • Prandi, M. y De Santis, C. (2011). Le regole e le scelte. Manuale di linguistica e di grammatica italiana (Seconda edizione). Novara: De Agostini Scuola.
  • Reddy, M. J. (1979). The conduit metaphor: A case of frame conflict in our language about language. En A. Ortony (Ed.), Metaphor and Thought (pp. 284–310). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Rossi-Landi, F. (1968). Il linguaggio come lavoro e come mercato. Una teoria della produzione e dell’alienazione linguistiche. Milán: Bompiani.
  • Santiago Alonso, G. (2010). De la gramática cognitiva a la gramática pedagógica: hacia un modelo operativo del artículo español. Verba Hispanica, 18(1), 187-197. https://doi.org/10.4312/vh.18.1.187-197.
  • Scheuer, J. (2003). Habitus as the principle for social practice: A proposal for critical discourse análisis. Language in Society, 32, 143–175. https://doi.org/10.1017/s0047404503322018
  • Solà, J., Lloret, M. R., Mascaró, J. y Pérez Saldanya, M. (Dirs.) (2002). Gramàtica del català contemporani. Barcelona: Empúries.