Las voces adolescentes y el canto en la secundariaUn reto al alcance de todos
ISSN: 1135-6308
Año de publicación: 2012
Número: 54
Páginas: 62-73
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Eufonía: Didáctica de la música
Referencias bibliográficas
- AGUILAR, M. C. (2007): El taller coral. Técnicas de armonización vocal para coros principiantes. Buenos Aires. Edición propia.
- BARRESI, A.L. (2000): «The successful middle school choral teacher: Technical competence, professional understandings, and personal qualities all seem to play a role in the development of the successful middle school choral teacher». Music Educators Journal, núm. 86(4), pp. 23-28.
- BEERY, L. (1996): «Appropriate voicings for middle school choruses». Choral Journal, núm. 36, pp. 15-18.
- COLLINS, D.L. (1981): The cambiata concept. Conway (Arkansas). Cambiata Press.
- CONNOR, N.P. y otros (2008): «Attitudes of children with dysphonia». Journal of Voice, núm. 22(2), pp. 197-209 .
- DE BODT, M.S. y otros (2005): «Evolution of vocal fold nodules from childhood to adolescence». Journal of voice, núm. 21(2), pp. 151-156.
- DEMOREST, S.M.; CLEMENTS, A. (2007): «Factors influencing the pitch-matching of junior high boys». Journal of Research in Music Education, núm. 55(3), pp. 190-203.
- DURRANT, C. (2005): «Shaping identity through choral activity: Singers’ and conductors’ perceptions ». Research Studies in Music Education, núm. 24(1), pp. 88-98.
- ELORRIAGA, A. (2008a): El sonido se comparte: Canto colectivo y educación musical. Madrid. UAM ediciones.
- ELORRIAGA, A. (2008b): «El uso didáctico del movimiento en el canto coral escolar». Al sur. Revista de investigación y experiencias educativas, núm. 7, pp. 24-27.
- ELORRIAGA, A. (2010): «La construcción de la identidad de género en la adolescencia a través del canto coral», Actas del Seminario Internacional de Investigación en Educación Musical, SEM-EE (Madrid, 24-26 de junio). Universidad Complutense de Madrid.
- FREER, P.K. (2006a): «Adapt, build, and challenge: Three keys to effective choral rehearsals for young adolescents». Choral Journal, núm. 47.
- FREER, P.K. (2006b): «Hearing the voices of adolescent boys in choral music: A self-story». Research Studies in Music Education, núm. 27, pp. 71-81.
- FREER, P.K. (2007): «Between research and practice: How choral music loses boys in the ‘middle’». Music Educators Journal, núm. 94, pp. 28-34.
- FREER, P.K. (2009): «Choral warm-ups for changing adolescent voices». Music Educators Journal, núm. 95, pp. 57-62.
- FÜHRE, U. (1999): Stimmicals. Salzburg. Fidula- Verlag.
- GACKLE, M.L. (1991): «The adolescent female voice. Characteristics of change and stages of development». Choral Journal, núm. 31.
- HARRIS, R. L. (1987): «The young female voice and alto». Choral Journal, núm. 28.
- HUFF-GACKLE, L. (1985): «The young adolescent female voice (ages 11-15): Classification, placement, and development of tone». Choral Journal, núm. 25.
- KEMP, H. (1985): Understanding and Developing the Child’s Singing Voice. St. Louis, MO. Concordia. Donald Rotermund.
- LAPINE, P.R. (2008): «The relationship between the physical aspects of voice production and optimal vocal health». Music Educators Journal, núm. 94(3), pp. 24-29.
- MADDOX, D.L. (1986): «A study for developing the head voice to improve pitch-singing accuracy of adolescent girls classified as non-singers ». Missouri Journal of Research in Music Education, núm. 5(3), pp. 123-124.
- MCKENZIE, D. (1956): Training the boy´s changing voice. New Brunswick & New Jersey: Rutgers University Press.
- MONKS, S. (2003): «Adolescents singers and perceptions of vocal identity». British Journal of Music Education, núm. 20(3), pp. 243-256.
- MOORE, J.L. (2008): «The impact of participation in school choirs on the construction of gender identity: An autobiographical narrative».
- COOKSEY, J. M. (1977- 1978): «The development of a contemporary, eclectic theory for the training and cultivation of the junior high school male changing voice». Choral Journal, núm. 18. COOPER, I. (1950): «The junior high school choral problem». Music Educators Journal, núm. 37(2), pp. 20-21.